مقایسه اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک(PCIT)، آموزش ذهن‌آگاهی کودک محور(بوردیک) و آموزش برنامه والدین سال‌های باورنکردنی(IY) بر کاهش نشانه‌های درونی‌سازی شده دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی شهر تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو/ دانشگاه ازاد اسلامی

2 دانشیار گروه روانشناسی

3 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

4 دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

چکیده
هدف این پژوهش تعیین تفاوت اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک(PCIT)، ذهن آگاهی کودک محور(بوردیک) و برنامه سال های باورنکردنی(IY) بر کاهش نشانه‌های درونی‌سازی‌شده دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی شهر تبریز بود. در قالب طرح نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل و اجرای پرسشنامه رفتاری کودک (CBCL) آخنباخ نسخه والدین اطلاعات لازم جمع آوری شد. جامعه آماری شامل کلیه مادران و دانش آموزان دوره‌ی اول ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه شامل 40 نفر دانش‌آموز به همراه مادران شان است که 30 نفر به عنوان گروه آزمایشی و 10 نفر به عنوان گروه کنترل به روش داوطلبانه و مبتنی بر معیارهای ورود انتخاب شدند. پس از برگزاری دوره‌های درمانی(تعاملی والد-کود، ذهن‌آگاهی کودک محور و سال‌های باورنکردنی) طی 3 ماه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس مختلط، نتایج نشان داد که روش‌های درمانی تعاملی والد-کودک، ذهن آگاهی کودک محور و برنامه سال های باورنکردنی بر کاهش نمرات درونی سازی شده دانش‌آموزان از جلسه ی پیش آزمون تا جلسه ی پیگیری موثرند. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که روش درمان تعاملی والد-کودک اثربخش‌تر از روش درمانی ذهن آگاهی کودک محور در کاهش نشانه های درونی سازی شده دانش‌آموزان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of parent-child interaction therapy (PCIT), child-centered mindfulness training (Burdick) and teaching incredible parent years (IY) program on reducing the internalization symptoms of elementary school students in Tabriz

نویسندگان [English]

  • Anahita Obalasi 1
  • ali khademi 2
  • Majid Mahmoud Ali Lou 3
  • mahin etemadi nia, 4
2 urmia
3 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz
4 Islamic Azad University
چکیده [English]

Abstract:
The purpose of this research was to determine the difference among effectiveness of parent-child interaction therapy (PCIT), child-centered mindfulness instruction (Burdick) and incredible years program (IY) on decreased internalizing symptoms of first period elementary students in Tabriz. Necessary data was collected in the framework of semi-experimental design of pre-test, post-test kind and follow-up with three experimental groups and one control and administration of Achenbach' child behavior questionnaire (CBCL) – parents' version. The statistical population was all the first period elementary students of Tabriz and their mothers during 2020-2021. The sample included 40 students with their mothers that 30 people were selected as experimental groups and 10 people as control group through volunteer method and based on inclusion criteria. After holding treatment periods (parent-child interaction therapy, child-centered mindfulness and incredible years (IY) during three months and data analysis by mixed variance analysis, the results showed that treatment methods of parent-child interaction, child-centered mindfulness and incredible years program (IY) were effective on decreased scores of internalizing behaviors of the students since pre-test session till follow-up session.
the results of Bonferoni's test showed that the method parent-child interaction is more effective than the treatment method of child-centered mindfulness on decreased internalizing symptoms of the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parent-child interaction therapy
  • child-centered mindfulness instruction (Burdick) and incredible years parents program instruction (IY)
  • internalizing symptoms