اثر بخشی آموزش اخلاق شهروندی بر کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

3 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 استافد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش اخلاق شهروندی بر کفایت اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود. در راستای این هدف از جامعه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ تعداد ۶۰ نفر به شیوه خوشه‌ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (۳۰ نفر) و گروه کنترل (۳۰ نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند به نحوی که گروه آزمایش طی ۱۵ جلسه در معرض آموزش اخلاق شهروندی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ا‌‌ی را دریافت ننمودند. برای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری از پرسشنامه کفایت اجتماعی پرندین، استفاده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد آموزش اخلاق شهروندی در بهبود کفایت اجتماعی و مؤلفه های آن، اثربخش است(05/0≥p). مبتنی بر یافته ها می توان نتیجه گرفت که اخلاق شهروندی پیش نیاز سازگاری با تغییرات اجتماعی بوده و زمینه ساز شکل گیری رفتارهای مطلوب اجتماعی است به نحوی که فرد با برخورداری از آموزه های اخلاق شهروندی قادر به بهبود روابط اجتماعی و تضمین سلامت روانشناختی میگردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Citizenship Ethics Education on Social Competence in Ardebil High School Girl Students

نویسندگان [English]

  • Samaneh Khaleghi 1
  • Azra Ghaffari 2
  • Touraj Hashemi 3
  • Mansour Bayrami 4
  • Somayyeh Taklavi 2
1 PhD student of Edocational Psychology, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Humanities, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
4 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Citizenship ethics is one of the essentials of modern life and its objective realization in the personal and social life shapes the development of social skills and competence and improvement of interpersonal relationships. Therefore, the purpose of the present study was to determine the effectiveness of citizenship ethics education on social competence, responsibility, empathy and problem solving ability in Ardebil high school girl students in the academic year 1-5. To this end, 2 high school girl students in Ardebil city in the academic year 2-5 were selected by multistage cluster sampling method and divided into experimental (n = 4) and control (n = n) groups. Subjects were randomly assigned so that the experimental group was exposed to citizenship ethics training for three sessions and the control group received no intervention. To measure the variables studied in two stages of pre-test, post-test and follow-up, Prendin Social Adequacy Questionnaire, Di Zorilla Social Problem Solving Questionnaire and California Social Behavior Questionnaire were used. Data analysis showed that citizenship ethics training is effective in improving social competence and its components, social problem solving ability, commitment, responsibility and altruism (p≥0.05). Based on the findings, it can be concluded that citizenship ethics is a prerequisite for adapting to social change and underpins the formation of socially desirable behaviors so that individuals with citizenship ethics can improve social relationships and ensure psychological health.
Keywords: Citizenship Ethics, Social Adequacy, Social Problem Solving, Commitment, Kindness, Responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citizenship Ethics
  • Social Adequacy
  • Responsibility
خضری اقدم، سیدعلیرضا. (1394)، بررسی رفتار و نگرش جمع­گرایانه شهروندان تهرانی، مجله جامعه­شناسی ایران، 7 (5): 36-55.
اقبالی، عبدالحمید و بیوکی، میلاد. (1396). تأثیر انسان­شناسی بر اخلاق شهروندی، فصلنامه دین و سیاست، 5(8): 15-41.
اکبری­نژاد، محمد. (1394). بررسی رابطه بین تیپ‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری در والدین، مجله تعلیم و تربیت، 10(2): 50-69.
اودرخوانی، مهدیه؛ صالحی امیری، سیدرضا، پورقاسم میانجی، مهدی. (1392). نقش شهرداری در ارتقای اخلاق شهروندی، فصلنامه مطالعات شهری، 15(1): 86-97.
آذرمهر، فرهاد. (1396). جایگاه وظیفه­شناسی و مسئولیت­پذیری در قرآن و سنّت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن. پایان­نامه، مدرسه علمیه نرجس مشهد.
آزادمنش، آذر و ایروانی، شهلا. (1396). عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان پایبندی به اخلاق شهروندی در میان شاغلین مراکز دانشگاهی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
باباپور خیرالدین، جلیل، رسول زاده، طباطبایی، سیدکاظم؛ اژه ای، جواد؛ فتحی آشتیانی، علی (1394)، بررسی رابطه بین شیوه های حل مسئله و سلامت روان شناختی دانشجویان، مجله روان­شناسی دانشگاه تربیت مدرس، 1(5): 100-126.
بیرهوف، هانس ورنر (1383)، رفتارهای اجتماعی مطلوب از دیدگاه روان­شناسی اجتماعی، ترجمه، صدقی نژاد، رضوانی، تهران: نشر گل آذین.
بیرامی، منصور؛ هاشمی نصرت­آباد، تورج؛ بدری گرگری، رحیم و دبیری، سولماز (1395)، اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر تاب­آوری و میزان قربانی شدن دانش­آموزان قربانی قلدری، فصلنامه پژوهش­های مشاوره، 15(59): 119-141.
