اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش قلدری دانش‌آموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف‏ پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانش‌آموزان پسر مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه‏ آزمایشی با طرح پیش‏آزمون-پس‏آزمون و گروه گواه بود و از مقیاس قلدری پاتچین و هیندوجا(2011) به‏عنوان ابزار پژوهش استفاده گردید. برای نمونه‌گیری ابتدا به شیوه تصادفی خوشه‌ای یک مدرسه انتخاب و 40 نفر دانش‌آموز با بالاترین نرخ رفتار قلدری در آن مشخص گردیده و سپس به‌صورت جایگزینی تصادفی در2 گروه 20 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه‏ گواه) گمارده شدند. در فاز عملی تحقیق، برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی طی 10 جلسه‏ 75 دقیقه‏ای و در مدت 5 هفته‏ی متوالی (هر هفته دو جلسه) به گروه آزمایشی ارائه گردید، درحالی‏که گروه گواه در معرض هیچ مداخله‏ای قرار نگرفت. داده‏های به‌دست‌آمده با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از اثربخشی معنی‌دار برنامه آموزش خودتنظیمی هیجانی بر کاهش رفتار قلدری دانش‌آموزان گروه آزمایشی هم در مرحله آزمایش و هم در مرحله پیگیری بود(0/05>P). با عنایت به این یافته‌ها پیشنهاد می‌شود آموزش خودتنظیمی هیجانی به‌عنوان مداخله‌ای مؤثر در کاهش رفتارهای قلدری در میان دانش‌آموزان، جزو برنامه‌های ضد قلدری در مدارس قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Self-Regulation Training on Reducing Bullying Behaviors of Male Secondary School Students

نویسندگان [English]

  • Seyed Adnan Hosseini 1
  • Rahim Badri Gargari 2
1 Assistant professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behaviors of male high school students in Sanandaj. The research method was quasi experimental with pre-test, post-test and control group and Patchin and Hindoja (2011) bullying scale was used as a research tool. For sampling, first a school was selected by cluster random sampling and 40 students with the highest bullying behavior were identified and then randomly assigned to an experimental and a control group. In the practical phase of the study, the emotional self-regulation training program was presented to the experimental group in 10 sessions of 75 minutes for 5 consecutive weeks (two sessions per week), while the control group was not exposed to any intervention. Data analyzed using covariance test. Results showed a significant effectiveness of emotional self-regulation training on reducing bullying behavior of students in experimental group both in the experimental and follow-up stages (P <0.05). Based on these findings, it is suggested that emotional self-regulation trainig be included in anti-bullying programs in schools as an effective intervention for reducing bullying behaviors among students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional self-regulation
  • training
  • bullying
  • students
اسمری برده زرد، یوسف؛ رسولی، رویا؛ و اسکندری، حسین. (1396). اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان برافزایش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی و کاهش افسردگی در دانش‌آموزان قلدر. مجله مطالعات روان‌شناختی، 13(3)، 77-96.
بشرپور، سجاد؛ مولوی، پرویز؛ شیخی، سیامک؛ خانجانی، سجاد؛ رجبی، مسلم؛ و موسوی، سید امین. (1391). بررسی ارتباط شیوه‌های تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانش‌آموزان نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 13(3)، 264-275.
بیرامی، منصور؛ و علایی، پروانه(1391). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه‌های فرزند پروری و ادراک محیط عاطفی خانواده. مجله‌ روانشناسی مدرسه، 2(3)، 38-56.
خورسند خطیبانی، سجاد؛ خسروجاوید، مهناز؛ و ابوالقاسمی، عباس(1399). پیش‌بینی قلدری بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در دانش‌آموزان. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 15(60)، 131-148.
راجی، نرگس؛ و خلعتبری، جواد. (1396). اثربخشی آموزش روش مقابله با استرس بر پرخاشگری دانش‌آموزان مقطع دبیرستان. مجله مطالعات روان‌شناختی، 13(1)، 119-135.
شباهنگ رضا؛ صدیقیان، سیده فرناز؛ رحیمی نژاد، عباس؛ و سلطانی شال، رضا. (1398). نقش مشکلات تنظیم هیجانی و ناگویی طبعی در پیش‌بینی قلدری، فصلنامه سلامت روان کودک، 8(3)، 40-50.
