پیش بینی علائم شخصیت مرزی در دانشجویان بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان: نقش تعدیل‌گر روان‌رنجورخویی شخصیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی-غیردولتی فیض الاسلام، خمینی شهر، ایران.

2 کارشناس ارشد روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی-غیردولتی فیض الاسلام، خمینی شهر، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش­‌بینی علائم شخصیت مرزی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، با توجه به نقش تعدیل‌گر روان‌رنجورخویی در دانشجویان انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور نجف‌آباد در سال تحصیلی 99-98 بود. از بین این دانشجویان، 300 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به فرم کوتاه سیاهه نئو، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامه رگه­‌های شخصیت مرزی (فرم ب پرسشنامه‌ رگه‌­های اسکیزوتایپال) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از روش‌های رگرسیون چندگانه با نرم افزار SPSS-24 و مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS-24 استفاده شد. برای بررسی اثر تعدیل‌گری، از مدل پیشنهاد شده توسط آربوکل (2016) تبعیت شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان قادر به پیش­بینی علائم شخصیت مرزی در دانشجویان هستند. نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری برای بررسی اثر تعدیل‌گری نیز نشان داد که روان‌رنجورخویی قادر به تعدیل روابط بین راهبردهای سازگارانه با علائم شخصیت مرزی است. به طور کلی، این یافته­‌ها از نقش ویژگی­‌های شخصیتی در به­ کارگیری راهبردهای تنظیم هیجان و زمینه­‌سازی برای ابتلا به مشکلات در حوزه سلامت روان، به ویژه علائم شخصیت مرزی، حمایت می­کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Borderline Personality Symptoms in Students Based on Cognitive Emotion Regulation Strategies: The Moderating Role of Neuroticism

نویسندگان [English]

  • Mostafa Khanzadeh 1
  • Zahra Shokrollahi 2
  • Somayeh Aghamohamadi 1
1 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Feizoleslam Non-Governmental Non - Profit Institute of Higher Education, Khomeinishahr, Iran.
2 MSc in psychology, Feizoleslam Non-Governmental Non - Profit Institute of Higher Education, Khomeinishahr, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to predict borderline personality symptoms based on cognitive emotion regulation strategies, considering the moderating role of neuroticism in students. The research design was correlational. The statistical population of the study was all students of Payame Noor University of Najafabad in the academic year of 2019-20. Among them, 300 students were selected using convenience sampling method and answered the short form of NEO-FFI, Cognitive Emotion Regulation, and Borderline personality traits (Schizotypal Trait Questionnaire-B form) Questionnaires. Multiple regression with SPSS-24 software and structural equation modeling with AMOS-24 software were used to analyze the research data. To investigate the moderating effect, the model proposed by Arbuckle (2016) was followed. The results of regression analysis showed that adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation are able to predict borderline personality symptoms in students. The results of structural equation modeling to investigate the moderating effect also showed that neuroticism is able to moderate the relationships between adaptive strategies and borderline personality symptoms. In general, these findings support the role of personality traits in applying emotion regulation strategies and setting the stage for mental health problems, especially borderline personality symptoms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion Regulation
  • Adaptive Strategies
  • Maladaptive Strategies
  • Neuroticism
  • Borderline Personality Symptoms
انیسی، جعفر؛ مجدیان، محمد؛ جوشن­لو، محسن و گوهری کامل، زهرا. (1390). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو در دانشجویان ایرانی. علوم رفتاری، 5 (4)، 351-355.
بنیسی، پریناز. (1395). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه شخصیتی نئو در بین دانشجویان دانشگاههای منتخب شهر تهران، اولین کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه جامعه شناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
حسنی، جعفر؛ آزادفلاح، پرویز؛ رسول­زاده طباطبایی، سید کاظم. و عشایری، حسن. (1387). بررسی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس ابعاد روان نژندی گرایی و برون­گرایی، تازه‌های علوم شناختی، 10 (4)، 13-1.
شکراللهی، زهرا، و خانزاده، مصطفی. (1401). طراحی و آزمون مدل ساختاری پیشایندهای علائم اختلالل شخصیت مرزی و کیفیت زندگی در دانشجویان. پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 11 (1)، 163-180.