پرندین، شیما (1385)، ساخت و هنجاریابی آزمون کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم و روان­شناسی.
تقوی، وحید و حائری، مهدی (1397)، تحلیل تطبیقی حقوق و وظایف شهروندی در ایران و آلمان، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 27(1): 55-69.
تیمورنژاد، مصطفی (1396)، ضرورت برخورداری دانشجویان از دانش شهروندی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در فرایند جهانی شدن، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 4(15): 102-117.
جمشیدی، زهرا سادات. (1383)، رابطه سازگاری تحصیلی با ویژگی های شخصیتی و نگرش مذهبی دانشجویان دختر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبای. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی.
جهان، کامبیز؛ اسعدی، حیدر و پاکدوست، لطیف (1397)، آموزش شهروندی و نقش آن در تحقق و دستیابی به توسعه ی پایدار شهری مطالعه ی موردی: منطقه 5 شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی، 2(4): 15-31.
حاتمی زرگران، حسن پاشا (1396)، بررسی مقایسه ای اثربخشی روان درمان گری کوتاه مدت راه حل مدار، مدل چهاربعدی کفایت اجتماعی و مدل تلفیقی این دو روش بر - افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر تهران. پژوهش های مشاوره (تازه­ها و پژوهش های مشاوره)، 25 (2): 10-24.
 
حاجی رستم، منصور و سعیدی، کریم (1393)، دلبستگی ایمن در کودکان با خودکارآمدی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، 2(9): 236-251.
حاجی یوسفی، محمد (1397)، نوعدوستی و بادگیری در روش تدریس مشارکتی، مجله تعلیم و تربیت، 2(10):50-67.
خاتون آبادی، میلاد و عاشوری، زهرا (1397)، آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیش دبستانی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، 5(16): 1-15.
خدابخشی، مهدی. (1397). بررسی روش­های افزایش مسئولیت­پذیری در دانش­آموزان دوره راهنمایی شهر شهرضا در سال تحصیلی 1396، مطالعات روان‌شناختی، 5(1)، 114 - 137.
خواجوی، فرزانه و خطایی، سوسن (1394)، بررسی آموزش اخلاق شهروندی به دانش­آموزان و میزان انطباق آن با تبلیغات فرهنگی مترو موردمطالعه کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی، دومین کنفرانس بین­المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
دانیل، بریجید و ویسل، سالی (1393)، سنجش و تقویت تاب آوری کودکان آسیب پذیر. ترجمه بهرام
درویشی، ملیحه؛ احمدی، فاطمه و موسوی، سیاوش (1397)، میزان آگاهی شهروندان تهرانی از حقوق و تعهدات شهروندی، راهبرد یاس، 18(2): 15-29.
دشت بزرگی، میلاد و صفرزاده، مصطفی (1394)، روان‌شناختی کودکان و نوجوانان از لحاظ روانی، مجله رشد و تربیت، 2(10): 23-39.
دورکیم، تیم (1388)، نظریه­های کلاسیک جامعه­شناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران، نشرنی.
راینیکه، مارک ای. داتیلییو، فرانک ام؛ و فریمن، آرتور (1390)، شناخت درمانی در کودکان و نوجوانان، ترجمه جواد علاقبند راد، حسن فرهی تازه کند، تهران: انتشارات بقعه.
رضایی، رضا. (1397). بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده با پرخاشگری و سلامت روان دانش­آموزان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 55(2): 100-123.
زنگولی، اسداله (1396)، بررسی روش های پرورش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان. مجله پیوند، 122(2): 126-138.
شفیعی، مجتبی و جزایری، منصور (۱۳۹۵)، نوع‌دوستی و وطن­پرستی در میان دانش اموزان (مطالعه موردی، شهرستان تکاب)، کفرانس بین المللی دانشگاه آزاد جنوبی تهران.
شفیع آبادی، عبدالله، ناصری، غلامرضا (1392) نظریه های مشاوره و روان درمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شمشیری نیات، علی (1396)، مقایسه سلامت روان، عزت نفس و مسئولیت پذیری دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی خانواده­های طلاق و عادی شهرستان فیروزآباد. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
شولتز، د، شولتز س (2010). نظریه­های شخصیت. ترجمه سید محمدی (1390). تهران: نشر ویرایش.
شیانی، ملیحه (1381)، شهروندی و رفاه اجتماعی، رفاه اجتماعی، (10): 15-31.
صادقی، محمد، احمدی، میلاد و منصوری، محمدصادق (1397). مطالعات سبک زندگی جوانان، تهران، انتشارات سیمای شرق.
صالحی، احد (1397)، روانشناسی و روان‌شناختی نوجوانان و جوانان. اصفهان: انتشارات مشعل.
