بررسی رابطه بین صفات تاریک شخصیت با همدلی سرد با میانجیگری نظریه ذهن شناختی-عاطفی در افراد دارای نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.

2 دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.

3 استادیار روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین صفات تاریک شخصیت با همدلی سرد با میانجیگری نظریه ذهن شناختی-عاطفی در افراد دارای نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات بنیادی (توصیفی-همبستگی) است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دارای نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در سال 99-98 تشکیل می‌داد. بر اساس روش نمونه گیری در دسترس، 115 نفر با کسب نمره برش در پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی، برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. در جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه شخصیت مرزی، پرسشنامه چهارگانه تاریک شخصیت، مقیاس همدلی بهر، آزمون تشخیص لغزش و فرم بزرگسالان آزمون چشمهاـ بازبینی شده استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین صفات تاریک شخصیت با همدلی سرد رابطه معنی‌داری وجود ندارد؛ اما بین صفات تاریک شخصیت با نظریه ذهن عاطفی و شناختی رابطه معنی‌داری وجود دارد و صفات تاریک شخصیت با میانجیگری نظریه ذهن عاطفی و شناختی تاثیر غیرمستقیم بر همدلی سرد دارد. بر اساس یافته ها چنین استنباط می شود که می‌توان از توانایی نظریه ذهن برای تاثیر بر همدلی افراد دارای صفات تاریک شخصیت استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of the Relationship Between Dark Triad of Personality with Cold Empathy with Mediating Role of Emotional and Cognitive Theory of Mind in Individuals with Borderline Personality Disorder Symptoms

نویسندگان [English]

  • Mina Zafaranchizadeh Moqadam 1
  • Mina Mojtabaie 2
  • Simin Bashardoust 3
1 Ph.D. Student of Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Roudehen, Iran.
2 Assosiate Professor in Psychology, Faculty of Education and Psychology, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Roudehen, Iran.
3 Assistant Professor in Clinical Psychology, Faculty of Education and Psychology, Islamic Azad University, Rodehen Branch, Roudehen, Iran.
چکیده [English]

