نقش واسطه‌ای بدتنظیمی راهبردهای ارزیابی مجدد و ذهن‌آگاهی در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

2 استادیار و هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌ای بدتنظیمی دو راهبرد ارزیابی مجدد و ذهن‌آگاهی در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر است. تعداد 507 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در سال ۱۳۹۸ در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30)، پرسشنامه پنج عاملی ذهن‌آگاهی (FFMQ)، زیر مقیاس ارزیابی مجدد از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد میان باورهای فراشناختی در مورد نگرانی با نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین میان باورهای فراشناختی و ذهن‌آگاهی و همین‌طور میان ذهن‌آگاهی و نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر، رابطه منفی معنادار برقرار می‌باشد. لیکن رابطه راهبرد ارزیابی مجدد با باورهای فراشناختی و نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر، معنادار نشد و تنها ذهن‌آگاهی بین باورهای فراشناختی و نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر نقش واسطه‌ای داشت. بنابراین توجه به باورهای فراشناختی و ذهن‌آگاهی می‌تواند به شناخت بهتر نشانه‌های اضطرابی و درمان کارآمدتر اختلال اضطراب فراگیر منجر شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Emotion Dysregulation of Reappraisal and Mindfulness Strategies in the Relationship Between Metacognitive Beliefs and Symptoms of Generalized Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Shima Haji Shafiei 1
  • Zahra Taherifar 2
1 M. A in Clinical Psychology, Islamic Azad University South Tehran Branch, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Tehran University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present study is to examine the mediating role of emotion dysregulation of reappraisal and mindfulness strategies on the relationship between metacognitive beliefs and generalized anxiety symptoms. A total of 507 students from the universities in Tehran participated in the study. Participants completed the Farsi version of metacognitive beliefs questionnaire (MCQ-30), five factors mindfulness questionnaire (FFMQ), emotion regulation questionnaire (CERQ), and generalized anxiety disorder questionnaire (GAD-7). The results demonstrated that there was a positive significant association between metacognitive beliefs about worry and generalized anxiety symptoms. Furthermore there was a negative significant association between metacognitive beliefs and mindfulness, also between mindfulness and generalized anxiety symptoms; however the relationship between reappraisal and metacognitive beliefs, and the relationship between reappraisal and generalized anxiety symptoms was not significant. So mindfulness was the only strategy with significant mediating role between metacognitive beliefs and generalized anxiety symptoms. Therefore, considering these emotion regulation strategies can result in better understanding of anxiety symptoms and more effective treatments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Generalized Anxiety Disorder
  • Reappraisal
  • Mindfulness
  • Metacognitive Beliefs
احمدوند, ز., حیدری نسب, ل., و شعیری, م. (1392). وارسی اعتبار و روایی پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی در نمونه های غیر بالینی ایرانی. علوم رفتاری, 7, 229-238.
بشارت, م., میرجلیلی, ر., و بهرامی احسان, ه. (1394). نقش واسطه ای باورهای فراشناختی و نارسایی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین کمال گرایی شناختی و نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله اصول بهداشت روانی, 17, 21-116.
حامدی, م., میرزائیان, ب., و حسن زاده, ر. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی, 1(1), 11-20.
حمیدپور, ح., دولتشاهی, ب., پورشهباز, ع., و دادخواه, ا. (1389). کارآیی طرح‌واره‌درمانی در درمان زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران, 16(4), 420-431.
دباغی, پ., فهیمی, ص., تقوا, ا., و رحیم خانلی, م. (1394). بررسی مقایسه ای حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجان در افراد وابسته به مواد و افراد سالم. ابن سینا, 17(3), 29-36.
زارع, ح., جواندل صومعه سرایی, ر., و زارع, س. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر پردازش هیجانی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله مطالعات ناتوانی, 12, 17-23.
شیرین زاده دستگیری, ص., گودرزی, م., رحیمی, چ., و نظیری, ق. (1387). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت 30. مجله روانشناسی, 12, 445-461.
طاهری فر, ز., فردوسی, س., موتابی, ف., مظاهری, م., و فتی, ل. (1394). نقش واسطه ای نارسایی راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین شدت هیجان منفی و انگیزش ایمنی با نشانه های اضطراب فراگیر. روانشناسی معاصر, 10(2).
عبدل پور, ق., هاشمی, ت., شعیری, م., و علیزاده, ف. (1397). رابطه عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی با نگرانی در افراد مبتلا به نشانه های افسردگی. دوماهنامه علمی پژوهشی شناخت دانشگاه علوم پزشکی کردستان, 5(2), 15-26.
علی مهدی, م., احتشام زاده, پ., نادری, ف., افتخار صعادی, ز., و پاشا, ر. (1396). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر حساسیت اضطرابی و علائم اختلال اضطراب فراگیر. مجله مطالعات ناتوانی, 7-12.
قدم پور, ع., غلامرضایی, س., و رادمهر, پ. (1395). تأثیر آموزش شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود باورهای فراشناختی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری, 6, 39-59.