طالب زاده نوبریان، محمد (1394)، نقش برنامه‌های درسی علوم اجتماعی در پرورش مهارت‌های شهروندی، فصلنامه راهبردهای آموزش، 5(3): 10-27.
طالبی کاری، حسین (1397) کفایت اجتماعی در یادگیری و آموز ش، تهران: انتشارات آوای نور.
طهماسبی­زاده، رامین؛ گلستانی، سیدهاشم و اسماعیلی، رضا (1394)، رابطه عوامل فرهنگی مؤثر بر اخلاق شهروندی در شهر شاهین شهر، اخلاق، 6(21): 241-264.
عباس‌پور، ریحانه (1395)، بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر کفایت اجتماعی دانش­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه‌ی شهرستان بناب، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی.
عباسی، مهدی (1393)، مسئولیت‌پذیری اجتماعی در برنامه ی درسی کنونی دوره ی ابتدایی ایران، مدرس علوم انسانی، 14(10): 97-109.
عطادخت، اکبر، نوروزی، حمید و غفاری، عذرا (1396). تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی در ارتقای بهزیستی روان شناختی و تاب آوری کودکان دارای اختلال یادگیری، مجله­ی ناتوانی­های یادگیری، 3(2): 92-108.
فالکس، کیث، (1386)، شهروندی، ترجمه ی محمد تقی دلفروز، تهران، انتشارات کویر.
فتحی و اجارگاه، کورش (1391)، برنامه ی درسی تربیت شهروندی: اولویتی پنهان برای نظام آموزش‌وپرورش ایران، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، 4(2): 10-22.
فتحی واجارگاه، کورش و واحد چوکده، سکینه (1388)، آموزش شهروندی در مدرسه، تهران، انتشارات.
فتحی واجارگاه، کورش و اسلامی، محمد (1387)، برری میزان توجه به آموزش صلح در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت کارشناسان برنامه ریزی درسی و معلمان دوره ابتدایی شهر تهران، فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 25(7): 74 – 6.
فراهانی، محمد (1395)، بررسی عوامل اجتماعی رعایت قوانین شهروندی در بین شهروندان اردبیلی، فصلنامه مطالعات شهری، 2(4): 189-201.
فرضی، سکینه (1390)، اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کفایت و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به بیش‌فعالی/ نقص توجه باتوجه به نقش میانجی سبک دلبستگی پایان نامه، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی.
فرمهینی فراهانی، محسن (1389)، تربیت شهروندی، چاپ اول، نشر آییژ.
فرمهینی فراهانی، محسن (1392). اخلاق شهروندی: مقوله­ای بین­رشته­ای، فصلنامه اخلاق و فرهنگ، 1(1): 9-22.
فریکلی، مارک؛ برگ، گیلبرت؛ تیلت، لین و اسپوران، مک (2014)، آموزش ارزش­ها در مدارس، ترجمه سیده مبینا شاهری لنگرودی، انتشارات سیاهرود. چاپ اول.
قاسمی پور کرد محله، عاشورمحمد (1396)، بررسی تأثیر کفایت اجتماعی بر تعهد دانش اموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تبریز.
کاشفی، مریم. (1396)، اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی در ترکیب با درمان - رویارویی آینه ای در بهبود علائم اختلال پراشتهایی روانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تبریز.
کریمی، فرزانه (1393)، تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری فردی اجتماعی، پرخاشگری و ابراز وجود دانشآموزان دختر در معرض خطر. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 33 (10): 70-83.
کریمی، سکینه (1393)، اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر کفایت و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به ADHD با توجه به نقش میانجی سبک دلبستگی پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشگاه تبریز.
کریمی، یوسف (1395)، روان­شناسی اجتماعی، نظریه ها، مفاهیم و کاربردها. تهران: نشر ارسباران چاپ ششم.
گلاسر و (2010)، واقعیت درمانی، ترجمه سیدعلی مرتضوی. (1391): اقلید: انتشارات نور ایمان.
گلپایپانی، منصور؛ احمدی، زهرا و موسوی، محمد (1397)، رفتار اجتماعی نوجوانان و مقایسه آن در نوجوانان دارای والدین و بدون والدین، مجله تعلیم و تربیت، 2(10):100-124.
گلچین، مسعود (1390)، شهر و اخلاق شهروندی، مجله شهروندی، 12(10): 100-121.
محمدی، محمد؛ میلادی، کاوه و محسنی، مهدی (1397). عوامل مؤثر بر شکل‌گیری اعتماد اجتماعی دانشجویان، فصلنامه رفاه اجتماعی، 4(15): 102-116.
محمدی، رضا؛ میلادی، رضا و محسنی، مریم (1397)، بررسی میزان آگاهی جوانان از حقوق و تکالیف شهروندی و عوامل مؤثر بر آن در شهر مشهد، مجله ی علوم اجتماعی، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 4(1): 15-30.
