اثربخشی آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله ای و سلامت روان سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهرتبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نیروی طرحسازمان علوم پزشکی

2 گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی

چکیده

هدف از این پژوهش، تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و سلامت روان سالمندان ساکن در سرای سالمندان مهر تبریز انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان مهر تبریز بود، 50 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 هفته تحت آموزش تاب آوری قرار گرفت و در این مدت بر گروه گواه مداخله ای انجام نگرفت. پرسشنامه های راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر (1990)، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996) و سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) به عنوان ابزارهای ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها به روش کوواریانس چند متغیره، نشان داد که آموزش تاب آوری بر افزایش کیفیت زندگی، تعدیل راهبردهای مقابله‌ای و ارتقاء سلامت روان سالمندان سرای مهر تبریز تاثیرگذار بود. در کیفیت زندگی، راهبردهای مقابله‌ای و سلامت روان دو گروه تفاوت معنی داری دارند(05/0> P). بنابراین یافته های این پژوهش، تلویحات عملی در موقعیت های بالینی را دارد که مورد بحث واقع شده است.
کلید واژه‌ها: تاب آوری؛ کیفیت زندگی؛ راهبردهای مقابله‌ای؛ سلامت روان.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness Resilience Training on Quality of Life, Coping Strategies and Mental Health of the Elderly Living in Mehr Tabriz Nursing Home

نویسندگان [English]

  • Leyla Shahabifam 1
  • Hosein Lotfinia 2
1 Niroyeh targ salzman oloom pezeshki
2 ِDِepartment of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences,
چکیده [English]

Abstract

The present study aimed to examine the effectiveness resilience training on quality of life, coping strategies and mental health of the elderly living in Mehr Tabriz nursing home. This semi-experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group. Using Critical sampling, 50 people were selected as a sample were selected among elderly living in Home for the Aged in Tabriz, and were randomly assigned in experimental and control groups. The experimental group 7 weeks of resilience training, while control group did not received any intervention. Data were collected through Andler and Parker (1990) coping strategies, World Health Organization (1996) quality of life and mental health Goldberg and Hiller (1979) questionnaires in pre-post test. The results of data analysis by multivariate covariance showed that resilience training was effective in increasing the quality of life, adjusting coping strategies and promoting mental health of the elderly living in Mehr Tabriz nursing home.There is a significant difference in quality of life, coping strategies and mental health between the two groups (p < 0.05). Therefore, the findings of this study have practical implications for the clinical situations that have been discussed.
Keywords: resilience; Quality of Life; Coping strategies; mental health.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "resiliency education"
  • " quality of life"
  • coping strategies"
  • "mental health"