اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانش‌آموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

چکیده

هدف‏ پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانش‌آموزان پسر مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون و گروه گواه بود و از مقیاس قلدری پاتچین و هیندوجا(2011) به‏عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برای نمونه‌گیری ابتدا به شیوه تصادفی خوشه‌ای یک مدرسه انتخاب و 40 نفر دانش‌آموز با بالاترین نرخ رفتار قلدری در آن مشخص گردیده و سپس به‌صورت جایگزینی تصادفی در2 گروه 20 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه‏ گواه) گمارده شدند. در فاز عملی تحقیق، برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی طی 10 جلسه‏ 75 دقیقه‏ای و در مدت 5 هفته‏ی متوالی (هر هفته دو جلسه) به گروه آزمایشی ارائه گردید، درحالی‏که گروه گواه در معرض هیچ مداخله‏ای قرار نگرفت. داده‏های به‌دست‌آمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از اثربخشی معنی‌دار برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانش‌آموزان گروه آزمایشی هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری بود(05/0>P). با عنایت به این یافته‌ها پیشنهاد می‌شود آموزش خودتنظیمی هیجانی به‌عنوان مداخله‌ای مؤثر در کاهش رفتارهای قلدری در میان دانش‌آموزان، جزو برنامه‌های ضد قلدری در مدارس قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behaviors of male secondary school students

نویسندگان [English]

  • Seyed Adnan Hosseini 1
  • Rahim Badri Gargari 2
1 Assistant professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
2 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behaviors of male high school students in Sanandaj. The research method was quasi experimental with pre-test, post-test and control group and Patchin and Hindoja (2011) bullying scale was used as a research tool. For sampling, first a school was selected by cluster random sampling and 40 students with the highest bullying behavior were identified and then randomly assigned to an experimental and a control group. In the practical phase of the study, the emotional self-regulation training program was presented to the experimental group in 10 sessions of 75 minutes for 5 consecutive weeks (two sessions per week), while the control group was not exposed to any intervention. Data analyzed using covariance test. Results showed a significant effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behavior of students in experimental group both in the experimental and follow-up stages (P <0.05). Based on these findings, it is suggested that emotional self-regulation trainig be included in anti-bullying programs in schools as an effective intervention for reducing bullying behaviors among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Emotional self-regulation"
  • " training"
  • "Bullying"
  • "Students"