محمدی باغملایی، منصور و یوسفی، رضا (1397)، ارتباط بین رفتار کودکان و نوجوان با گروه سنی آنان، فصلنامه علمی -پژوهشی فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 5(10): 150-169.
معتمدی، سیدهادی؛ حاج بابایی، حسین؛ بیگلریان، اکبر و فلاح سلوکلایی، منیژه (1391)، تأثیر آموزش مهارت حل مسئله بر افزایش کفایت اجتماعی نوجوانان دختر، فصلنامه روانشناسی 5 (14): 17-29.
ملازهی، الهام. (1397). بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندی در بین شهروندان شهر خرم آباد، فصلنامه مطالعات شهری، 2(2): 25-34.
مهدوی، محمدصادق و جوشقانی، زهرا اسمی (1396)، نگاهی جامعه­شناختی به عوامل اجتماعی مؤثر بر اخلاق شهروندی جوانان شهرستان کاشان، فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی شهری، 3 (8): 15-36.
نیک­خواه قمصری، نرگس و اسمی جوشقانی، زهرا (1394)، نگاهی جامعه شناختی بخه اخلاق شهروندی در پرتو نقش خانواده و مدرسه، مجله مطالعات توسعه اجتماع ایران، 1(3): 92-103.
نیکزاد، علیرضا؛ گودینی، علی­اکبر؛ جهانی، صفر و روستایی، امین (۱۳۹۵). مقایسه احساس تنهایی و سلامت روان در نوجوآنان وابسته به اینترنت و نوجوآنان عادی، مطالعات فرهنگ -ارتباطات، 13(50)، 55-72.
نیکو گفتار، ناصر و باشی، محمد (1395)، تقویت اخلاق شهروندی: راهی برای گذار به مردم‌سالاری مشارکتی، مجله مطالعات اجتماعی ایران ،3(2): 45-59.
یوسفی، نسرین (1393)، ارتقای توانمندی های فردی - اجتماعی و سلامت عمومی نوجوانان از طریق افزایش کفایت اجتماعی آنان. مجله علوم رفتاری، 5(12): 77-89.
Adams, G. (2009). On social achievement goals: their relations with peer acceptance, classroom belongingness, and perceptions of loneliness. The Journal of Experimental Education, 77(3), 285-307.
Ahmad, I. (2018). Political Science and the Good Citizen: The Genealogy of Traditionalist Paradigm of Citizenship Education in the American School Curriculum. JSSE-Journal of Social Science Education, 16(4), 38-48.
Anderso E.J& White, V. (2010) Personality, well-being and health correlates of trait emotional intelligence. Personality and individual Differences, 38 (3), 547-558.
Asenbarg, L., and Miler, T. (2010). Bullying victimisation and adolescents: Implications for school-based intervention programs. Australian Journal of Education, 57(2), 107–123.
Baker, H., & Dredge, D. (2019). Narratives of global citizenship, ethics and tourism: A Danish perspective. Hospitality & Society, 9(1), 9-30.
Baker.j. & Dredge, B (2017) "international justice and third world". London, Routledge.
Balbi, A. R. (2005). A Systematic Review of Bullying Prevention Programs in Schools. Master of Social Work Clinical Research Papers.Paper479. http://sophia.stkate.edu/msw_papers/479.
Banks, J. A. (2014). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Journal of Education, 194(3), 1-12.
Bar-On, D. (1996). Ethical Issues in Biographical. Ethics and process in the narrative study of lives, 4, 9.
Beck, S. (2016). Bullying victimization in youths and mental health problems: ‘Much ado about nothing’? Psychological Medicine, 40, 717-729.
Beck, S. (2016). The problem of ascribing legal responsibility in the case of robotics. AI & society, 31(4), 473-481.
Bosacki, Y. & Astington, S. (2019). Theory of Mind, Social Information Processing, and Children's Social Behavior. Unpublished Dissertation, Bowling Green State University.
Brady, J. (2018). Multicultural literature promoting good character and enhancing moral citizenship for kindergarteners (Doctoral dissertation, California State University, Northridge).
Brechman, S. S., & Touinte, B. (2019). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71 (3), 543–562.
Brooks, T. (2014). Ethical Citizenship and the Stakeholder Society. In Ethical Citizenship (pp. 125-138). Palgrave Macmillan, London.
Bruce, J. S. (2018), Social capital in the Creation of human capital, American Journal of Sociology, 3(2), 123-139.
Bruce, J., North, C., & FitzPatrick, J. (2019). Preservice teachers’ views of global citizenship and implications for global citizenship education. Globalisation, Societies and Education, 1-16.
Caginalp, G., & Ho, S. J. (2018). Does competition inhibit fairness and altruism? Economic Modelling, 72, 54-64.