کشوری، بابک و ثناگوی محرز، غلامرضا. (1397). مقایسه تنظیم شناختی هیجان، کارکردهای اجرایی و تکانشگری در دانشجویان دارای شخصیت مرزی و عادی. سلامت اجتماعی. 6 (1)، 1-10.
محمدزاده، علی؛ گودرزی، محمد علی؛ تقوی، سید محمدرضا و ملازاده، جواد. (1384). بررسی ساختار عاملی، اعتبار، پایایی و هنجاریابی مقیاس شخصیت مرزی (STB) در دانشجویان دانشگاه شیراز. اصول بهداشت روانی، 7، 75-89.
محمود علیلو، مجید؛ خانجانی. زینب و بیات، احمد. (1395). پیش‌بینی اختلالات هیجانی مرتبط با اضطراب نوجوانان براساس تنظیم هیجان، راهبردهای مقابله‌ای و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی، فصلنامه مطالعات روان‌شناسی بالینی، 7 (25). 107-128.
هاشمی، تورج؛ عبداللهی هریس، نسیم؛ محمود علیلو، مجید و ماشینچی عباسی، نعیمه. (1393). نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در نشانه­‌های شخصیت مرزی. پژوهش­‌های نوین روانشناختی، 36، 209-226.
Abdi, S., Taban, S., & Ghaemian, A. (2012). Cognitive emotion regulation questionnaire: Validity and reliability of Persian translation of CERQ-36 item. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 32, 2-7.
Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2012). When are adaptive strategies most predictive of psychopathology? Journal of abnormal psychology, 121(1), 276-281.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237.
American Psychiatric Association, D. S., & American Psychiatric Association. (2013). diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5). Washington, DC: American psychiatric association.
Arbuckle, J. L. (2016). IBM SPSS User’s Guide Amos 24. United States: Amos Development Corporation.
Bayes, A., Spoelma, M. J., Hadzi-Pavlovic, D., & Parker, G. (2021). Differentiation of bipolar disorder versus borderline personality disorder: A machine learning approach. Journal of Affective Disorders, 288, 68-73.
Claridge, G., & Broks, P. (1984). Schizotypy and hemisphere function—I: Theoretical considerations and the measurement of schizotypy. Personality and Individual Differences, 5(6), 633-648.
Conklin, L. R., Cassiello-Robbins, C., Brake, C. A., Sauer-Zavala, S., Farchione, T. J., Ciraulo, D. A., & Barlow, D. H. (2015). Relationships among adaptive and maladaptive emotion regulation strategies and psychopathology during the treatment of comorbid anxiety and alcohol use disorders. Behaviour research and therapy, 73, 124-130.
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1989). NEO five-factor inventory (NEO-FFI). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Daros, A. R., & Williams, G. E. (2019). A meta-analysis and systematic review of emotion-regulation strategies in borderline personality disorder. Harvard Review of Psychiatry, 27(4), 217-232.
DeShong, H. L., Grant, D. M., & Mullins-Sweatt, S. N. (2019). Precursors of the emotional cascade model of borderline personality disorder: The role of neuroticism, childhood emotional vulnerability, and parental invalidation. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 10(4), 317–329.
Distel, M. A., Trull, T. J., Willemsen, G., Vink, J. M., Derom, C. A., Lynskey, M. ... & Boomsma, D. I. (2009). The five-factor model of personality and borderline personality disorder: a genetic analysis of comorbidity. Biological psychiatry, 66(12), 1131-1138.
Dynes, M. E. (2010). Neuroticism and emotion regulation success. Doctoral dissertation, The Ohio State University.
Euler, S., Nolte, T., Constantinou, M., Griem, J., Montague, P. R., Fonagy, P., & Personality and Mood Disorders Research Network. (2021). Interpersonal problems in borderline personality disorder: associations with mentalizing, emotion regulation, and impulsiveness. Journal of Personality Disorders, 35(2), 177-193.
Gardner, K. & Qualter, P. (2009). Emotional intelligence and Borderline personality disorder. Personality and Individual Differences; 47, 94–8.
Gardner, K. J., Qualter, P., & Tremblay, R. (2010). Emotional functioning of individuals with borderline personality traits in a nonclinical population. Psychiatry Research, 176(2-3), 208-212.
Garnefski, N., Hossain, S., & Kraaij, V. (2017). Relationships between maladaptive cognitive emotion regulation strategies and psychopathology in adolescents from Bangladesh. Archives of Depression and Anxiety, 3(2), 23-29.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment, 23(3), 141-149.
Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee, J., & van Den Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: Differences between males and females. Personality and individual differences, 36(2), 267-276.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences, 30(8), 1311-1327.
Glenn, C. R., & Klonsky, E. D. (2009). Emotion dysregulation as a core feature of borderline personality disorder. Journal of personality disorders, 23(1), 20-28.
Gross, J. J. (2008). Emotion regulation. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions. New York: The Guilford Press.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–24). New York: Guilford Press.
Jackson, M., & Claridge, G. (1991). Reliability and validity of a psychotic traits questionnaire (STQ). British Journal of Clinical Psychology, 30(4), 311-323.
Joshanloo, M. (2022). Neuroticism and Openness Moderate the Relationship between Negative Affect and Life Satisfaction: A Multi-Level Bayesian Analysis. Applied Research in Quality of Life, 1-11.
Kahya, Y., & Munguldar, K. (2022). Difficulties in Emotion Regulation Mediated the Relationship Between Reflective Functioning and Borderline Personality Symptoms Among Non-Clinical Adolescents. Psychological Reports, 00332941211061072.
Kivity, Y., Levy, K. N., Kelly, K. M., & Clarkin, J. F. (2021). In-session reflective functioning in psychotherapies for borderline personality disorder: The emotion regulatory role of reflective functioning. Journal of consulting and clinical psychology, 89(9), 751.
Kolla, N. J., Boileau, I., & Bagby, R. M. (2022). Higher trait neuroticism is associated with greater fatty acid amide hydrolase binding in borderline and antisocial personality disorders. Scientific Reports, 12(1), 1-10.
Linehan, M. M. (2018). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. New York: Guilford Publications.
Lotfi, M., Amini, M., Karami, A., & Ghiasi, S. (2014). Personality traits, emotion regulation and impulsive behaviors in patients with borderline personality disorder. Practice in Clinical Psychology, 2(1), 27-33.
McCrae, R. R., & Costa, P. T., Jr. (2008). The five-factor theory of personality. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 159–181). The Guilford Press.
Miller, A. L., Rathus, J. H., & Linehan, M. M. (2006). Dialectical behavior therapy with suicidal adolescents. New York: Guilford Press.
Peng, W., Liu, Z., Liu, Q., Chu, J., Zheng, K., Wang, J. ... & Yi, J. (2021). Insecure attachment and maladaptive emotion regulation mediating the relationship between childhood trauma and borderline personality features. Depression and Anxiety, 38(1), 28-39.
Rolland, J. P., Parker, W. D., & Stumpf, H. (1998). A psychometric examination of the French translations of NEO-PI-R and NEO-FFI. Journal of Personality Assessment, 71(2), 269-291.
Salsman, N. L., & Linehan, M. M. (2012). An investigation of the relationships among negative affect, difficulties in emotion regulation, and features of borderline personality disorder. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 34(2), 260-267.
Samuel, D. B., & Widiger, T. A. (2008). A meta-analytic review of the relationships between the five-factor model and DSM-IV-TR personality disorders: A facet level analysis. Clinical psychology review, 28(8), 1326-1342.
Sharp, C. (2016). Current trends in BPD research as indicative of a broader sea-change in psychiatric nosology. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 7(4), 334-343.
Stanton, K., Rozek, D. C., Stasik-O'Brien, S. M., Ellickson-Larew, S., & Watson, D. (2016). A transdiagnostic approach to examining the incremental predictive power of emotion regulation and basic personality dimensions. Journal of Abnormal Psychology, 125(7), 960–975
Streit, F., Witt, S. H., Awasthi, S., Foo, J. C., Jungkunz, M., Frank, J. ... & Andreassen, O. A. (2022). Borderline personality disorder and the big five: molecular genetic analyses indicate shared genetic architecture with neuroticism and openness. Translational psychiatry, 12(1), 1-8.
Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational psychology review, 3(4), 269-307.
Varma, S., Traynor, J., & Fitzpatrick, S. (2022). A mixed methods examination of emotional expression and its impact on emotion regulation effectiveness in borderline personality disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 75, 101712.
Widiger, T. A., & Trull, T. J. (1992). Personality and psychopathology: an application of the five‐factor model. Journal of personality, 60(2), 363-393.