عدیلی، هادی؛ سرداری، باقر(1399). اثربخشی مداخله مبتنی بر تنظیم هیجانی بر کاهش رفتارهای قلدری و افزایش همدلی دانش‌آموزان قلدر دوره متوسطه اول. فصلنامه کودکان استثنایی، 20(4)، 105-117.
گنجه، سید علیرضا؛ دهستانی، مهدی؛ و زاده محمدی، علی. (1392). مقایسه اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله و هوش هیجانی در کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان پسر دبیرستانی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(2)، 38-50.
محمدی، مسعود؛ فرنام، رابرت؛ و محبوبی، پریسا. (1390). رابطه بین سبک‌های دلبستگی و دشواری در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی در معلمان جزیره کیش. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، 2(7)، 90، 9-20.
مظاهری تهرانی، محمد علی؛ شیری، اسماعیل؛ و ولی پور، مصطفی. (1394). بررسی ماهیت و شیوع قلدری در مدارس راهنمایی روستاهای شهرستان زنجان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 11(36)، 17-38.
ملکی، صدیقه؛ فلاحی خشکناب، مسعود؛ ره گوی، ابوالفضل؛ و رهگذر، مهدی. (1390). بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانش‌آموزان پسر 12-15 سال. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران(نشریه پرستاری ایران)، 26(69)، 26-35.
موتابی ، فرشته؛ و فتی ، لادن . (1386). آموزش مهارت‌های زندگی «مدیریت استرس و مقابله‌های سازگارانه». تهران: دفتر امور زنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی.
مهربان، رقیه؛ و لیوارجانی، شعله. (1397). بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان مبتنی بر فنون گراس بر تاب‌آوری، پرخاشگری واکنشی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان دوره اول دبیرستان دخترانه وابسته به مهد قرآن تبریز. مجله زن و مطالعات خانواده، 10(39)، 83-119.
میرشمسی، زهرا؛ بهجت، آزیتا؛ سعید منش، محسن؛ و مجیدیان، فاطمه(1399). اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیش فعالی/کمبود توجه. مجله رویش روان شناسی، 9(6)، 193-201. 
ناصری، حسین. (1386). مهارت‌های زندگی ویژۀ دانشجویان. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور.
Camodeca, M., & Coppola, G. (2019). Participant roles in preschool bullying: The impact of emotion regulation, social preference, and quality of the teacher–child relationship. Social Development, 28(1), 3-21.
Chambers, R., Gullone, E., & Allen, N.B., (2009). Mindful EmotionRegulation: on Integrative Review, Clinical Psychology Review, 29, 560- 572.
Elliott, S. N., Hwang, Y. S., & Wang, J. (2019). Teachers' ratings of social skills and problem behaviors as concurrent predictors of students' bullying behavior. Journal of applied developmental psychology, 60, 119-126.
Esmaeili, L., Aghaei, A., Abedi, M. R., Esmaeili, M., &Aghaei, M. (2012).The efficacy of emotional regulation on the aggression of epileptic girls (14-18) in Isfahan. Procedia-Social and Behavioral Sciences46, 2183-2187.
Espelage, D. L., Rose, C. A., & Polanin, J. R. (2015). Social-emotional learning program to reduce bullying, fighting, and victimization among middle school students with disabilities. remedial and special education, 36(5): 299-311.
Farrington, D.P., Losel, F. Ttofi, M.M., & Theodorakis, N. (2012). School bullying, depression and offending behaviour later in life: An updated systematic review of longitudinal studies. Stockholm: Swedish National Council for Crime Prevention (ISBN: 978-91-86027-89-6).
Flores, J. P., Swartz, K. L., Stuart, E. A., & Wilcox, H. C. (2020). Co-occurring risk factors among US high school students at risk for suicidal thoughts and behaviors. Journal of affective disorders266, 743-752.‏
Gardner, F. L., & Moore, Z. E. (2008). Understanding clinical anger and violence the anger avoidance model. Behavior Modification, 32(6), 897–912.
Hansen, T. B., Steenberg, L. M., Palic, S., & Elklit, A. (2012). A review of psychological factors related to bullying victimization in schools. Aggression and violent behavior, 17(4), 383-387.‏
Husky, M. M., Delbasty, E., Bitfoi, A., Carta, M. G., Goelitz, D., Koç, C., ... & Kovess-Masféty, V. (2020). Bullying involvement and self-reported mental health in elementary school children across Europe. Child abuse & neglect107, 104601.‏
Gross, J., & Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation, and psychopathology: An affective science perspective. Clinical Psychological Science, 2(4), 387-401.