Caldarlla, M. K. And Merill, J. J. (2009). Enhancing resilience in children: A proactive approach. American Psychological Association, 10(1), 735-828.
Carnegie Council on Adolescent Development. (2007). Turning points: Preparing American youth for the 21st century. New York: Carnegie Corporation.
Carter, R., Halawah, A., & Trinh, S. L. (2018). Peer Exclusion During the Pubertal Transition: The Role of Social Competence. Journal of youth and adolescence, 47(1), 121-134.
Caspie. J. and Elder, C. (2018). Bullying victimization and mental health: risk and protective factors. Unpublished thesis. Babeș-BolyaiUniversity.
Cavell, T.A., Meehan, B.T., & Fiala, S.E. (2003). Assessing social competence in children and adolescents. In C.R. Reynolds & R.W. Kamphaus (eds.). Handbook of psychological and educational assessment of children: Personality, behavior, and context (pp. 433–454). New York: Guilford Press.
Chang, F., & Dzurilla, D. H. (2015). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. In R. Riding & S. Rayner (Eds.), Self-perception (pp. 239-266). London: Ablex Publishing
Chapman, J. (2008). Republican citizenship, ethics and the French revolutionary press. Communication ethics now, Leicester: Troubador, 131-41.
Chen, J., Zou, Y., Sun, Y. H., & ten Cate, C. (2019). Problem-solving males become more attractive to female budgerigars. Science, 363(6423), 166-167.
Chen, L. R. (2019). Approaches to learning, need for cognition, and strategic flexibility among university students. British Journal of Educationnal Psychology, 73, 507-528.
Chen. K. & Rubin, V.R. (2007). Successful Coping Strategies for Bullied Students: A Cross Sectional Study of Suburban and Urban Students in Grades 6 throuh 8. unpublished thesis, Cleveland State University.
Ciarrochi, F. (2017). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66, 543-578.
Coleman, J. S. (2001). Social capital in the creation of human capital. American journal of sociology, 94, S95-S120.
Combs A. (2001).  Conceptual Framework toward a Democratic Citizenship Education Curriculum. University of Manitoba.
Cooper T. (2014). Problem solving [dissertation]. Queensland: Brisbane college of advanced
Crane, A., & Matten, D. (2016). Business ethics: Managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization. Oxford University Press.
Crane, K. & Matten, R. (2017), Total quality management for sustainable development Process based system models", Business Process Management Journal,12 (5): 632-645.
Darcy, Simon, Hilary Yerbury, and Hazel Maxwell. "Disability citizenship and digital capital: the case of engagement with a social enterprise telco." Information, Communication & Society, 22, no. 4 (2019): 538-553.
De Ruyter, D., & Schinkel, A. (2017). Ethics education at the University: From teaching an Ethics module to education for the good life. Bordon, Revista de Pedagogia, 69(4), 125-138.
Denham, S.A., McKinley, M., Couchoud, E.A., & Holt, R. (2014). Emotional and behavioral predictors of peer status in young preschoolers. Child Development, 61(4), 1145–1152.
Denham, T., McKinley, U., Couchoud. J., & Holt, M. S. (2014). The effect of assertiveness training on self-efficacy among Iranian high school female students. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(1): 123-127.
Dzurilla, T.J. & Goldfried, M.R. (2013). Problem solving therapy and behavior Modi fication, Journal of Abnormal psychology, 78, 10-126.
Elien sears. Y., and Van bebert, B.S. (2016), Colonialism and its forms of Knowledge, British in India, Princeton, Princeton University press.
Elliott, E. and Gresham, P. (2009). The relationship of academic and social cognition in behavior in bullying situations among Greek primary school children. Educational Psychology, 24, 27–41.
Elliott, O. V. (2002). The tools of government: A guide to the new governance. Oxford University Press.
Elliott, S. N. & Gresham, F. M. (2009). Cross-informant agreement for ratings for social skill and problem behavior ratings: An investigation of the Social Skills Improvement System—Rating Scales. Psychological assessment, 22(1), 157.
Felner, R. D., Lease, A. M., & Phillips, R. S. (1990). Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: A quadripartite tri-level framework. The development of social competence in adolescence, 245-264.
Fenzel, J. (2010). A Comparison of Social Adjustment between Children Home School and Alternative Education Placements. Unpublished dissertation. Alliant International University.
FLENER, F. (1990). Can teachers evaluate problem solving ability. In Proceedings of the Fourteenth PME Conference (Vol. 1, pp. 127-134).
Geary, D. C. (2016). The origin of mind: Evolution brain, cognition, and general, oxford press.
Gedviliene, G., Gerviene, S., Pasvenskiene, A. and Ziziene, S. (2014). The Social Competence Concept Development in Higher Education. European Scientific Journal, 10(28), 36-49.
