اثربخشی طرحواره ‏درمانی بر تاب‏ آوری و سازگاری اجتماعی در نوجوانان دختر شهر کرمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو روانشناسی بالینی کودک نوجوان، دانشگاه پیام نور واحد بوشهر، بوشهر، ایران.

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد بوشهر، ایران.

3 استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد بوشهر، ایران

10.22034/jmpr.2023.15326

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرحواره‏ درمانی بر سطح تاب‏ آوری و سازگاری اجتماعی در نوجوانان دختر شهر کرمان بود. روش این پژوهش نیمه ‏آزمایشی از نوع پیش ‏آزمون-پس ‏آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‏ آموزان دختر 16 تا 18 ساله شهرستان کرمان درنظر گرفته‏ شد و از بین آن‏ها 30 نفر به روش نمونه‏ گیری داوطلبانه انتخاب شدند. سپس در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل به صورت گمارش تصادفی قرار گرفتند. شیوه‏ نامه ده جلسه‏ ای طرحواره ‏درمانی بر روی گروه آزمایشی اجرا گردید. هر دو گروه در مرحله پیش ‏آزمون و پس ‏آزمون مقیاس تاب‏ آوری کانر و دیویدسون(2003) و سازگاری اجتماعی بل(1961) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که طرحواره‏ درمانی بر سطح تاب‏ آوری و سازگاری اجتماعی دانش‏ آموزان دختر تاثیر معناداری دارد(p<0.05). به دلیل اهمیت آمادگی نوجوانان برای مقابله با تنش‏ های این دوران و بر اساس نتایج به‏ دست آمده می ‏توان گفت تاب‏ آوری و سازگاری اجتماعی از طریق دریافت آموزش‏ های موثر می‏ تواند بهبود یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of schema therapy on resilience and social adjustment in female adolescents in Kerman

نویسندگان [English]

  • Hamideh Khasareh 1
  • Ali Pouladi Reyshahri 2
  • Seyed Younes Mohammadi 3
1 Candidate of Adolescent Child Clinical Psychology, Payame Noor University of Bushehr, Bushehr, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Bushehr Branch, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Bushehr, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study to investigate the effectiveness of schema therapy on the level of resilience and social adjustment of adolescents in Kerman. The method of this study was quasi-experimental with pretest-posttest and control group. The statistical population of this study included all female students aged 16 to 18 in Kerman, of which 30 were selected by voluntary sampling. Then the experimental and control groups of 15 were randomly assigned. The ten-session schema therapy protocol was performed on the experimental group. In the pre-test and post-test stages, both groups completed the Connor-Davidson Resilience Scale (2003) and the Bell Adjustment Inventory (1961). The results of multivariate analysis showed the schema therapy had a significant effect on the resilience and social adjustment of female students (P<0.05). Because of the importance of adolescents' readiness to cope with the stresses of this period and based on the results, it can be said that resilience and social adjustment can be improved through receiving effective training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resilience
  • Schema-Therapy
  • Social adjustment