پیش‌بینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Iran, Tabriz

2 دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه پیش‌بینی رفتارهای یادگیری بر اساس متغیرهای انگیزشی ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. تعداد 300 نفر از آنان با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و از مقیاس‌های ثبات قدم آنجلا داکورث، خود انضباطی تحصیلی مالتبی و همکاران، اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران و رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار SPSS نشان داد که هر سه متغیر ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی توانایی پیش‌بینی مثبت رفتارهای یادگیری در بین دانشجویان را دارند. ثبات قدم، خود انضباطی و اشتیاق تحصیلی سه عامل فردی مؤثر هستند که بر رفتارهای یادگیری اثرگذارند و این امر می‌تواند به‌عنوان چشم‌اندازی جدید، راهکارهای آموزشی تازه‌ای پیش روی مسئولان آموزشی و دانشجویان قرار دهد.
کلیدواژه‌ها: رفتارهای یادگیری، ثبات قدم، خود انضباطی، اشتیاق تحصیلی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting learning behaviors based on motivational variables of grit, self-discipline and academic passion

نویسندگان [English]

  • rahim badri 1
  • Shahrooz Nemati 2
  • farzaneh kouhi 2
  • Hadyeh Gasemi 2
1 university of Tabriz
2 University of Tabriz
چکیده [English]

Learning behaviors are an ongoing learning process that is shaped by learners in educational settings based on certain learning needs and educational rules.The aim of this study was predicting of learning behaviors based on motivational variables of grit, self-discipline and academic passion factors. The research design was correlational Method. The study population included all students of Tabriz University in different Faculties. 300 of them were selected using convenience sampling and the collective instruments were Angela Duckworth grit scale, Maltby et al. academic self-discipline scale, Frederick et al. academic passion scale, and McDermott et al. learning behaviors scale were used to collecting the data. The results of multiple regression analysis with SPSS software showed that all three variables included grit, self-discipline and academic passion can predict learning behaviors among students. Grit, self-discipline, and academic passion are three individual factors that influence learning behaviors, and this can present new educational solutions to education officials and students from a new perspective.
Keywords: Academic passion, grit, learning behaviors, self-discipline

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic passion
  • grit
  • learning behaviors
  • self-discipline