Gersham, B. L., & Elot, J. C. (2013). An Organizational Framework for Conceptualizing Resilience in Children. Journal of Psychology and Theology, 28,149–161.
Goetz, D., & dook, J. (2016). Resilience, giving children the skills to bounce back. Ontario: Reaching Out Project Publishers.
Gottman., W. M, (2005). Resilience as a Positive Youth Development Construct: A Conceptual Review. The ScientificWorld Journal, 1-9. doi:10.1100/2012/390450.
Gowayer, J. and Priestly, A. M. (2009). When wanting and fearing go together: The effect of co-occurring social. European Journal of Social Psychology, 40, 783–804.
Greenberg, J., baron, R. (2010), "Behavior in Organization", Publisher: Prentice Hall, Newdersy.
Hammer, T., & Vaglum, P. (2014). Use of alcohol and drugs in the transitional phase from adolescence to young adulthood. Journal of Adolescence, 13(2), 129-150.
Hargi, Y. (1994). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Journal of Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
Hart, M. T. (2015). Comparative Study of Bullying Victimization Among Students in General and Special Education. Exceptional Children, 81(2), 176–193.
Hathorne, k., hani, S.G., & hisel, J. (2016). Meeting the innovation challenge: Leader ship for transformation and growth. Chichester, uk: wiley.
Heath, M., & Marcovitz, D. (2019, March). Reconceptualizing Digital Citizenship Curricula: Designing a Critical and Justice-Oriented Digital Citizenship Course. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 411-418). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Heath, y. & Marcov, W.L, (2019), Dealing with Misconception on the concept of sustainability. International journal of suatainability in higher Education. 10(1):100-123.
Herrmann, K. D. (2019). Self-regulation. In C. Peterson & M. E. P. Seligman (Eds.), Character strengths and virtues: A handbook and classification (pp. 499 516). Washington, DC/New York: American Psychological Association/ Oxford Press.
hill, K. (2012). A contribution to the clinical characterization of internet addiction in a sample of treatment seekers: validity of assessment, severity of psychopathology and type of comorbidity. Comprehensive Psychiatry, 55(4), 770-777.
Hoff, K. A., Briley, D. A., Wee, C. J., & Rounds, J. (2018). Normative changes in interests from adolescence to adulthood: A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological bulletin, 144(4), 426.
Hopkins, N., & Coster, W. (2019). The Levellers, political literacy and contemporary Citizenship education in England. Education, Citizenship and Social Justice, 14(1), 68-81.
Hopkins, Y. & Coster, P. (2019), The forms of capital, In J. Richardson (Ed.) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, New York: Green wood Press.
intelligence. Washington, De: American psychological Association.
Izard, C. E. (2009). Human Emotion, New York, Plenum press.
Jessica, Z. (2018). The reduction of victim, bullying behaviors and the increase of prosocial behaviors in victim primary school boy children. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(2), 462- 471.
John, k., Carol., o.& Gonza, C. (2015). Bullying victimization and mental health: risk and protective factors. Unpublished thesis. Babeș-BolyaiUniversity.
Kandi. J., kavos.k., primavera, D. (2001). Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, 7, 495–510.
Karnol. H., and randal C.D. (2017). Altruism and pro social behavior. Batson: Mc Grow Hill companies.
Karsenti, T. (2019). Acting as Ethical and Responsible Digital Citizens: The Teacher’s Key Role. Formation et profession, 27(1), 105-111.
Karsenti. K. (2019), The Development of a Future-Oriented Citizenship Curriculum in Singapore: Convergence of Character and Citizenship Education and Curriculum 2015, Chapter Globalization and the Singapore Curriculum Part of the series Education Innovation Series pp 241-260.
Kelikman, J.E. (2017). Self-efficay: The power of believing you can. In C.R. Snyder & Lopez, S.J. (Ed) The Handbook of positive psychology. (pp.277-287). New York: Oxford University Press.
Kendall E., and Brasil, A. (2015) Bully/victim problems among Greek pupils with special educational needs: associations with loneliness and self-efficacy for peer interactions. Journal of Research in Special Educational Needs, 15(4), 235-246
Kendall, C., & Brasil, W. (2015). An empirical comparison of respondent-driven sampling, time location sampling, and snowball sampling for behavioral surveillance in men who have sex with men, Fortaleza, Brazil. AIDS and Behavior, 12(1), 97.
Kruk, E. (Ed.). (1997). Mediation and conflict resolution in social work and the human services. Chicago: Nelson-Hall Publishers.
Lang, J. (2010). Social Competencies and Self- Efficacy in University Students. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts. 1, 373-380.
Lazaros. Y. & Folkman. S. (1984). Social Goal Orientations, Interpersonal Stress, and Depressive Symptoms Among Early Adolescents in Japan: A Test of the Diathesis-Stress Model Using the Trichotomous Framework of Social Goal Orientations. Journal of Early Adolescence. 31(2), 300–322.
