اثر بخشی آموزش مبتنی بر نظریه ذهن شناختی و عاطفی بر بهبود همدلی سرد و گرم در کودکان قربانی کودک آزاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر نظریه ذهن شناختی_عاطفی بر بهبود همدلی سرد و گرم در کودکان قربانی کودک آزاری بود. در راستای این هدف در قالب طرح آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد تعداد 2 کودک قربانی سواستفاده عاطفی به شیوه هدفمند انتخاب شدند.مطابق با طرح پژوهشی، در مرحله خط پایه با استفاده از پرسشنامه همدلی دادس و همکاران وضعیت همدلی سرد و گرم آزمودنیها اندازه گیری شد. سپس در مرحله مداخله ، طی دوازده جلسه ، مهارتهای نظریه ذهن شناختی_عاطفی بر اساس الگوی هال و همکاران به مرحله اجرا گذارده شد.در این راستا،طی جلسات چهارم، ششم،هشتم،دهم و دوازدهم، وضعیت همدلی سردوگرم آزمودنیها اندازه گیری شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل چشمی و نموداری و نیز محاسبه درصد بهبودی و اندازه ی اثر استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد آموزش مهارتهای تئوری ذهن عاطفی_شناختی در بهبود همدلی سردوگرم کودکان قربانی سوء استفاده عاطفی، از نظر بالینی اثربخش است. این یافته ها تلویحات عملی در عرصه های بالینی داشته و نشان میدهند که ارتقاء و بهبود تئوری ذهن موجبات مصون سازی کودکان در برابر آسیب های ناشی از سوء استفاده عاطفی می گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Cognitive and Affective Theory of Mind Instruction in the Improvement of Hot and Cold Empathy in Children with Child Abuse

نویسندگان [English]

  • Shohre Rezazadeh 1
  • Turaj Hashemi 2
1 M.A Student in Child and Adolescence Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Professor, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of the cognitive-emotional theory of mind on improving hot and cold empathy in children who have been victims of child abuse. In line with this goal, 2 child victims of emotional abuse were purposefully selected in the form of a single-subject experimental design with a single baseline. According to the research design, in the baseline stage, the subjects' cold and hot empathy status were measured using the Dads et al questionnaire. Then, in the intervention phase, the skills of psycho-emotional theory were implemented during twelve sessions based on Hall et al model. In this regard, during the fourth, sixth, eighth, tenth and twelfth sessions, the subjects' cold and hot empathy were measured. For data analysis, the ocular and graph analysis methods were used and the percentage of effect size and improvement was calculated. Data analysis indicated that teaching the skills of the emotional-cognitive theory of mind is clinically effective in improving the hot and cold empathy of child victims of emotional abuse. These findings have practical implications in the clinical field and indicate that the promotion and improvement of the theory of mind protects children from the harms caused by emotional abuse.

کلیدواژه‌ها [English]

