اثر‌بخشی واقعیت درمانی بر بازداری هیجانی و نشخوار فکری مادران کودکان کم توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد اردبیل، اردبیل، ایران

2 کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی بالینی،واحداردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،ایران.(نویسنده مسئول)

3 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.

4 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

5 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوئین زهرا، یوئین زهرا، ایران.

6 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران

10.22034/jmpr.2023.15324

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر بازداری هیجانی و نشخوار فکری مادران کودکان کم توان ذهنی بود. این مطالعه نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد از میان همه مادران کودکان کم توان ذهنی مراجع کننده مرکز توانبخشی و جامع سلامت سیدحاتمی اردبیل در سال 1399، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و کنترل جایگزین شدند.گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت واقعیت درمانی قرار گرفت، و در این مدت بر گروه کنترل هیچ گونه مداخله‌ی انجام نگرفت. پرسشنامه بازداری هیجانی راجر و نجاریان (1987) و نشخوار فکری نولن هوکسیما (1991) به عنوان ابزار ارزشیابی در پیش‌آ‍زمون، پس‌آ‍زمون مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش-های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون دو گروه با استفاده از روش تحلیل کواریانس و با کنترل اثر متغیرها، حاکی از این بود که نمرات پس‌آزمون بازداری هیجانی و نشخوار فکری گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی‌داری دارد. بدین ترتیب می‌توان گفت واقعیت درمانی موجب کاهش بازداری هیجانی و نشخوارفکری در مادران کودکان کم توان ذهنی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Reality Therapy on Emotional Inhabitation and Rumination Mothers of Children with Intellectual Disability

نویسندگان [English]

  • roqayeh barzegaran 1
  • Seyedeh Fatemeh sharifi 2
  • fariba abdi 3
  • maede gholamzade 4
  • maryam toosi 5
  • lili ebadi 6
1 deprtment psychology, faculty Humanities university of eslami azad, Ardabil Branch, Ardabil , Iran
2 M.Sc., Department of Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran. (Interface author)
3 MA in clinical Psycholog, Faculty of human Sciences, University of Islami azad, Ardabil unit, Ardabil
4 MA in counseling, Faculty of Education and psychology, University of payame noor, Tehran, Iran.
5 Ms in General Psycholog, Faculty of human Sciences, University of Islami azad, Buin zahra unit, Buin Zahra, Iran
6 MA in clinical Psycholog, Faculty of human Sciences, University of Islami azad, Ardabil unit, Ardabil
چکیده [English]

The purpose of the research was to examine the effectiveness of reality therapy on Emotional Inhabitation and rumination mothers of children with intellectual disability. This semi-experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group from all mothers of children with intellectual disability visited in Ardabil rehabilitation and seyed hatami comprehensive health center in the year 2020, 30 mothers were selected through the availability sampling method and randomly were placed into two equal experimental and control groups. Experimental group experienced 8 weeks of reality therapy, while control group were just followed. Emotional Inhabitation Roger and Najarian (1987) questionnaire and rumination Nolen-Hoeksema (1991) questionnaire were used in pre-test, post-test and follow up as the study instrument. Data were analyzed by descriptive indices and analysis of covariance. The result of comparing post-test of scores in two group with using analysis of covariance by controlling the effect variable showed that there were significant difference in Emotional Inhabitation and rumination scores intervention group and the control group. Thus, can be said that of reality therapy reduced worry and rumination scores in mothers of children with intellectual disability

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Inhabitation
  • Rumination
  • Reality Therapy
  • mothers of children with intellectual disability