پیش‌بینی قلدری دانش آموزان متوسطه: نقش خودکنترلی و فرصت های رفتاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر تبریز، براساس میزان خود کنترلی، فرصت‌ها و زمینه‌های منجر به رفتار قلدری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 99-98 بودند. نمونه پژوهش شامل ۲۸۵ نفر از دانش‌آموزان بودند،که به روش غربالگری و نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای برگزیده شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس‌های قلدری مون و فیفتال آلارید، چک لیست محقق ساخته فرصت با اقتباس از مون و فیفتال آلارید و مقیاس خودکنترلی تاجنی، بامیستر و لوزیوبون مورد استفاده قرار گرفتند. از روش‌های همبستگی و تحلیل رگرسیون چند‌گانه جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، با افزایش فرصت‌های فراهم شده توسط والدین و خودکنترلی، از میزان رفتارهای قلدری کاسته می شود. به علاوه با افزایش فرصت‌های فراهم شده در مدرسه و فرصت‌های فراهم شده توسط معلم، میزان رفتارهای قلدری افزایش می‌یابد. افزون بر آن یافته‌ها نشان داد، خود‌کنترلی، فرصت‌های فراهم شده توسط والدین و مدرسه، پیش‌بینی کننده‌های معنادار قلدری هستند. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد خودکنترلی و فرصت داشتن برای انجام رفتارهای قلدرانه، قلدری دانش‌آموزان را پیش‌بینی می‌کنند. لذا باید در جهت آگاه‌سازی معلمان و والدین از این متغیرها در جهت پیشگیری از قلدری، برنامه‌ریزی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Bullying of High School Students: The Role of Self-Control and Behavioral Opportunities

نویسندگان [English]

  • Narges Pourtaleb 1
  • Rahim Badri Gargari 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The aim of the current study was to predict bullying of high school students in Tabriz city based on their self- control and opportunity. Correlational design was utilized in this study. Statistical population were high school students. Research sample consisted of 285 students who were randomly selected using multi-stage cluster sampling method. Information was gathered using Moon & Fiftal Alarid scale¸ self-made opportunity check list and self-control scale Tagney, Baumeister & Luzio Boone. Data were analyzed using correlational techniques and step by step regression analysis. The findings showed that, the bullying behaviors were decreased with increasing provided opportunity by parents and self-control. More ever¸ opportunity provided by school and teacher increased bullying behaviors. Furthermore¸ results indicated that¸ self-control¸ and parents’ and school’s provided opportunity can predict bullying behavior. Based on these results, self-control and the opportunity to engage in bullying behaviors at schools. Therefore, it is necessary to plan to inform teachers and parents about these variables in order to prevent bullying.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-control
  • opportunity
  • bullying
  • schools
اکبری، افضل، نیکدل، فریبرز؛ ملتفت، قوام؛ عبدپور، فاطمه؛ کوهی، سپیده (1398). نقش سبک های دلبستگی و خودکارآمدی در پیش­بینی قلدری و قربانی شده دانش­آموزان مدارس متوسطه. رویش روانشناسی، 8(5): 85-93.
الویوس، دان. (1392). شناخت دنیای کودکان (قلدری در مدرسه ). مترجم: نادر باقری. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
بدری، رحیم؛ حسینی، سیدعدنان؛ هاشمی، تورج؛ میرنسب، میرمحمود (1397). طراحی برنامه آموزشی ضدقلدری تلفیقی و تعیین اثربخشی آن بر کاهش قربانی شدن دانش­آموزان دوره اول متوسطه. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 11 (41): 55-81.
بشیریان، سعید؛ حیدرنیا، علیرضا؛ اله وردی پور، حمید؛ حاجی زاده، ابراهیم (۱۳۹۱). بررسی رابطه خودکنترلی با تمایل نوجوانان به مصرف مواد مخدر. مجله علمی دانشکده ی پرستاری و مامایی همدان، 20(1): 45-53.
بیرامی، منصور؛ علایی، پروانه (۱۳۹۲). قلدری در مدارس راهنمایی دخترانه: نقش شیوه های فرزند پروری و ادراک ازمحیط عاطفی. فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی مدرسه، 56، 3-38.  
سیمیاریان، کوثر؛ سیمیاریان، قاسم؛ ابراهیمی قوام، صغری (۱۳۹۰). بررسی اثر بخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهل انگاری نوجوانان دختر پایه دوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه پژوهش­های روان شناسی اجتماعی، 1(2): 19- 36.
شهبازیان، آرش؛ حسنی، امید؛ دیبافر، محمد (1398). نقش تشخیصی قلدری و هوش اخلاقی در احتمال خودکشی دانش­آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در سال تحصیلی 97-1396: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 18، 17-30.
شیرکوند، نسیبه؛ میرهاشمی، مالک؛ صابری، هایده (1399). پیش­بینی قلدری براساس هیجان­خواهی و جو مدرسه با میانجی گری خودپنداره در دانش­آموزان. نشریه پژوهش پرستاری، 15(1): 77-86.
شیری، اسماعیل؛ ولی پور، مصطفی؛ مظاهر، محمدعلی (۱۳۹۲). مقایسه مهارت­های اجتماعی و مشکلات روان شناختی در دانش آموزان قلدر، قربانی و عدم درگیر. روان شناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 10(38): 201-210.
علی وردی، اکبر؛ صالح نژاد، صالح (۱۳۹۰). خود کنترلی، جنسیت و تاثیر آن بر رفتارهای انحرافی. زن، توسعه و سیاست، 9(4): ۲۶-۵.