Leonardo, y. & Cayo Sogloo, A. M. (2016). When wanting and fearing go together: The effect of co-occurring social. European Journal of Social Psychology, 40, 783–804.
Lochman. J., & Dodge, R. (2012). General self-efficacy in various domains of human functioning: Evidence from five countries. International Journal of Psychology, 40, 80 – 89.
Martin, A. S. and Macbee, Z. (2009). The reduction of victim, bullying behaviors and the increase of prosocial behaviors in victim primary school boy children. Interdisciplinary, Journal of Contemporary Research in Business, 4(2), 462- 471.
Mathur, A., & Radmoor, G. (2005). On social achievement goals: their relations with peer acceptance, classroom belongingness, and perceptions of loneliness. The Journal of Experimental Education, 77(3), 285-307.
Mayxz, P. and rasel, T. (2010). Long-Term Adult Outcomes of Peer Victimization in Childhood and Adolescence. American Psychologist, 70(4), 300–310.
Mc fall, L. R. (2007). Bullying Behaviors and Victimization Experiences Among Adolescent Students: The Role of Resilience. The Journal of Genetic Psychology,175(2), 134–146.
McFaul, T. R., (1982). Improvement in the social adequacy of hearing following the fenestration operation. The Laryngoscope, 58(7), 607-631.
McHale, A. S. (2014). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 74–88). London: Oxford University Press.
McHale, Z. (2014). The Effect of Mastery Goal Orientation and Error Management on Developing Students’Skills in the BalancedScore Card Training and Decreasing Their Frustration in the Training Process. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(6), 433-442.
Mei Hui lir, D. (2019) "Measurement indicators and an evaluation approach for assessing urban sustainable development: A case study for China’s Jining City", Landscape and Urban Planning, 90(3):.134-142.
Mesarosova, M., Slovkovska, M. and Bavolar, J. (2014). Social Competencies and Self- Efficacy in University Students. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts. 1, 373-380.
Mize J. (2005). Social skills intervention and peer relationship difficulties in early childhood: Encyclopedia on Early Childhood, 1-7.
Moekotte, P., Brand-Gruwel, S., & Ritzen, H. (2018). Do levels of social competence influence the perception of social affordances among students with low levels of education? An exploratory case study of the relationship between offline and online socializing factors. Journal of Education, 3, 129-137.
Moody, D. L., & Shanks, G. G. (2015). Improving the quality of data models: empirical validation of a quality management framework. Information systems, 28(6), 619-650.
Morti. Y., & Halend, C. (2016). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of computer-mediated communication, 12(4), 1143-1168.
Moto. G., & Zineldin, u. (2017) "Quality and customer relationship management (CRM) as competitive strategy in the Swedish banking industry", The TQM Magazine, Vol. 17 Iss: 4, pp.329 – 344.
Mouffe, C. (2013). Feminism, citizenship, and radical democratic politics. In Feminists theorize the political (pp. 387-402). Routledge.
Murphy, A Patrick, H., and Yoon, K. (2014). Personality characteristics, social competence, and early school adjustment: A contextual and developmental perspective. the bi-annual meeting of the Society for Research in Child Development, 1-19.
Negel, A. (2010). A Social Cognitive theory of personality in Handbook of personality, ed. L. Pervin, o. John, PP, 154-96 New York: The Guilford, 3rd ed.
Nelson, F. N. (2010). College adjustment of international students: The role of gender, acculturative stress, coping skills, cultural distance, and perceived social support. Unpublished master’s thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
Nezu, A. (2019). Problem Solving Training, Handbook of Cognitive Behaviour Therapies. New York: Guilford.
Nezu, A. M., Nezu, C. M., & Hays, A. M. (2019). Emotion-centered problem-solving therapy. Handbook of Cognitive-Behavioral Therapies, 171.
Olson, L. (2013). States raise bar for high school diplon. Education week, 24(1): 10-28.
Park, F. O., McDowell, L. A. (2000). Effectiveness of Social Skills Training Experiential Method to Strengthening Social Self Efficacy of University students. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(3), 379-396.
Parker, S (2010). "Need for cognition as an antecedent of individual innovation behavior'. Journal of Management, 7(2), 26-39.
Pellegrini, A. A. (2018). Peer Group Pressure as A Determinant of Adolescent Social Adjustment in Nigerian Schools. Asian Pacific Journal of Educators and Education, 25, 189–202.
Powless, A. S. & Elliot, N. (2009). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and Psychopathology, 2, 425–444.
Putallaz, T., & Wasserman, G. (2006). Individual correlates of bullying behaviour. Australian Journal of Guidance and Counselling, 21(2), 186-202.
Rater, G. W. (1954). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct relational systems that contribute uniquely to children's school adjustment? Child Development, 68, 1181–1197.