مهاجری اول, ن., نریمانی, م., صادقی, گ., و حاجلو, ن. (1399). اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و پردازش هیجانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, 27(3), 453-463.
نائینیان, م., شعیری, م., شریفی, م., و هادیان, م. (1390). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD 7). روانشاسی بالینی و شخصیت, 41-50.
یوسفی, ف. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی, 871-892.
Abasi, I., Fata, L., Sadeghi, M., Banihashemi, S., & Mohammadee, A. (2013). A Comparison of Transdiagnostic Components in Generalized Anxiety Disorder, Unipolar Mood Disorder and Nonclinical Population. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences, 7, 803-811.
Afshari, B., & Hasani, J (2020). Study of Dialectical Behavior Therapy Versus Cognitive Behavior Therapy on Emotion Regulation and Mindfulness in Patients with Generalized Anxiety Disorder. Journal of Contemporary Psychotherapy, 50(4), 305-312.
Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S (2012). When are adaptive strategies most predictive of psychopathology? Journal of Abnormal Psychology, 121, 276-281.
Aldao, A., & Nolen-Hoksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behavior Research and Therapy, 48, 974-983.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-V) (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Armstrong, L., & Rimes, K. A. (2016). Mindfulness-based cognitive therapy for neuroticism (stress vulnerability): A pilot randomized study. Behavior Therapy, 47, 287-298.
Baer, R. A., Smith, G. T., & Allen, K. B. (2004). Assessment of mindfulness by self-report: The kentucky inventory of mindfulness skills. Assessment, 11, 191-206.
Baker, A. W., Frumkin, M. R., Hoeppner, S. S., LeBlanc, N. J., Bui, E., Hofmann, S. G., & Simon, N. M. (2019). Facets of Mindfulness in Adults with Generalized Anxiety Disorder and Impact of Co-occurring Depression. Mindfulness, 10(5), 903-912.
Bebko, G., Franconeri, S., Ochsner, K., & Shiao, J. (2011). Look before you regulate: differential perceptual strategies underlying expressive suppression and cognitive reappraisal. Emotion, 732-742.
Dugas, M. J. (2000). Generalized anxiety disorder publications? Sowhere do we stand? Journal of Anxiety Disorders, 14, 31-40.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327.
Goldin, P. R., McRae, K., Ramel, W., & Gross, J. J. (2008). The neural bases of emotion regulation reappraisal and suppression of negative emotion. Biological Psychiatry, 63, 577-586.
Gross, J. (2013). Emotion Regulation: Taking Stock and Moving Forward. Emotion, 359-365.
Manera, V., Samson, A. C., Pehrs, C., Lee, I. A., & Gross, J. J. (2014). The eyes have it: the role of attention in cognitive reappraisal of social stimuli. Emotion, 14(5), 833-839.
Mennin, D. S. (2004). Emotion regulation therapy of generalized anxiety disorder. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 17-29.
Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Frecso, D. M. (2006). Applying an Emotion Regulation Framework to Integrative Approaches to Generalized Anxiety Disorder. Clinical Psychology: Science and Practice, 118-123.
Millstein, D. J., Orsillo, S. M., Hayes-Skelton, S. A., & Roemer, L. (2015). Interpersonal problems mindfulness and therapy outcome in an acceptance-based bahavior therapy for generalized anxiety disorder. Cognitive Behavior Therapy, 44(6), 491-501.
Moore, S. A., Zoellner, L. A., & Mollenholt, N. (2008). Are expresive suppression and cognitive reappraisal associated with stress-related symptoms? Behavior Research and Therapy, 46, 993-1000.
Nieto, M. Á., Delgado, M. R., Leon, L., & Guerra, N. B. (2010). Cognitive control and anxiety disorders_metacognitive beliefs and strategies of control thought in GAD and OCD. Clinical and Health, 21(2), 159-166.
Norman, G. R., & Streiner, D. L. (2003). Pdq Statistic (PDQ Series) (3rd ed.). Toronto: BC Decker.
Roscio, A. M., & Borkovec, T. (2004). Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 1469-1482.
Solem, S., Thunes, S. S., Hjemdal, O., Hagen, R., & Wells, A. (2015). A Metacognitive Perspective on Mindfulness_An Empirical Investigation. BMC Psychology, 3-24.
Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. W., & Lowe, B. (2006). A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder:The GAD-7. Arch Intern Med, 166-170.
Teasdale, J. D., Segal, Z. V., Williams, J. G., Ridgeway, V. A., Soulsby, J. M., & Lau, M. A. (2000). Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Jouranl of Consulting and Clinical Psychology, 615-623.
Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: a cognitive model of generalized anxiety disorders. Behavioural and cognitive psychotherapy, 301-320.
Wells, A. (1999). A Metacognitive Model and Therapy for Generalized Anxiety Disorder. Clinical Psychology and Psychotherapy, 86-95.
Wells, A. (2005). The metacognitive model of GAD: assessment of meta-worry and relationship with DSM IV Generalized Anxeity Disorder. Cognitive Therapy and Research, 29, 107-121.
Wells, A., & Cartwright-Hatton, S. (2004). A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy, 42(4), 385-396.