قرآن مجید
آمدی، ا (1395). غررالحکم، قم، انتشارات دار الحدیث،
ادیب، ی. و فردانش، ه (1382). مهارتهای زندگی موردنیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی، مجله دانشور رفتار، 10 (2)، 13- 29.
امیری برمکوهی، ع (1388). آموزش مهارتهای زندگی برای کاهش افسردگی، روانشناسی تحولی، 5(20)، 297-306
چهری، پ. صادقی، م. ویس کرمی، ح (1395). بررسی تأثیر آموزش امید، بر درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر استثنایی (با ناتوانی هوشی). مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 16(2)،31-38
خدا یاری فرد، م. غباری بناب، ب. شکوهی یکتا، ا (1395). گستره پژوهشهای روانشناختی در حوزه دین. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 6(4): 45-54
داوودی، م (1383). امید و نقش تربیتی آن در زندگی انسان. مجله معرفت، 81،25-37
دهقانی زاده، م. و حسین چاری، م (1393)، سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس:نقش واسطهای ابعاد خودکار آمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 1(32)، 1-30.
دهقانی زاده، م. و حسین چاری، م (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 20-47.
سلطانی بناوندی، ا. خضری مقدم ، ن. بنی اسدی، ح (1396) کنکاش در سازههای روانشناسی مثبت نگر: پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی. راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 10(4)، 277-287
سعیدی، ب. عارفی، ب. خواجه، ل (1393). جو روانی-اجتماعی کلاس و میزان سرزندگی تحصیلی دانشآموزان.شانزدهمین کنفرانس روانشناسی بچه.دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سـازمان بهداشـت جهـانی (1377). برنامـه آمـوزش مهارتهای زنـدگی (ترجمـه ربابـه نـوری لینی). تهران، دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی.
مکارم شیرازی، ن (1380). تفسیر نمونه،تهران،انتشارات دار الکتب الاسلامیه
عرفانی، ا (1398). مقایسه اثربخشی برنامه یادگیری اجتماعی هیجانی کودکان قوی بر تابآوری تحصیلی، شایستگی اجتماعی هیجانی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق برخوردار و محروم شهر همدان،رساله دکتری دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
فرداد، ف. و دوکانه ای فرد، ف (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی بر سطح مؤلفههای کیفیت زندگی، سلامت جسمانی و روانی بانوان بسیجی غرب تهران. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 20(89) 46-59
کاظمی، م. و بهرامی، ب (1393). نقش اعتقادات معنوی و فرایض اسلامی در ارتقای سلامت روانی و پیشگیری از اختلالات روانی، مجله علمی- پژوهشی علوم پزشکی زنجان، 22(90) ، 62-74.
محققیان، ا. پرچم، 1. (1390). تحلیل اخلاقی امید با تأکید بر آیات قرآن کریم پژوهشنامه اخلاق. 4(13)، 93-118
مرحمتی، ز. فولاد چنگ، م (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روا نشناختی یادگیرندگان، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2(2)، 91-112
مرادی، م. چراغی، ا (1393). الگوی علی – تجربی از روابط بین ادراک از الگوهای ارتباطی خانواده، ادراک از ساختار کلاس، انگیزش و خودگردانی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 6(1)، 113-140
محمودیان، م (1396). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی قرانی بر افسردگی، پذیرش اجتماعی و عملکرد تحصیلی فراگیران،پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
محمودیان، م. خوشکنش، ا. صالح صدق پور، ب (1387). فصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآنی، 1(1)، 2-13
ندیمی، م (1384). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با تأکید باتربیت اسلامی بربداشت روان و عزتنفس دانش آموزان مقطع ابتدایی سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی
یاوری، ه. درتاج، ف. اسدزاده، ح (1395). بررسی اثربخشی آموزش امید بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 10(35)، 21-33.
Botvin. G. J.Kantor.L.W. (2000), preventing alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of The Nationa Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. alcohol research &health, 24(4), 250-257.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Frankl V. 1972 “The Feeling of Meaninglessness: AChallenge to Psychotherapy” American Journal of Psychotherapy (32): 85- 89.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication theory, 12(1), 70-91.
Lent, R. W., Brown, S. D., & Gore Jr, P. A. (1997). Discriminant and predictive validity of academic self-concept, academic self-efficacy, and mathematics-specific self-efficacy. Journal of Counseling Psychology, 44(3), 307
Martin, A. J. (2012). Academic buoyancy and academic outcomes: Towards a further understanding of students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology,84(1), 86-107.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-281.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46(1), 53-83.
Pettus, K.R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and aehievcment: differences by gender, ethnicity. Parental education level, and student residence. Unpublished ph.D. Thesis, Carolina university
Rogers, C, 1980, A Way of Being. Boston, Houghton Mifflin.
Segal, Z, V, et al, 2002, Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse, New York, Guilford press, p. 78-122.
Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13(4), 407-417.
Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14
Spear, L. P. (2000). The adolescent brain and age-related behavioral manifestations. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 24(4), 417-463.
UNICEF. (2007). which skills are life skills? Available at: ttp://www.unicef.org/life skills.
World Health Organization. (1993). Health news stories: Depression link to heart disease, hostility.