علی­وردی­نیا، اکبر؛ سهرابی، مریم (1394). تحلیل اجتماعی قلدری در میان دانش­آموزان (مطالعه موردی دوره متوسطه شهر ساری). فصلنامه مطالعات توسعه فرهنگی و اجتماعی، 4(1)، 9-39.
محبی، مینا (1397). ارزیابی و اثربخشی مداخله رفتاری چند جانبه مدرسه محور بر رفتار قلدری، پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی دانش‌آموزان پسر. رساله دکتری، دانشگاه تبریز.
هاشمی، تورج؛ گل­پرور، فرشته؛ فتحی­آذر، اسکندر (1394). اثربخشی برنامه شناخت و مقابله با قلدری بر باورها و دیدگاه­های معلمان درباره قلدری و خودکارآمدی آنان در مدیریت رفتار کلاس. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(7)، 27-41.
Albuquerque, C., Rodrigues, C., Andrade, A., Campos, S., Cunha, M., & Bica, I. (2018). School bulles and bullying behaviors. The European Proceedings of Social & Behavioral Sciences, ISSN: 2357-1330.
Cheng, Y. Y., Chen, L.M., Chi, H. O., & Ling Chevg¸ Ch. (2011). Definition of school bullying in Taiwan. Journal of School Psychology Intervention,32(3),227-243.
Cheryl, E., Sanders, Gary, D.  Phy, S. (2004). Bullying implications for the classroom. Elsevier Academic PRESS.
Chui, W. H., Choon, H. & Chan, O. (2013). Association between self-control and school bullying    behaviors among Macanese adolescents. Child Abuse & Neglect, 37(4), 237-242.
Chui, W. H., Choon, H. & Chan, O. (2015). Self-control, school bullying perpetration, and victimization among Macanese adolescents. Journal of Child and Family Studies, 24, 1751-1761.
 Carver¸ C. S. (2014). Self-control and optimism are distinct and complementary strengths. Personality and Individual Differences, 66, 24- 26.
Cerezo, F., Ruiz-Esteban, C., Lacasa, C. S., & Gonzalo, J. J. A. (2018). Dimensions of parenting styles, social climate, and bullying victims in primary and secondary education. Psicothema, 30(1), 59-65.
Fite, P. J., Evans, S. C., Cooley, J. L., & Rubens, S. L. (2014). Further evaluation of associations between attention-deficit/hyperactivity and oppositional defiant disorder symptoms and bullying-victimization in adolescence. Child Psychiatry & Human Development, 45(1), 32–41.
Fluck, J. (2014). Why do students bully? An analysis of motives behind violence in schools. Youth& Society, 1- 21.
Georgiou, S. N., & Stavrinides, P. (2012). Parenting at home and bullying at school. Social Psychology, DOI 10.1007/s11218-012-9209-z.
Gimenez Gualdo¸ A. M., Hunter¸ S. C., Durkin¸ K.¸ Arnaiz¸ P., & Maquilon¸ J. J. (2015). The emotional impact of cyberbullying: Differences in perceptions and experiences as a function of role. Computers & Education, 82, 228- 235.
Gómez Ortiz, O., Romera, E. M., & Ortega Ruiz, R. (2015). Parenting styles and bullying. The mediating role of parental psychological aggression and physical punishment. Child Abuse & Neglect, 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.chiabu.2015.10.025.
Koiv, K. (2012). Attachment style among bullies, victims and uninvolved adolescents. Psychology Research, 2(3),160-165.
Kubiszewski¸ V.¸ Fontain¸ R.¸ Potard¸ C., ¸ Auzoult¸ L. (2015). Does cyberbullying overlap with school bullying when taking modality of involvement into account? Computers in Human Behavior, 43, 49-57.
Masilo, D. T. (2018). Social work intervention to address the phenomenon of bullying amongst learners in the school setting: A literature review. South African Journal of Education,38(1), 1-9.
Mitsopoulou, E., & Giovazolias, T. (2015). Personality traits, empathy and bullying behavior: A meta-analytic approach. Aggression and violent behavior, 21, 61–72.
Mohebbi, M., Mirnasab, M., & Wiener, J. (2016). Parental and school bonding in Iranian adolescent perpetrators and victims of bullying. School Psychology International, 37(6), 583–605.
Moon, B., Fiftal Alarid, L. (2015). School bullying, low self- control, and opportunity. Journal of Interpersonal Violence, 30(5), 839– 856. DOI: 10.1177/0886260514536281.
Rezapour, M., Soori, H., Nezam Tabar, A., Khanjani, N. (2020). Psychosomatic problems and their relation with types of involvement in school bullying in Iranian students: Across-sectional study. Journal of School Health, 7(1), 6-14.
Schumann, L., Craig, W., Rosu, A. (2014). Power differentials in bullying: Individuals violence. Journal of Interpersonal Violences, 29(3),227-243.
Tangney¸ J. P.٫Baumeister¸ B. F.¸ & Luzio Boon¸ A. (2004). High self- control predicts Good adjustment less pathology٫ better grades٫ and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 271-324.
Tillyer¸ M. S. (2015). General muitilevel opportunity and crime events. Journal of Contemporary Criminal Justice¸31(1), 107- 121.
Troop-Gordon, W., & Ladd, G. W. (2015). Teachers’ Victimization-Related Beliefs and Strategies: Associations with Students’ Aggressive Behavior and Peer Victimization. Journal of Abnormal Child Psychology, 43, 45–60.
Zablotsky, B., Bradshaw, C.P., & Law, P. (2013). Risk factors for bullying among Children with autism spectrum disorders. Autism, 18(4), 419-497.