تاثیر برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری بر کنترل عواطف و خرده مقیاس های آن در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ورامین، ورامین، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش جایگزین پرخاشگری بر کنترل عواطف و خرده مقیاس‌های آن در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر تهران انجام شد. بدین منظور در یک طرح پژوهشی نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه از بین نوجوانان ساکن در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکت کنندگان، قبل از شروع مداخله پرسشنامه‌ کنترل عواطف را تکمیل نمودند. سپس گروه آزمایشی تحت 10 جلسه 90 الی 120 دقیقه‌ای آموزش جایگزین پرخاشگری قرار گرفت و گروه کنترل، آموزشی را دریافت نکرد. بعد از اتمام جلسات آموزشی و همچنین دو ماه بعد، مجدداً هر دو گروه پرسشنامه‌ کنترل عواطف را تکمیل نمودند.
بررسی تحلیل واریانس مختلط نشان داد که در خصوص نمره‌های کنترل عواطف و خرده مقیاس‌های آن (خشم، خلق افسرده، اضطراب و عاطفه مثبت) در نوجوانان بزهکار، با توجه به اثر اصلی مراحل زمانی و روش‌های آموزشی و همچنین اثر تعاملی مراحل زمانی با روش‌‌‌های آموزشی، تفاوت معناداری قابل مشاهده است. مطابق نتایج بدست آمده نمرات کنترل عواطف و خرده مقیاس‌های آن در شرکت کنندگان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل و در طول مراحل مطالعه کاهش معناداری را نشان می‌دهد. با توجه به یافته‌های مطالعه می‌توان از روش‌ آموزشی مورد استفاده در این مطالعه برای افزایش کنترل عواطف در نوجوانان بزهکار و پیشگیری از وقوع رفتارهای پرخاشگرانه در آن‌ها استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effect Of Aggression Replacement training On Affective Control And Its Subscales In Delinquent Adolescents In Tehran’s Correction And Rehabilitation Center

نویسندگان [English]

  • saeed mahmoodinia 1
  • morteza Andalib 2
1 Phd, psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Ph.D., Assistant Professor, Department of Psychology,Islamic Azad university of Varamin, Varamin, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of Aggression Replacement training on affective control in delinquent adolescents in Tehran’s Correction and Rehabilitation Center.
In order to achieve the objectives of the study, quasi-experimental method with pre-test - post-test and follow-up was performed. Among the statistical population of all adolescent boys of Correction and Rehabilitation Center in Tehran city, 40 subjects were selected using convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Before the intervention, participants completed Affective control Scale. Then, the experimental group received 10 sessions of 90 to 120 minutes of training in the " Aggression Replacement training " and the control group did not receive training. After completing the training sessions, as well as two months later, both groups completed the ACS questionnaires again.
Findings: Findings of mixed variance analysis showed that regarding affective control scores and its subscales [anger, depression, anxiety and positive affect] in delinquent adolescents, according to the main effect of time stages and educational methods as well as the interactive effect of time stages and educational methods, significant differences can be observed. According to the results, the affective control scores and its subscales in the experimental group showed a significant decrease compared to the control group and during the study stages
According to the findings of the study, the educational method used in this study could be used to increase affective control in delinquent adolescents and to prevent the occurrence of aggressive behaviors in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aggression Replacement training
  • affective control
  • delinquent adolescents
  • Correction And Rehabilitation Center
منابع
اسحقی‌مقدم کته شمشیر، فائزه؛ عبداللهی، محمد حسین؛ شاهقلیان، مهناز. (1394). مقایسۀ طرحواره‌های ناکارآمد اولیه، اضطراب پنهان و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان بهنجار و بزهکار. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۳(۴) :۳۱-۴۰.
اعیادی، نادر؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح؛ تقوایی، داوود و پیرانی، آرش. (1395). رابطه کنترل عواطف و تحمل پریشانی با استفاده آسیب‌زا از تلفن همراه در میان دانشجویان. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره 7، 1 (پیاپی 25): 115-132.
اکبری زردخانه، سعید و شاه محمدی، خسرو. (1392). اثربخشی آموزش خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبکهای تربیتی مربیان پیش دبستان. مجله روان‌شناسی مدرسه، شماره 2: 98-173.
بخشی‌پور، عباس و دژکام، محمود. (1384). تحلیل عاملی تأییدی مقیاس عاطفه‌ی مثبت و منفی. مجله‌ی روانشناسی، 9(4): 351-365.
بهادری خسروشاهی، جعفر و خانجانی، زینت. (1396). صفات شخصیتی پیش‌بینی‌کننده خودکنترلی و تنظیم عاطفی در بزهکاران: تحلیل ارتکاب جرم بر حسب روان‌شناسی شخصیت. فصلنامه انتظام اجتماعی، دوره 9، شماره 2: 1-18.
جوکار، بهرام و سپهری، صفورا. (1385). رابطه شادی و شیوه‌های گزینش. فصلنامه مطالعات روانشناختی؛ 2(3): 125-137.
حاتمی، محمد؛ صادقی راد، سعید؛ حسنی، جعفر. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی در تکانشگری نوجوانان دختر دارای علائم اختلال سلوک. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، دوره 9، شماره 31: 227-254.
دلاور، علی. (1395). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. نشر ویرایش.         
شکوهی یکتا، محسن و کاکابرایی، کیوان. (1396). تأثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر روی‌آورد شناختی-رفتاری در مشکلات رفتاری دختران نوجوان. مجله علوم روانشناختی، دوره 16 شماره 62: 198-219.
طهماسبیان، حجت اله؛ خزایی، حبیب اله؛ عارفی، مختار؛ سعیدی پور، مهشید و حسینی، سیدعلی. (1393). هنجاریابی آزمون مقیاس کنترل عواطف. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دوره  18، شماره 6: 349- 354.
لطفآبادی، حسین. (1395). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی. ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
محمودی‌نیا، سعید؛ سپاه منصور، مژگان؛ امامی پور، سوزان و حسنی، فریبا. (1397). مقایسه اثربخشی برنامه آموزش جایگزین پرخاشگری و برنامه آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس بر تکانشگری نوجوانان. پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی، 30(8): 1-18.
ملکی مجد، مهسا (1395). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر تکانشگری و عاطفه مثبت و منفی نوجوانان بزهکار. پایان‌‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
نامنی، ابراهیم و شیرآشیانی، آزاده. (1395). اثربخشی ترکیب دو روش درمانی راه حل‌مدار و روایتی بر سرزندگی و کنترل عواطف در زنان متقاضی طلاق. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال هفتم، شماره 27: 149-169.
 
