اثر‌بخشی واقعیت درمانی بر بازداری هیجانی و نشخوار فکری مادران کودکان کم توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران.

10.22034/jmpr.2023.15324

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر بازداری هیجانی و نشخوار فکری مادران کودکان کم توان ذهنی بود. این مطالعه نیمه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد از میان همه مادران کودکان کم توان ذهنی مراجع کننده مرکز توانبخشی و جامع سلامت سیدحاتمی اردبیل در سال 1399، 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و کنترل جایگزین شدند.گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت واقعیت درمانی قرار گرفت، و در این مدت بر گروه کنترل هیچ گونه مداخله‌ی انجام نگرفت. پرسشنامه بازداری هیجانی راجر و نجاریان (1987) و نشخوار فکری نولن هوکسیما (1991) به عنوان ابزار ارزشیابی در پیش‌آ‍زمون، پس‌آ‍زمون مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش-های آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از مقایسه پس‌آزمون دو گروه با استفاده از روش تحلیل کواریانس و با کنترل اثر متغیرها، حاکی از این بود که نمرات پس‌آزمون بازداری هیجانی و نشخوار فکری گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی‌داری دارد. بدین ترتیب می‌توان گفت واقعیت درمانی موجب کاهش بازداری هیجانی و نشخوارفکری در مادران کودکان کم توان ذهنی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Reality Therapy on Emotional Inhabitation and Rumination Mothers of Children with Intellectual Disability

نویسندگان [English]

