بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه ترس از شفقت‌ (FCS)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ترس از شفقت‌ورزی (گیلبرت، مک‌ایوان، ماتوس و ریویس، 2011) در جامعه ایرانی بود. به این منظور نمونه‌ای شامل 872 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب گردیدند. داده‌های پژوهشی نیز علاوه بر پرسشنامه ترس از شفقت‌ورزی، از چهار ابزار دیگر یعنی پرسشنامه‌های اضطراب، افسردگی و استرس (لووی‌بوند و لووی‌بوند، 1995)، سطوح خودانتقادی (تامسون و زروف، 2004)، اجتناب تجربه‌ای (هایز و همکاران، 2004) و خود-شفقت‌ورزی (ریس، پومیر، نف و ون‌گاچ، 2011) جمع‌آوری شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی به شیوه مولفه‌های اصلی و تحلیل عاملی تاییدی موید یک ساختار سه‌عاملی در نسخه فارسی پرسشنامه ترس از شفقت بوده است. همبستگی نمرات حاصل از خرده‌مقیاس‌های پرسشنامه با نمرات سایر ابزارهای پژوهش، روایی همگرا و واگرای آن را نیز مورد تایید قرار داده است. به علاوه، مقادیر مربوط به ضریب آلفای کرونباخ برای هر سه خرده‌مقیاس و همین طور ضرایب بازآزمایی با فاصله زمانی دو هفته در بازه مطلوب قرار داشته است. نتایج تحلیل آماری ضمن تایید ساختار سه‌عاملی مولفه ترس از شفقت‌ورزی دیگران، ترس از شفقت‌ورزی برای خود و ترس از شفقت‌ورزی برای دیگران، کاربرد نسخه فارسی پرسشنامه را در دانشجویان ایرانی پیشنهاد می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Psychometric Properties of Persian Version of the Fear of Compassion Scale (FCS)

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Sadeghzadeh
  • Leila Shameli
Kazerun Salman Farsi University, Kazerun, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to study the psychometrics characteristics of Fear of Compassion Scale (Gilbert, McEwan, Matos, & Rivis, 2011) in Iranian society. Therefore, using random cluster method, 872 students of Shiraz University were selected. They were assessed by Compassion Fear Questionnaire, DASS-21 (Lovibond & Lovibond, 1995), Self-Criticism Scale (Thompson & Zuroff, 2004), Acceptance and Action Questionnaire-II (Hayes et al., 2004) and Self-Compassion Scale (Raes, Pommier, Neff& Van Gucht, 2011). Results of factor analysis by principal components method and confirmatory factor analysis confirmed a three-factor structure in the Persian version of the Fear of Compassion Questionnaire. The correlation of the scores obtained from the subscales of the questionnaire with the scores of other research instruments has also confirmed its convergent and divergent validity. In addition, Cronbach's alpha coefficients for all three subscales, as well as retest coefficients with two weeks interval, were in the desired range. The results of statistical analysis confirmed three components of fear of compassion from others, fear of compassion for self, and fear of compassion for others, suggesting the use of the Persian version of the questionnaire in Iranian students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reliability
  • Validity
  • Psychometric
  • Fear of Compassion
  • منابع

    • خانجانی، س؛ فروغی، ع. ا؛ صادقی، خ و بحرینیان، س. ع. (1395). ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه ایرانی پرسشنامه شفقت به خود (فرم کوتاه). پژوهنده (مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 5(113)، 282-289.
    • رجبی، غ و مقامی، ا. (1394). شفقت-خود به عنوان میانجی بین ابعاد دلبستگی با بهزیستی ذهنی: یک مدل تحلیل مسیر. فصلنامه روان‌شناسی سلامت، 4(16)، 79-96.
    • سامانی، س و جوکار، ب. (1385). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژه‌نامه علوم تربیتی)، 26(3)، 65-76.
    • کرمی، ج؛ بگیان کوله‌مرز، م. ج؛ مومنی، خ و الهی، ع. سنجش درد ذهنی: ویژگی‌های روان‌سنجی و و تحلیل عامل تاییدی پرسشنامه چندبعدی درد ذهنی (OMMP). فصلنامه روان‌شناسی سلامت، 1(25)، 146-172.
    • عباسی، ا؛ فتی، ل. مولودی، ر و ضرابی، ح. (1391). کفایت روان‌سنجی پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 3(10)، 65-80.
    • موسوی، ا و قربانی، ن. (1385). خودشناسی، خودانتقادی و سلامت روان. مطالعات روان‌شناسی، 2(3)، 75-91.