Bao W, Haas A, Pi Y. (2004). Life strain, negative emotions, and delinquency: An empirical test of general strain theory in the People’s Republic of China. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology ; 48: 281-297.
Brannstrom, Lars., Kaunitz, Catrine., Andershed, Anna-Karin., South, Sandra.,& Smedslund, Geir. (2016). Aggression replacement training (ART) for reducing antisocial behavior in adolescents and adults: A systematic review. Aggression and Violent Behavior, Volume 27: 30-41.
Dunham, GD. (2008). Emotional Skill Falnes and Marital Satisfaction Unpublished Doctoral Dissertation. University of okran.
Goldstein, A.P., Glick, B., & Reiner, S. (1987). Aggression replacement training. Champaign, IL: Research Press.
Holling H, Erhart M, Ravens-Sieberer U, Schlack R: [Behavioural problems in children and adolescents. First results from the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS)]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007, 50: 784–793. 10.1007/s00103-007-0241-7.
Hommel, B. (2019). Affect and control: A conceptual clarification. International Journal of Psychophysiology, 144:1-6.
Hornsveld, Ruud H. J., Kraaimaat, Floris W. Muris, Peter., Zwets, Almar J., and Kanters, Thijs. (2015). Aggression Replacement Training for Violent Young Men in a Forensic Psychiatric Outpatient Clinic. ournal of Interpersonal Violence, Vol. 30(18): 3174–3191.
I-Ju Hsieh, I-JU., & Chen, Y. (2017). Determinants of aggressive behavior: Interactive effects of emotional regulation and inhibitory control. doi: 10.1371/journal.pone.0175651.
Kaplan, B., Sadock, V.A.,  & Ruiz, P. (2017). Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. US: Lippincott Williams and Wilkins.
Kaya, F., & Buzlu S. (2016). Effects of Aggression Replacement Training on Problem Solving, Anger and Aggressive Behavior among Adolescents with Criminal Attempts in Turkey: A Quasi-Experimental Study. Arch Psychiatr Nurs; 30(6): 729-735.
Keil, V., & Price, J.M. (2006). Externalizing behavior disorders in child welfare setting. Children and Youth Services Review, 28(7), 761-779.
Koposov, R., Gundersen, K.K., Svartdal, F. (2014). Efficacy of aggression replacement training among children from North-West Russia. The International Journal of Emotional Education, 6 (1) (2014): 14-24.
Linley, P.A., & Joseph, S. (2007). Therapy work and therapists' positive and negative wellbeing. Journal of Social and Clinical Psychology, 26, 385-403.
Mason, W. A., January, S. A. A., Fleming, C. B., Thompson, R. W., Parra, G. R., Haggerty, K.P., Snyder, J. J .(2016). Parent training to reduce problem behaviors over the transition to high school: Tests of indirect effects through improved emotion regulation skills. Children and Youth Services Review. Volume 61; 176-183.
Miller, P.H. (2016). Theories of developmental psychology. Edition 6. New York: Worth Publishers.
Pellitteri, J. (2002). The relationship between emotional intelligence and ego defense mechanism. J Psychol;136(6):182-94.
Reynolds, S., Wilson, C., Austin, J. & Hooper, L. (2012). Effects of psychotherapy for anxiety in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 32, 251-262.
Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression Violent Behav, 17(1), 72-82.
Rodriguez, B., Melero-Llorente, J., Bayon Perez, C., Cebolla, S., Mira, J., Valverde, C., & Fernandez-Liria, A. (2014). Impact of mindfulness training on attentional control and anger regulation processes for psychotherapists in training. Psychother Research, 24(2): 202-213.
Silvestrini, N., & Gendolla, G. (2019). Affect and cognitive control: Insights from research on effort mobilization. International Journal of Psychophysiology, 143:116-125.
Spindler, H., Denollet, J., Kruse, C., Pedersen, SS. (2009).  Positive affect and negative affect correlate differently with distress and health-related quality of life in patients with cardiac conditions: validation of the Danish Global Mood Scale. J Psychosom Res;67(1):57-65. doi: 10.1016/j.jpsychores.2008.11.003. Epub 2009 Mar 4.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality Indivi Diff , 52(3), 433-7.
Wheatley, A., Murrihy, R., Kessel, J., Wuthrich, V., Remond, L., Tuqiri, R., Dadds, M., & Ridman, A. (2009). Aggression management trainging for youth in behavior schools. Youth Studies Australia, 28,(1): 28-38.