پیش‌بینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه پیش‌بینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. تعداد 300 نفر از آنان با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و از مقیاس‌های ثبات قدم آنجلا داکورث، خود انضباطی تحصیلی مالتبی و همکاران، اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران و رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نشان داد که هر سه متغیر ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی توانایی پیش‌بینی مثبت رفتارهای یادگیری در بین دانشجویان را دارند. ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی سه عامل فردی مؤثر هستند که بر رفتارهای یادگیری اثرگذارند و این امر می‌تواند به‌عنوان چشم‌اندازی جدید، راهکارهای آموزشی تازه‌ای پیش روی مسئولان آموزشی و دانشجویان قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Learning Behaviors Based on Motivational Variables of Grit, Self-Discipline and Academic Passion

نویسندگان [English]

  • Rahim Badri Gargari 1
  • Shahrooz Nemati 2
  • Farzaneh Kouhi 3
  • Hadyeh Gasemi 3
1 Professor of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Associate Professor of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 MA of Educational Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Learning behaviors are an ongoing learning process that is shaped by learners in educational settings based on certain learning needs and educational rules.The aim of this study was predicting of learning behaviors based on motivational variables of grit, self-discipline and academic passion factors. The research design was correlational Method. The study population included all students of Tabriz University in different Faculties. 300 of them were selected using convenience sampling and the collective instruments were Angela Duckworth grit scale, Maltby et al. academic self-discipline scale, Frederick et al. academic passion scale, and McDermott et al. learning behaviors scale were used to collecting the data. The results of multiple regression analysis with SPSS software showed that all three variables included grit, self-discipline and academic passion can predict learning behaviors among students. Grit, self-discipline, and academic passion are three individual factors that influence learning behaviors, and this can present new educational solutions to education officials and students from a new perspective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Passion
  • Grit
  • Learning Behaviors
  • Self-Discipline
اندرخور, هاجر؛ بیگدلی, ایمان الله، و طالع پسند، سیاوش. (1393). رابطه یادگیری خودنظم داده شده و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی9(34), 1-14.‎
نریمانی، محمد؛ محمد امینی، زرار؛ برهمند، اوشا و ابوالقاسمی، عباس(1386). ارتباط سرسختی روانشناختی، سبک های تفکر، و مهارت‌های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناسی، 2، 5، 107-93.
Arco-Tirado, J.L., Bojica, A., Fernandez-Martın, F. and Hoyle, R.H. (2019). Grit as predictor of entrepreneurship and self-employment in Spain. Frontiers in Psychology, 10: 381-389.
Beisly, A., Kwon, K. and Jeon, S. (2020). Executive function and learning behaviors: associations with academic skills among preschoolers. Early Child Development and Care, 190: 2469-2483.
Bélanger, C. and Ratelle, C. (2020). Passion in university: the role of the dualistic model of passion in explaining students’ academic functioning. Journal of Happiness Studies, 22: 2031-2050.
Brundrett, M. and Lungka, P. (2018). The development of teachers’ knowledge and behavior in promoting self-discipline: a study of early year’s teachers in Thailand. Education, 47: 462-474.
Chen, C.M. and Wang, W.F. (2020). Mining effective learning behaviors in a web-based inquiry science environment. Journal of Science Education and Technology, 29(4): 519-535.
Clark, K.N. and Malecki, C.K. (2019). Academic grit scale: psychometric properties and associations with achievement and life satisfaction. Journal of School Psychology, 72: 49-66.
Datu, J.A.D., Yuen, M. and Chen, G. (2018). The triarchic model of grit is linked to academic success and well-being among Filipino high school students. School Psychology Quarterly, 33: 428-438.
Duckworth, A.L., White, R.E., Matteucci, A.J., Shearer, A. and Gross, J.J. (2016). A stitch in time: Strategic self-control in high school and college students. Journal of Educational Psychology, 108: 329-341.
Eskreis-Winkler, L., Shulman, E.P., Beal, S.A. and Duckworth, A.L. (2014). The grit effect: Predicting retention in the military, the workplace, school and marriage. Frontiers in Psychology, 5(36): 1-12.
Galla, B.M., Wood, J.J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A.W. and Langer, D.A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and between-person effect of effortful engagement of academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52: 295-308.
Gelles, L., Lord, S., Hoople, G., Chen, D. and Mejia, J. (2020). Compassionate flexibility and self-discipline: student adaptation to emergency remote teaching in an integrated engineering energy course during COVID-19. Education Sciences, 10(11): 304.
Gorbunovsa, A., Kapenieks, A. and Cakula, S. (2016). Self-discipline as a key indicator to improve learning outcomes in e-learning environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 231: 256-262.
Groh, J.L. (2016). Gender in the Workplace: Peer Coaching to Empower Women Engineering Students in the Classroom and as Professionals. Paper presented at 2016 ASEE Annual Conference & Exposition, New Orleans, Louisiana.
Hagger, M.S. and Hamilton, K. (2019). Grit and self-discipline as predictors of effort and academic attainment. British Journal of Educational Psychology, 89: 324-342.
Halperin, O. and Regev, O. (2021). Predicting academic success based on perseverance and passion for long-term goals (grit) among nursing students: Is there a cultural context? Nurse Education Today, 100: 104844.
Ivcevic, Z. and Brackett, M. (2014). Predicting school success: Comparing conscientiousness, grit, and emotion regulation ability. Journal of Research in Personality, 52: 29-36