The objective of this study was to investigate the relationship between dark triad of personality and cold empathy mediated by cognitive-emotional theory in individuals with symptoms of borderline personality disorder. The present study is an applied study with a descriptive-survey nature. The statistical population of the present study consisted of all students with symptoms of borderline personality disorder in the Islamic Azad University of Tabriz in 2019-2020. Based on the available sampling method, 115 people were selected for the final analysis by obtaining a cut-off score in the Borderline Personality Disorder Questionnaire. In order to collect data, Borderline Personality Questionnaire, Quadruple Dark Personality Questionnaire , Bahr Empathy Scale , Slip Detection Test and Adult Form of Revised Eye Test were used. The results showed that there is no significant relationship between dark personality traits and cold empathy; however, there is a significant relationship between dark personality traits and emotional and cognitive mind theory and dark personality traits have an indirect effect on cold empathy through mediation of emotional and cognitive mind theory. Based on the findings, it is inferred that the ability of mind theory can be used to influence the empathy of people with dark personality traits.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dark Triads of Personality
  • Cold Empathy
  • Theory of Mind
  • Symptoms of borderline personality disorder
بابایی­فرد، مریم؛ فراهانی، محمدنقی؛ هاشمی رزینی، هادی (1395). رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با ویژگی­های اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت اسکیزوتایپی در یک نمونه غیربالینی. پژوهش در سلامت روانشناختی. 9 (3)، 12-2.
داداشی، سیامک؛ احمدی، عزتاله و بافنده قراملکی، حسن (1397). نقش انعطافپذیری شناختی، حافظه کاری دیداری فضایی و تکانشگری در پیشبینی نقص نظریه ذهن در افراد با رگههای اختلال شخصیت مرزی. مطالعات روانشناختی. 14 (3)، 24-7.
شالچی، بهزار (1397)، مدل پنج عاملی در تبیین ارتباط بین شخصیت و همدلی بالینی پرستاران. مجله علوم پزشکی رازی، 25 (169)، 47-37.
عارفی، مژگان و لطیفیان، مرتضی. (1390). بررسی نقش همدلی و باورهای ماکیاولیستی در کفایت و عدم کفایت اجتماعی دانش آموزان نه تا دوازده ساله، مجله‌ی مطالعات آموزش و یادگیری، 3 (1)، 82- 62.
عبدالرحیم پور، رقیه و محمدی، الناز (1398)، مقایسه همدلی سرد و گرم (شناختی - عاطفی) در دانش آموزان با اختلال رفتاری برونی سازی شده و عادی، چهارمین همایش ملی روانشناسی تربیتی شناختی، تهران.
گنجی، م. (1397). آسیبشناسی روانی براساس  DSM-5 ، تهران: نشر ساوالان
محمودعلیلو، مجید و شریفی، محمد امین (1390). درمان رفتار دیالکتیکی برای اختلال شخصیت مرزی. تهران، دانشگاه تهران.
موسوی، پانته‌­آ؛ خسروی، زهره؛ دهشیری، غلامرضا (1397). ساختار عاملی مدل همدلی بر اساس پرسشنامه­ی بهره همدلی در یک نمونه بزرگسال ایرانی. فصلنامه تازه­های علوم شناختی. 19 (10)، 90-75.
نظام، حمیدرضا و رضایی، سعید. (1397). طراحی برنامه مهارت های همدلی مبتنی بر شناخت اجتماعی و بررسی اثربخشی آن بر رفتار جامعه پسند کارکنان خدمات فرودگاهی، پژوهش های روان شناسی اجتماعی،3 (29)، 131-118.
Ali, F., & Chamorro-Premuzic, T. (2010). Investigating theory of mind deficits in nonclinical psychopathy and Machiavellianism. Personality and Individual Differences, 49 (2010), 169-174.
American psychiatric association. (2013) Diagnostic   and   statistical manual of mental disorders (fifth edition DSM – 5). Washigton, DC: American psychiatric association.
Amiri, S., & Jamali, Y. (2019). The Mediating Role of Empathy and Emotion Regulation in Attachment Styles and Dark Personality Traits in Adolescents. Iranian Journal of Psychology & Clinical Psychology. 25 (3), 292-306.
Barlow, A., Qualter, P., & Stylianou, M. (2010). Relationships between Machiavellianism, emotional intelligence and theory of mind in children. Personality and Individual Differences, 48 (2010), 78-82.
Baron-Cohen, S. (2011). The science of evil: On empathy and the origins of cruelty. New York, NY: Basic Books.
Baron-Cohen, S., & Wheelwright, S. (2004). The empathy quotient: An investigation of adults with Asperger syndrome or hight functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34(2), 163-175.
Baron-Cohen, S., Leslie, A., & Frith, U. (1997). Does the autistic child have a ‘‘theory of mind’’? Cognition, 21, 37-46.
Bateman, A., & Fonagy, P. (2009). Randomized controlled trial of outpatient mentalization-based treatment versus structured clinical management for borderline personality disorder. Randomized Controlled Trial. 166 (12), 1355-64.
Bennik, E., Jeronimus, B. F., Rot, M. A. H. (2019). The relation between empathy and depressive symptoms in a Dutch population sample. Journal of Affective Disorders. DOI:10.1016/j.jad.2018.08.008.
Bloxsom, C. A. J., Firth, J., Kibowski, F., Egan, V., LSumich, A., & Hyme, N. (2021). Dark shadow of the self: How the dark triad and empathy impact parental and intimate adult attachment relationships in women. https://doi.org/10.1016/j.fsiml.2021.100045Get rights and content
Burnett, S., Sebastian, C., Cohen K. K., & Blakemore, S.J. (2010). The social brain in adolescence: evidence from functional magnetic resonance imaging and behavioral studies. Neurosis Biobehaviour, 35(8):1654-64.
Carruthers, P. (1996). Language, Thought, and Consciousness, An Essay in Philosophical Psychology, Cambridge: Cambridge University Press.
Chin, W.W. (1998). The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling, in G.A. Marcoulides. Modern Methods for Business Research, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 295-336.
Choi-Kain, L. W., & Gunderson, J. G. (2008). Mentalization: Ontogeny, Assessment, and Application in the Treatment of Borderline Personality Disorder. Am J Psychiatry. 165 (9), 1127-1135.