Jones, A. M. (2013). Middle School Students' Perceptions of Bullying and the Effects of an Anti-Bullying Policy, Doctoral dissertation, Northeastern University Boston, Boston, US.‏
Kelsey, C., Zeman, J., & Dallaire, D. (2017). Emotion correlates of bullies, victims, and bully-victims in African American children. Journal of Black psychology, 43(7), 688-713.‏
Lang, J. (2018). The Efficacy of Emotional Intelligence Training for the Emotion Regulation of Bullying Students: A Randomized Controlled Trial. Neuro Quantology, 16 (2), 83-88.
Leahy, Robert L., Dennis D. Tirch, and Lisa A. Napolitano. (2012). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. New York: Guilford press.
MacDonald, H. Z., & Price, J. L. (2019). The role of emotion regulation in the relationship between empathy and internalizing symptoms in college students. Mental Health & Prevention, 13, 43-49.
Maierna, M. S., & Camodeca, M. (2019). Theatrical Activities in Primary School: Effects on Children’s Emotion Regulation and Bullying. International Journal of Bullying Prevention, 1-11.‏
Miles, S. R., Thompson, K. E., Stanley, M. A., & Kent, T. A. (2016). Single-session emotion regulation skills training to reduce aggression in combat veterans: A clinical innovation case study. Psychological services, 13(2), 170.‏
Miles, S. R., Tharp, A. T., Stanford, M., Sharp, C., Menefee, D., & Kent, T. A. (2015). Emotion dysregulation mediates the relationship between traumatic exposure and aggression in healthy young women. Personality and individual differences, 76, 222-227.‏
Modin, B., Låftman, S. B. & Östberg, V. (2017). Teacher rated school ethos and student reported bullying-A multilevel study of upper secondary schools in Stockholm, Sweden. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14, 15-65.
Osborne, K. J., Willroth, E. C., DeVylder, J. E., Mittal, V. A., & Hilimire, M. R. (2017). Investigating the association between emotion regulation and distress in adults with psychotic-like experiences. Psychiatry Research, 256, 66-70.
Patchin, J.W., &Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A Test of General Strain Theory. Youth & Society, 43(2), 727– 751.
Pos, A. E., & Greenberg, L. S. (2007). Emotion-focused therapy: The transforming power of affect. Journal of Contemporary Psychotherapy37(1), 25-31.‏
Smith, B. H., & Low, S. (2013). The role of socialemotional learning in bullying prevention efforts. Theory Into Practice, 52(4), 280-287.
Singh, N. N., Lancioni, G. E., Winton, A. S. W., Adkins, A. D., Wahler, R. G., Sabaawi, M.,et al. (2007). Individuals with mental illness can control their aggressive behavior through mindfulness training. Behavior Modification, 31(3), 313–328.
Stan, C., &Beldean, I. G. (2014). The Development of Social and Emotional Skills of Students-ways to Reduce the Frequency of Bullying-type Events. Experimental Results. Procedia-Social and Behavioral Sciences114, 735-743.
Sullivan, T. N., Helms, S. W., Kliewer, W., & Goodman, K. L. (2010). Associations between sadness and anger regulation coping, emotional expression, and physical and relational aggression among urban adolescents. Social Development, 19(1), 30–51.
Tager, D., Good, G. E., &Brammer, S. (2010). “Walking over 'em”: An exploration of relations between emotion dysregulation, masculine norms, and intimate partner abuse in a clinical sample of men. Psychology of Men & Masculinity, 11(3), 233– 239.
Thornberg, R., Hunter, S. C., Hong, J. S., & Rönnberg, J. (2020). Bullying among children and adolescents. Scandinavian journal of psychology, 61(1), 1-5.
Trofi, M. M., Farrington, D. P., Lösel, F., & Loeber, R. (2011b). The predictive efficiency of school bullying versus later offending: a systematic/meta-analytic review of longitudinal studies. Criminal Behaviour and Mental Health, 21, 80–89.
Yang, C., Sharkey, J. D., Reed, L.A., Chen, C., & Dowdy, E. (2018). Bullying victimization and student engagement in elementary, middle, and high schools: Moderating role of school climate. School Psychology Quarterly, 33, 54-64.