     

    Azizi, A., Mohammadkhani, P., Foroughi, A. K., Lotfi, S., & Bahramkhani, M. (2013). The Validity and Reliability of the Iranian Version of the Self-Compassion Scale. Journal of Practices in Clinical Psychology, 1(3), 149-155.

    Bond, F. W., Hayes, S. C., Bear, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T., & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy, 42(4): 676-688.

    Galante, J., Galante, I., Bekkers, M. J., & Gallacher, J. (2014). Effect of kindness-based meditation on health and well-being: A systematic review and meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 82, 1101-1114.

    Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A bio-psychosocial approach. In P. Gilbert (Ed.), Compassion: Conceptualizations, research and use in psychotherapy (pp. 9–74). London: Routledge

    Gilbert, P. (2010). Compassion focused therapy [Special issue]. International Journal of Cognitive Psychotherapy, 3, 95–201.

    Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53, 6-41.

    Gilbert, P., (2019). Explorations into the nature and function of compassion. Current Opinion in Psychology, 28, 108-114.

    Gilbert, P., & Mascaro, J. (2017). Compassion, faers, blocks and resistances: An evolutionary investigation. In E. M. Seppälä, E. Simon-Thomas, S. Brown, M. C. Worline, C. D. Cameron, and J. R. Doty (eds). The Oxford Handbook of Compassion Science, Oxford, Oxford University Press.

    Gilbert, P., McEwan, K., Matos, M., & Rivis, A. (2011). Fears of compassion: Development of three self-report measures. Psychology and Psychotherapy, 84, 239_255.

    Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study. Clinical Psychology and Psychotherapy, 13, 353–379.

    Hayes, S. C., Strosahl, K., D., Wilson, K. G., Bissett, R. T., Pistorello, J., Toarmino, D., & et al. (2004). Measuring experiential avoidance: A preliminary test of a working model.  The Psychological Record, 54, 553-578.

    Hooper, D., Coughlan, J & Mullen, M. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.

    Kirby, J. N. (2016). Compassion interventions: The programs, the evidence, and implications for research and practice. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice. 432-455.

    Kirby, J. N., Day, J., & Sagar, V. (2019). The ‘Flow’ of compassion: A meta-analysis of the fears of compassion scales and psychological functioning. Clinical Psychology Review, 70, 26-39.

    Kirby, J. N., Doty, J., Petrocchi, N., & Gilbert, P. (2017). The current and future role of heart rate variability for assessing and training compassion. Frontiers in Public Health, 5, 40, 1-6.

    Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford.

    Longe, O., Maratos, F. A., Gilbert, P., Evans, G., Volker, F., Rockliff, H., & Rippon, G. (2010). Having a word with yourself: Neural correlates of self-criticism and self-reassurance. Neuroimage, 49, 1849–1856.

    Lopez., A., Sanderman, R., Ranchor, A.V., & Schroevers, M.J. (2018). Compassion for Others and Self-Compassion: Levels, Correlates, and Relationship with Psychological Well-being. Mindfulness, 9, 325-331.

    Lovibond, S., Lovibond, P. (1995). Manual for the depression anxiety stress scales. 2nd ed. Sydney: Psychology Foundation Australia.

    Mosewich, A. D. (2013). Self-compassion as a resource to manage stress in women athletes. Journal of Sport & Exercise Psychology, 35, 514-524.

    Neel, R., Kenrick, D. T., White, A. E., & Neuberg, S. L. (2016). Individual differences in fundamental social motives. Journal of Personality and Social Psychology, 110, 887-907.

    Neff, K. D. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion. Self and Identity, 2(23), 223-250.

    Pommier, E., Neff, K. D., & Toth-kiraly, I. (2020). The development and validation of the Compassion Scale. Assessment, 27(1), 21-39.

    Sinclair, S. J., Siefert, C. J., Slavin-Mulford, J. M., Stein, M. B., Renna, M.,& Blais, M. A. (2012). Psychometric evaluation and normative data for the depression, anxiety, and stress scales -21 (DASS -21) in a nonclinical sample of US adults. Evaluation & the Health Professions, 35(3): 259-279.

    Raes, F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of self-compassion scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18, 250-255.

    Szabo, M. (2010). The short version of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS -21): Factor structure in a young adolescent sample. Journal of Adolescence, 33(1): 1-8.

    Thompson, R., & Zuroff, D. C. (2004). The levels of self-criticism scale: Comparative self-criticism and internalized self-criticism. Personality and Individual Differences, 36 (2): 419-430.