Dahlgren, S., Sandberg, A., & Larsson, M. (2010). Theory of mind in children with severe speech and physical impairments. Research in developmental disabilities,31(2),617-24
Dolan, M., & Fullam, R. (2004). Theory of mind and mentalizing ability in antisocial personality disorders with and without psychopathy. Psychological Medicine, 34, 1093–1102.
Dziobek, I., Preissler, S., Grozdanovic, Z., Heuser, I., Heekeren, H.R., & Roepke, S. (2011). Neuronal correlates of altered empathy and social cognition in borderline personality disorder. NeuroImage, 57 (2), 539–548
Dziobek, I., Preissler, S., Grozdanovic, Z., Heuser, I., Heekeren, H.R., & Roepke, S. (2011). Neuronal correlates of altered empathy and social cognition in borderline personality disorder. NeuroImage,57 (2),539–548
Esperger, Z., & Bereczkei, T. (2012). Machiavellianism and spontaneous mentalization: One step ahead of others. European Journal of Personality, 26, 580–587.
Felisberti F.M. & King R. (2017). Mind-Reading in altruists and psychopaths. In: Ibáñez A., Sedeño L., García A. (eds) Neuroscience and Social Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-68421-5_6
Fonagy, P., Luyten, P., & Bateman, A. (2015) Translation: Mentalizing as treatment target in borderline personality disorder. Personal Disorder. 6,380–392.
Fornell C & Larcker DF. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18, 39–50.
Gambin, M Sharp, C (2018). Relations between empathy and anxiety dimensions in inpatient adolescents. Anxiety, Stress, & Coping, 31(4), 447-458.
Gambin, M., & Sharp, C. (2018). Relations between empathy and anxiety dimensions in inpatient adolescents. Anxiety, Stress, & Coping, 31 (4), 447-458.
Ghiassi, V., Dimaggio, G., & Brune, M. (2010). Dysfunctions in understanding other minds in borderline personality disorder: A study using cartoon picture stories. Psychother. Res., 20(6), 657-67
Harari H, Shamay-Tsoory, SG, Ravid, M, & Levkovitz, Y. (2010). The envious brain: the neural basis of social comparison. Psychiatry Res. 175(3), 277-9.
Harari, H., Shamay-Tsoory, S.G., Ravid, M., & Levkovitz, Y. (2010). Double dissociation between cognitive and affective empathy in borderline personality disorder. Psychiatry Research, 175(3), 277-279.
Hillmann, K., neukel, C., Krauch, M., Spohn, A., Schnell, K., Herpertz, S. C., & Bertsch, K. (2020). Cognitive and Affective Theory of Mind in Female Patients with Borderline Personality Disorder. Pers Disord. doi: 10.1521/pedi_2020_34_490. Epub ahead of print. PMID: 33107807.
Intili, R. (2011). Borderline personality disorder and emotion information processing. Doctorate in Clinical Psychology, school of psychology. University of Birmingam.
Kajonius, P. J., & Bjorkman, T. (2020). Individuals with dark traits have the ability but not the disposition to empathize. Personality and Individual differences. 155 (2020), 109-125.
Kramer, U., Keller, S., Caspar, F., de Roten, Y., Desp- land, J.-N., & Kolly, S. (2017). Early change in coping strategies in responsive treatments for borderline personality disorder: A mediation analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85, 530–535. doi:10.1037/ccp0000196
Leichsenring, F. (1999). Development and first results of the Borderline Personality Inventory: A self-report instrument for assessing borderline personality organization. Journal of Personality Assessment, 73(1), 45-63.
Lyons, M, & Rise. H. (2010). Thieves of time? Procrastination and the dark Traid of personality. Journal: personality and Individual Difference, 61, 34-37.
Mehrabian, A., & Epstein, N. (1972). A measure of emotional empathy. Journal of Personality. 40 (1972), 525-543.
Nadja, H., Jennifer, F., Fraenze, K., Sumich, A., Egan, V., & Bloxson, C. A.J.  (2019). Emphaty at the Darkness. Emphaty Deficits That Bind the Dark Triad and Those That Mediate. Indirect Relational Aggression Original Research.
Niedtfeld, I (2018). Experimental investigation of cognitive and affective empathy in borderline personality disorder effects of ambiguity in multi model social linformation processing. Psychiatry Research. Psychiatry Res. 253 (2018), 58-63.
Onwuegbuzie, A. J., & Collins, K. M. T. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. The Qualitative Report, 12(2), 281-316. Retrieved [May, 2016], from http://www.nova.edu/ssss/QR/QR12-2/onwuegbuzie2.pdf
Ortega-Díaz, E., Garcia-Campos, J., Moya-Martinez, A., Ramirez-Cremades, C., Rico-Gomis, J. M., Cuesta-Moreno, C., Palazón-Bru, A., Estan-Cerezo, G., Piqueras, J. A., & Rodríguez-Marín, J. (2021). Theory of Mind in Borderline Personality Disorder: A Possible Endophenotypic Factor? International Journal of Environmental research and public health. 18 (2021), 1-12.
Ortega-Díaz, E., García-Campos, J., Moya-Martínez, A., Ramírez-Cremade, C., Rico-Gomis, J. M., Cuesta-Moreno, C., Palazón-Bru, A., Estan-Cerezo, G., Piqueras, J. A. and Rodríguez-Marín, J. (2021). Theory of Mind in Borderline Personality Disorder: A Possible Endophenotypic Factor? Int J Environ Res Public Health.18(6), 31-53. doi: 10.3390/ijerph18063193.
Pajevic, M., Vukosavljevic-Gvozden, T., Stevanovic, N., & Neumann, C. S. (2018). The relationship between the Dark Tetrad and a two-dimensional view of empathy. Personality and Individual differences. 123 (2018), 1125-130.
Paulhus, D.L.& Williams, K.M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism & psychopathy. Journal of Research in personality. 36(6), 556-563.
Premack, D.G. and Woodruff, G. (1978). Does the Chimpanzee Have a Theory of Mind? Behavioral and Brain Sciences, 1, 515-526.

