تدوین و اعتباریابی بسته‌ی آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریه‌ی باورهای هوشی دوئک و بررسی اثربخشی آن بر سرسختی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

2 عضو هیئت علمی گروه روان شناسی تربیتی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 استاد گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته‌ی آموزشی ذهنیت پویا مبتنی بر نظریه‌ی باورهای هوشی و بررسی اثربخشی آن بر سرسختی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بسته‌ی آموزشی ذهنیت پویا با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای تدوین میزان نسبت روایی محتوا وشاخص روایی محتواآن توسط متخصصین تعیین شد. برای اجرای این پژوهش ابتدا از بین 24 مدرسه متوسطه آموزش و پرورش منطقه 18 شهر تهران یک مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب وبرای تعداد 200 نفر ازآنها پرسشنامه باورهای هوشی اجراو از بین آنها 36 نفر از کسانی که باورهای هوشی ثابت داشتند به عنوان تعداد نمونه انتخاب وسپس پرسشنامه های سرسختی تحصیلی و تعلل ورزی تحصیلی به عنوان پیش آزمون توسط شرکت کننده‌ها تکمیل و از بین آنها کسانی که کمترین سرسختی تحصیلی و بیشترین تعلل ورزی را داشتند انتخاب و در دو گروه 18 نفره کنترل و آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای بسته آموزشی ذهنیت پویا را دریافت نمود و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد یافته‌های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. میزان شاخص روایی محتوا برای تمامی هدف ها در بسته آموزشی بین9/0تا1،ومیزان نسبت روایی محتوا برای تمامی هدف ها در پروتکل آموزشی 8/0تا 1 به دست آمد. یافته‌ها نشان داد بسته ی آموزشی ذهنیت پویا توانایی افزایش سرسختی تحصیلی و کاهش تعلل ورزی تحصیلی را در بین دانش آموزان دختر را دارا میباشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compilation and Validation of Dynamic Mindset instrucational Package based on Inteligence beliefs theory of Dweck and determining of it's Effectiveness on tenacity and academic procrastination of female students

نویسندگان [English]

  • Esmat Radmanesh 1
  • Fariborz Dortaj 2
  • Esmaeil Sadipour 2
  • Ali Delavar 3
  • Hasan Asadzadeh 2
1 PhD Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran.
2 Faculty member of the Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran.
3 Professor of Assessment and Measurement Department, Faculty of Psychology, Allameh Tabataba'i Univeristy, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to compilation and validate a dynamic mindset instructional package based on theory of intelligence beliefs and determining of its effectiveness on tenacity and academic procrastination of students.The research method was quasi-experimental with pretest-posttest and follow-up with the control group.the dynamic mindset instructional package was compiled by experts using library studies, then the content validity ratio and its content validity index were determined by experts. To conduct this research, first a school was randomly selected from 24 high schools for girls in the 18th district of Tehran and for 200 of them a questionnaire of intelligence beliefs was conducted and 36 of them Those with fixed intelligence beliefs were selected as the sample size, then the questionnaires of academic tenacity and academic procrastination were completed as a pretest by the participants and Among them, those who had the least academic tenacity and the most procrastination were selected and replaced in two groups of 18 controls and experiments. The experimental group received a dynamic mindset instrucational package in 8 sessions of 90 minutes and the control group did not receive any training. The research findings were analyzed using repeated measures analysis of variance. The content validity index for all objectives in the instrucational package was between 0.9 to 1and the content validity ratio for all objectives in the educational protocol was 0.8 to 1.1. Findings showed that the dynamic mindset instrucational package has the ability to increase academic tenacity and reduce academic procrastination among female students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dynamic mindset
  • Content validity
  • academic tenacity
  • academic procrastination