  • child abuse
  • empathy
  • theory of mind
امین­یزدی، امیر (1383). شناخت اجتماعی: تحولات استدلال تئوری ذهن در کودکان. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 5 (1) ، 66-43.
شیخ­الاسلامی،­­­ راضیه، و نوری، سمانه(1395). اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر همدلی و قلدری در کودکان، فصلنامه پژوهش های روان شناسی اجتماعی،6 (24)، 120-107.
علی­اکبری، مهناز؛ کاکوجویباری، علی­اصغر؛ امیرآبادی، فاطمه؛ شقاقی، فرهاد؛ زارع، نوشین؛ خالقی، فایزه (1392). بررسی نقش تئوری ذهن­وکارکرد اجرایی در پیش­بینی همدلی. فصلنامه تازه های علوم شناختی، 15 (2)، 10-1.
نقوی، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم و عابدی، محمدرضا(1384). بررسی پدیده کودک­آزاری و آثار عاطفی و شخصیتی آن بر نوجوانان دختر شهر اصفهان. مجله روانشناسی­وعلوم تربیتی، 35 (2) ، 187-221.
Astington, J. W. (2001). The future of theory of mind research: Understanding motivational states, the role of language, and real-world consequences. Child development, 72(3), 685-687.
Baron‐Cohen, S. (2009). Autism: the empathizing–systemizing (E‐S) theory. Annals of the New York Academy of Sciences, 1156(1), 68-80.
Brothers, L., & Ring, B. (1992). A neuroethological framework for the representation of minds. Journal of cognitive neuroscience, 4(2), 107-118.‏
Bryant, B. K. (1982). An index of empathy for children and adolescents. Child development, 413-425.
Dadds, M. R., Hunter, K., Hawes, D. J., Frost, A. D., Vassallo, S., Bunn, P., ... & El Masry, Y.(2008). A measure of cognitive and affective empathy in children using parent ratings. Child psychiatry and human development, 39(2), 111-122.
Dahlgren, S., Sandberg, A. D., & Larsson, M. (2010). Theory of mind in children with severe speech and physical impairments. Research in developmental disabilities, 31(2), 617-624.
Decety, J., & Jackson, P. L. (2006). A social-neuroscience perspective on empathy. Current directions in psychological science, 15(2), 54-58.
Doreen, A. (1998).''Child abuse, sexual and emotional. Gale encyclopedia of childhood and adolescent'‘. www.findarticles.com.
Fiasse, C., & Nader-Grosbois, N. (2012). Perceived social acceptance, theory of mind and social adjustment in children with intellectual disabilities. Research in developmental disabilities, 33(6), 1871-1880.
Gagnon, J., Daelman, S., McDuff, P., & Kocka, A. (2013). UPPS dimensions of impulsivity: Relationships with cognitive distortions and childhood maltreatment. Journal of Individual Differences34(1), 48.‏
Gregory, C., Lough, S., Stone, V., Erzinclioglu, S., Martin, L., Baron‐Cohen, S., & Hodges, J.R. (2002). Theory of mind in patients with frontal variant frontotemporal dementia and Alzheimer’s disease: theoretical and practical implications. Brain, 125(4), 752-764.
Hale, C. M., & Tager‐Flusberg, H. (2003). The influence of language on theory of mind: A training study. Developmental science6(3), 346-359.‏
Kaplan, S. J., Pelcovitz, D., & Labruna, V. (1999). Child and adolescent abuse and neglect research: A review of the past 10 years. Part I: Physical and emotional abuse and neglect. Journal-American Academy of Child and Adolescent Psychiatry38, 1214-1222.‏
Korkmaz, B. (2011). Theory of mind and neurodevelopmental disorders of childhood. Pediatric research69(8), 101-108.‏
Lewis-Morrarty, E., Dozier, M., Bernard, K., Terracciano, S. M., & Moore, S. V. (2012). Cognitive flexibility and theory of mind outcomes among foster children: Preschool follow-up results of a randomized clinical trial. Journal of Adolescent Health51(2), S17-S22.‏
Luke, N., & Banerjee, R. (2013). Differentiated associations between childhood maltreatment  experiences and social understanding: A meta-analysis and systematic review. Developmental Review, 33(1), 1-28.
Mash,e. wolfe.D.(1999). Abnormal child psychology. International thamson publishing company.
Merz, E. C., McCall, R. B., & Groza, V. (2013). Parent-reported executive functioning in  postinstitutionalized children: A follow-up study. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 42(5), 726-733.
Moulton, J. A. (2002). Child abuse and neglect: a clinician's handbook by Christopher J. Hobbs, Helga GI Hanks and Jane M. Wynne. Churchill Livingstone, London, 1999, reprinted 2000, 465pp. ISBN 0-4430-5896-2 (Hbk, £ 69.95). Child Abuse Review11(3), 188-189.‏
Perner, J., Lang, B., & Stummer, S. (1998). Theory of mind and executive function: Which depends on which. Unpublished manuscript, University of Salzburg. 
Peterson (1998)."child abus, physical. Gale encyclopedia of childhood and adolescent.
Repacholi, B., Slaughter, V., Pritchard, M., & Gibbs, V. (2003). Theory of mind, Machiavellianism, and social functioning in childhood.‏
Rnic, K., Sabbagh, M. A., Washburn, D., Bagby, R. M., Ravindran, A., Kennedy, J. L., ... & Harkness, K. L. (2018). Childhood emotional abuse, physical abuse, and neglect are associated with theory of mind decoding accuracy in young adults with depression. Psychiatry research268, 501-507.‏
Shamay-Tsoory, S. G., Tomer, R., Berger, B. D., & Aharon-Peretz, J. (2003).  Characterization of empathy deficits following prefrontal brain damage: the role of the right ventromedial prefrontal cortex. Journal of cognitive neuroscience, 15(3), 324-337.
Yirmiya, N., Solomonica‐Levi, D., Shulman, C., & Pilowsky, T. (1996). Theory of mind abilities in individuals with autism, Down syndrome, and mental retardation of unknown etiology: The role of age and intelligence. Journal of Child Psychology and Psychiatry37(8), 1003-1014.‏