Richard, P, Bagozzi, W. J. Verbeke, M. I., Dietvorst R.C., Belschak, F. D., van den Berg, W. E., Rietdijk, W J. R. (2013). Theory of Mind and Empathic Explanations of Machiavellianism: A Neuroscience Perspective. Journal of Management. 39 (7), 1760-1798.

Schilling, L., Wingenfeld, K., Löwe, B., Moritz, S., Terfehr, K., & Köther, U. (2012). Normal mind‐reading capacity but higher response confidence in borderline personality disorder patients. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 66, 322–327.
Schimmenti, A., Jonason, P. K., Passanisi, A., Marca, L. L., Di Dio, N., & Gervasi, A. M. (2019). Exploring the Dark Side of Personality: Emotional Awareness, Empathy, and the Dark Triad Traits in an Italian Sample. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 38(1), 100–109.
Stanley, B. & Siever, L. J. (2010).  The Interpersonal Dimension of Borderline Personality Disorder: Toward a Neuropeptide Model.  Am. J. Psychiatry, 167(1):24-39.
Stellwagen, K. K., & Kerig, P. K. (2013). Dark triad personality traits and theory of mind among school-age children. Personality and Individual Differences, 54, 123–127.
Stone, V. B., Baron-Cohen, S., & Knight, R. T. (1998). Frontal lobe contributions to theory of mind. Journal of Cognitive Neuroscience, 10, 640-656.

Turner, N. (2017). An Investigation of Emotion Recognition Ability and Metacognitive Judgements of Emotion Recognition Performance in Trait Narcissism. A report submitted as a partial requirement for the degree of Bachelor of Psychological Science with Honours in Psychology at the University of Tasmania.

Turner, O. N., Foster, J. D., Webster, G. D. (2019). The Dark Triad's inverse relations with cognitive and emotional empathy: High-powered tests with multiple measures. Personality and Individual differences. 139 (2019), 1-6.
Vonk, J., Zeigler-Hill, V., Ewing, D., Mercer, S., & Noser, A. E. (2015). Mindreading in the dark: Dark personality features and theory of mind. Personality and Individual Differences, 87, 50–54. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.07.025
Yalcin, Ӧ. N., & DiPaola, S. (2018). A computational model of empathy for interactive agents. Biologically inspired cognitive architectures26, 20-25.
Yu J, Kirk M. (2008). Measurement of empathy in nursing research: Systematic review. J Advanc Nurs. 64, 440-454.
Zanarini, M. C. (2005).  Borderline Personality Disorder. Published by Taylor & Francis Group.
Zegarra-Valdivia, J. A., & Vilca, B. N. Ch. (2019). Social cognition and executive function in borderline personality disorder: evidence of altered cognitive processes. Salud Mental. 24 (1), 33-41. doi: 10.17711/SM.0185-3325.2019.005