  • Roqayeh Barzegaran 1
  • Seyedeh Fatemeh Sharifi 1
  • Fariba Abdi 1
  • Maede Gholamzade 2
  • Maryam Toosi 3
  • lili Ebadi 1
1 MA in Clinical Psychology, Faculty of Human Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 MA in Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Payamenoor, Tehran, Iran.
3 MSc in General Psychology, Faculty of human Sciences, Buin Zahra Branch, Islamic Azad University, Buin Zahra, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the research was to examine the effectiveness of reality therapy on Emotional Inhabitation and rumination mothers of children with intellectual disability. This semi-experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group from all mothers of children with intellectual disability visited in Ardabil rehabilitation and seyed hatami comprehensive health center in the year 2020, 30 mothers were selected through the availability sampling method and randomly were placed into two equal experimental and control groups. Experimental group experienced 8 weeks of reality therapy, while control group were just followed. Emotional Inhabitation Roger and Najarian (1987) questionnaire and rumination Nolen-Hoeksema (1991) questionnaire were used in pre-test, post-test and follow up as the study instrument. Data were analyzed by descriptive indices and analysis of covariance. The result of comparing post-test of scores in two group with using analysis of covariance by controlling the effect variable showed that there were significant difference in Emotional Inhabitation and rumination scores intervention group and the control group. Thus, can be said that of reality therapy reduced worry and rumination scores in mothers of children with intellectual disability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Inhabitation
  • Rumination
  • Reality Therapy
  • Mothers of Children with Intellectual Disability
اسکندری، مهدی؛‌رضاخانی، سیمین دخت؛ بهبودی، معصومه. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه های روان­شناختی و سبک های ابراز هیجان زنان مبتلا به مونتیپل اسکلروزیس. مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 58، 16-7.
تقی پور، بهزاد؛ بشرپور، سجاد؛ و نریمانی، محمد. (1399). اثربخشی درمان گشتالتی بر نشخوار فکری و حساسیت اضطرابی زنان مبتلا به اختلال پانیک. مجله پژوهش های نوین روانشناختی، 15(59)، 13-1.
بالاگیری، زهره؛ عارفی، مختار؛ افشاری نیا، کریم و امیری، حسن. (1399). اثربخشی آموزش خانواده مبتنی بر واقعیت درمانی بر همراهی عاطفی، حل مساله و ارتباط زوجین. فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، 8(28)، 180-159.
خالقی، نسرین؛ امیری، مهدی و طاهری، الهام. (1395). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر اضطراب اجتماعی، سوگیری تعبیر و روابط بین فردی نوجوانان. نشریه اصول بهداشت روانی، 19(2)؛ 83-77.
شویجی، جعفر. (1399). اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی حرکتی. مجله دست آوردهای روانشناختی، 20(1)؛ 264-247.
صداقت، مستوره؛ صاحبی، علی و شهابی مقدم، شهره. (1399). اثربخشی واقعیت درمانی به شیوه موردی بر افراد مبتلا به افسردگی اساسی دارای سابقه اقدام به خودکشی. فصلنامه طب انتظامی، 5(20)؛ 378-371.
علیرضایی، مالک؛ فتحی اقدم، قربان؛ قمری، محمد و بزازیان، سعیده. (1399). مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان در زنان دارای تعارض زناشویی. فصلنامه طب انتظامی، 3(34)؛ 172-165.
قریشی، منصوره و بهبودی، معصومه. (1396). اثربخشی آموزش واقعیت درمانی گروهی بر تنطیم هیجان و افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر. نشریه سلامت اجتماعی، 4(20)، 249-238.
نامدار، امیر؛ سرابیان، سعید و خاتون­ذبیحی­حصاری، نرجس. (1398). رابطه کنترل­هیجانی و نظم­جویی­هیجان با رضایت­زناشویی در زوجین 45-20 ساله. مجله دانشگده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(7)؛ 623-614.
Arya, A., Verma, S., Roy, D., Gupta, P.K & Jawaid, F. (2019). A study of burden of care among mothers of mentally retarded children and adolescents attending child and adolescent psychiatry OPD in a tertiary care center in North India. Delhi Psychiatry Journal, 22(2), 238-249.
Ang, K.Q.P., Loh, P.R. (2019). Mental health and coping in parents of children with autism spectrum disorder (ASD) in Singapore an examination of gender role in carting. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 2129-2145.
Baker, K., Devine, R.T., Ng-Cordel, E., Raymond, F.L & Hughes, C. (2020). Childhood intellectual disability and patents mental health: integrating social, psychological and genetic influences. The British Journal of Psychiatry, 9. 1-8.
Corey, G. (2016). Theories and practice of counseling and psychotherapy (10thed). Brooks/ cole.
Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26.
Heyn, P.C., Abreu, B.C., Ottenbacher, K.J & Carollo, J. (2012). Mixed-reality therapy for adults with cognitive impairments. Journal Gait & Posture, 36(1), 566
Kavanagh, D.J. (2013). Schizophrenia: An overview and practical handbook, Springer.
Kim, I., Ekas, N.V., Hock, R. (2016). Associations between child behavior problems, family management and depression for mothers of children with autism spectrum disorder. Research Spectrum Disorders, 26, 80-90.
Kumari, S &Kiran. (2020). Parenting stress, psychological wellbeing and social support in mothers of children with menyal retardation. International Journal of Scientific Research, 9(1), 57-60.
Mason, C. (2016). Using reality therapy trained group counselors in comprehensive school counseling programs to decrease the academic achievement gap. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 2, 14-25.
Megreya, A.M., Al-attiyah, A.A., Mostafa, A.A &Hassanein, E.E. (2020). Cognitive emotion regulation strategies, anxiety, and depression in mothers of children with or without neuro developmental disorders. Research in Autism Spectrum Disorder, 76, 1016600. https://doi.org/10.1016/j.rasd.2020.101600
McConkey, R., Truesdale, K.M., Chang, M.Y., Jarrah, S., Shukri, R. (2008). The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. IntJournal Nursing Stud, 45(1), 65-74.
Nolen-Hoeksema, S. (1991). Responses to depression and their effects on the duration of depressive episodes. Journal of abnormal psychology, 100(4), 569.
Papageorgiou, C & Wells, A. (2004). Depressive rumination: Nature, theory and treatment. Wiley & Sons.
Plant, K.M., & Sanders, M.R. (2007). Predictors care-giver stress in families of preschool-aged children with developmental disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 51(2), 109-124.
Prezman, S & Murphy, R.M. (2016). Effects of teaching control theory and reality therapy as an approach to reducing disruptive behaviors in middle school physical education. International Journal of Reality Therapy, 57(1), 149-150.
Roger, D. and Najarian, B. (1989). The construction and validation of a new scale for measuring emotion control. Personality& Individual Differences, 10(8): 845-853.
Seah, T.H., Aurora, P., and Coifman, K. (2020). Emotional differentiation as a protective factor against the behavioral consequences of rumination: a conceptual replication and extension in the context of social anxiety. Journal Behavior Therapy, 51(1); 135-148.
Tousignant, O. H., Taylor, N. D., Suvak, M. K., & Fireman, G. D. (2019). Effects of rumination and worry on sleep. Behavior Therapy, 50(3), 558-570.
Yao, Y.W., Chen, P.R., Li, C.R., Hare, T.A, Li, S, Zhang, J.T., Liu, L., Ma, S.S & Fang, X.Y. (2017). Combined reality therapy and mindfulness meditation decreasc inter temporal decisional impulsivity in young adults with internet gaming disorder. Computers in Human Behavior, 68, 210-216.
Yidirim, A., Hacihasanog, A., Ilar, R., Karakurt, P. (2013). Effects of a nursing intervention programs on the depression and perception of family functioning of mothers with intellectually disabled children. Journal of Clinical Nursing, 22, 251-261.