بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌نگری مبتنی بر خیرباوری بر رضایت از زندگی و امیدواری زنان نابارور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد-ایران

2 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی فردوسی مشهد

3 استاد گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد-ایران.

4 استادیار دانشگاه تهران، تهران،ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌نگری مبتنی بر خیرباوری بر رضایت از زندگی و امیدواری زنان نابارور انجام شد. در این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل 30 نفر از زنان نابارور که در سال 1398 به کلینیک‌های ناباروری شهر مشهد مراجعه کرده بودند به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل(هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل ﻣﻘﯿﺎس رﺿﺎﯾﺖ از زندگی (SWLS) و پرسشنامه امیدواری اشنایدر می‌باشد. آموزش مثبت‌نگری مبتنی بر خیرباوری در هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. پرسشنامه‌ها قبل و بعد از آموزش در هر دو گروه تکمیل شد. به منظور بررسی میزان ماندگاری آموزش ارائه شده، یک ماه پس از آموزش، از هر دو گروه، مجددا آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر حاکی از این بود که رضایت از زندگی و امیدواری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معنادار داشته است(01/0>p)، و این نتایج تا یک ماه پس از مداخله نیز تداوم یافت. بنابراین آموزش مثبت‌نگری مبتنی بر خیرباوری یک روش مؤثر در افزایش رضایت از زندگی و امیدواری زنان نابارور است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effectiveness of teaching the positive thinking based on belief to good on Life Satisfaction and Hope of infertile women

نویسندگان [English]

  • Samaneh Shahi Senobari 1
  • Majid Moeenizadeh 2
  • Hamid Reza Aghamohammadian Sharbaf 3
  • Azam Noferesti 4
1 Master of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad-Iran.
2 Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology University of Mashhad
3 Professor of Psychology Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
4 Department of Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of teaching the positive thinking based on belief to good on life satisfaction and hope of infertile women. In this quasi-experimental research with pre-test post-test design with control group, 30 infertile women who referred to infertility clinics in Mashhad in 1398, were selected by available sampling method and divided into experiments and control groups (each group 15 people). The research tools include the satisfaction with life scale (SWLS) and Snyder's Hope Scale. Teaching the positive thinking based on belief to good sessions were conducted in eight sessions for the experimental group. Questionnaires were completed before and after training in both groups. In order to evaluate the duration of the training, one month after the training, both groups were tested again. The results of repeated measures analysis of variance showed that life satisfaction and hope in the experimental group increased significantly compared to the control group (p <0.01), and these results continued up to one month after the intervention. Therefore, positive thinking based on belief to good training is an effective way to increase life satisfaction and hope in infertile women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "positive thinking"
  • "belief to good"
  • " Life Satisfaction"
  • "Hope"
  • "Infertility"