Reitz., J. (2012). Social skills intervention and peer relationship difficulties in early childhood: Encyclopedia on Early Childhood, 1-7.
Richman, u. & Flaherty, L. R. (2010). Bullying Behaviors and Victimization Experiences Among Adolescent Students: The Role of Resilience. The Journal of Genetic Psychology,175(2), 134–146.
Rose- Krasnor, L. (2016). Loneliness research: A survey of empirical findings. In L. Peplau & S. Goldston (Eds.), Preventing the harmful consequences of severe and persistent loneliness. Maryland: National Institute of Mental Health.
Rydell, A-M., Berlin, L., & Bohlin, G. (2016). Emotionality, emotion regulation, and adaptation among 5- to 8-year-old children. Emotion, 3(1), 30–47.
Saimonz, R.F. (2007). Virtue, personality, and social relations: Self- control as the moral muscle. Journal of Personality, 67, 1165- 1194.
Samter, A. S. (2017). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238.
Santruk, L; (2013). An Exploration of the Relationship Between Conceptual Knowledge, Sex, Attitude and Problem Solving in Chemistry. Unpublished doctoral dissertation: Columbia University.
Sarni, A. (1999). Early adolescents’ achievement goals, social status, and attitudes towards cooperation with peers. Social Psychology of Education, 7, 127–159.
Scott, B. G., Pina, A. A., & Parker, J. H. (2017). Reluctance to express emotion explains relation between cognitive distortions and social competence in anxious children. British Journal of Developmental Psychology, 3, 131-149.
Scout. Allen Jan, () City, Rivers of the world, Translation, pantea Lotfe Kazemy, thran publication processing and urban planning.
S-emrud-Clikeman, M. S. (2007). The effect of assertiveness training on self-efficacy among Iranian high school female students. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(1): 123-127.
Shewchuk, L. N. (2017). The Development and Application of the Coping with Bullying Scale for Children. Unpublished Dissertation. Georgia State University.
shure, C. M., & Spaivak, P. (2006). Coping with bullying and victimisation among preadolescents: the moderating effects of self-efficacy. Emotional and Behavioural Difficulties, 20(2): 205–222.
Simons, T. J. B. (1991). Calcium-dependent zinc efflux in human red blood cells. The Journal of membrane biology, 123(1), 73-82.
Sincer, I., Severiens, S., & Volman, M. (2019). Teaching diversity in citizenship education: Context-related teacher understandings and practices. Teaching and Teacher Education, 78, 183-192.
Slauraklin, N & Kellehtr, A. (1999). Global persectives hand book for understanding global, issues, Publisher: Pearson.
Sroufe.u., & Rater, R. (2018). Time to give up on a single explanation for autism. Nature neuroscience, 9(10), 1218-1230.
SSummers, I. (2003), "Evaluation of urban land-use structures with a view to sustainable development", Environmental Impact Assessment Review, Vol. 22, No.5, pp.475-492.
Stock. G. (2015) Ecopedagogy as an element of citizenship education: The dialectic of global/local spheres of citizenship and critical environmental pedagogies, International Review of Education, October, 65(5): 587–607.
Stock, P. V. Carolan, M., & Rosin, C. (Eds.). (2015). Food utopias: reimagining citizenship, ethics and community. Routledge.
Tomas dee. K. (2010), A Whole Sector Approach: Education for Sustainable Development and Global Citizenship in Wales, Chapter Sustainability Assessment Tools in Higher Education Institutions, pp 205-222,
Topfer, K (2000). "The triple bottom line economic, social natural capital", UN Chronicle, Vol. 36 No. 2, pp. 39-40.
Torrington, J. (2016) Resilience in response to life stress: The effects of coping style and cognitive hardiness. Personality Individual Differences, 34, 77-95.
Travis, J. (2005). But they all come back: Facing the challenges of prisoner reentry. The Urban Insitute.
Wachil, K.L. (2017). Factors and Processes Contributing to Resilience: The Resilience Framework. In Resilience and Development: Positive Life
Waris, V.R. (1999). Successful Coping Strategies for Bullied Students: A Cross Sectional Study of Suburban and Urban Students in Grades 6 throuh 8. unpublished thesis, Cleveland State University.
Wayghn, L. & Haager, A. (2015). Relations of Perceived Social Efficacy and Social Goal Pursuit to Self- Efficacy for Academic Work. Journal of Early Adolescence, 17(2), 109-128.
Wayghn. K., & Haager, K. D. (2015). Individual and Sex Differences in the Consequences of Victimization: Moderation by Approach and Avoidance Motivation. Developmental Psychology, 50(9), 2210–2220.
Zhang, W., Zhang, L., Chen, L., Ji, L., & Deater‐Deckard, K. (2018). Developmental changes in longitudinal associations between academic achievement and psychopathological symptoms from late childhood to middle adolescence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 3, 221-237.