درآمدی بر بنیادهای سه گانه ی گشتالت درمانی معاصر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، اران

چکیده

فردریک پرز توانست با جدایی از روانکاوی، شیوه‌‌ای نو برمبنای افزایش آگاهی، باشیدن در اینجا و اکنون، پذیرش مسئولیت خود، اعتماد به فرآیند خودتنظیمی ارگانیسمی برای گذار از حمایت محیطی به خودحمایت‌گری، بنیاد بگذارد. او و هوادارانش (گشتالت‌درمانگران کرانه‌ی غربی) در وهله‌ی اول رویکرد گشتالت را سَبکی برای زیستن می‌دانستند و سپس شیوه‌ای برای روان‌درمانی اما همسرش لورا پرز (اصلی‌ترین چهره‌ی گشتالت‌درمانی معاصر) و یارانش (کرانه‌ی شرقی) تلاش می‌کنند گشتالت‌درمانی را حتی‌الامکان در جلسات مشاوره نگاه دارند و آن را مانند سایر شیوه‌های روان‌درمانی تحت نظم و انضباط حرفه‌ای قرار دهند. از سوی دیگر اهمیت و ترجیحی که پرز و لورا ، هرکدام برای ناکامی و ارتباط قائل هستند، متفاوت است. گشتالت‌درمانی معاصر بر سه ستون پدیدارشناسی هوسرل، نظریه‌ی میدانی لوین و رویکرد گفتاشنودی بوبر استوار است. در این نگاشته ضمن بیانی از این سه بنیاد و نیز »دیگرانگی» امانوئل لویناس، اصول چهارگانه رویکرد گفتاشنودی گشتالت درمانی معاصر (دیگرانگی، حضور، پذیرش و پای بندی) معرفی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

َAn introduction to Triple Foundations of Contemporary Gestalt therapy

نویسنده [English]

  • hassan boland
*Ph.D, Assistant Professor, Counseling, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran Email: hassanboland@guilan.ac.ir (Corresponding Author)
چکیده [English]

Fredrick Perls founded his new modality of psychotherapy on increasing awareness, being here and now, responsibility and relaying on the organismic self-regulating process for passing from environmental support to self-support. He and his followers (the West Coast Gestalt therapists) viewed the Gestalt approach as a lifestyle first and then as a method of psychotherapy but his wife, Lura (the most prominent figure of the West Coast) and her associates (East Coast) tried to keep Gestalt therapy as much as possible in counseling sessions and brought it into professional discipline, like other forms of psychotherapy. Besides, they had different views on frustration and relationship in the course of psychotherapy. Contemporary Gestalt therapy was based on the three pillars of Husserl's phenomenology, Levine's field theory, and Buber's dialogical approach. In this paper, while explaining these three foundations and the "Alterity" of Emmanuel Levinas, the four principles of the contemporary Gestalt therapy (Alterity, presence, acceptance and commitment) were introduced.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Gestalt Therapy
  • Existential Therapies
  • Dialogical Approach
  • Alterity
منابع فارسی
 
- اسمیت، ادوارد (1395) ریشه‌های گشتالت‌درمانی؛ در بنیادهای روان‌درمانی گشتالت، ترجمه‌ی حسن بلند، تهران: انتشارات ارجمند؛ صص 41-74.
- اصغری، محمد (1391). تقدم اخلاق بر فلسفه در اندیشه ایمانوئل لویناس؛ نشریه‌ی پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، سال 6، شماره پیاپی 10، 23-41.
- ایزوتسو، توشیهیکو(1364) خلق مدام در عرفان اسلامی، و آیین بودائی‏ذن؛ ترجمه‌ی منصوره کاویانی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- ایمانی، محسن و شرفی، محمود (1388). بررسی و مقایسه‌ی مراحل سه‌گانه‌ی تحول فکری مارتین بوبر، فصلنامه‌ی اندیشه دینی دانشگاه شیراز، پیاپی 30، 27-56.
- بوبر، مارتین (1380). من و تو؛ ترجمه‌ی ابوتراب سهراب و الهام عطاردی. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
- بوبر، مارتین (1378). من و تو؛ ترجمه‌ی خسرو ریگی. تهران: انتشارات جیحون.
- پرز، فردریک (1395) چهار سخنرانی؛ در بنیادهای روان‌درمانی گشتالت، ترجمه‌ی حسن بلند، تهران: انتشارات ارجمند؛ صص 97-124.
- پروچسکا و نورکراس (1381) نظریه‌های روان‌درمانی؛ ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات رشد.
- پوپر، کارل (1361). جامعه‌ی باز و دشمنان آن (جلد 3)؛ ترجمه‌ی عزت‌الله فولادوند. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- جمشیدی، محسن (1395). لویناس و نامتناهی: پدیدارشناسی تجربه‌ی اخلاقی؛ هستی و شناخت، ج 3، ش 1، 97-111.
- دکارت، رنه (1369). تأملات در فلسفه‌ی اولی؛ ترجمه احمد احمدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- دورانت، ویل (1373) تاریخ فلسفه؛ ترجمه‌ی عباس زریاب. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- دیویس، کالین (1386). درآمدی بر اندیشه لویناس؛ ترجمه‌ی مسعود علیا. تهران: انتشارات انجمن فلسفه و حکمت.
- سیف، مسعود (1385). تأملی در فلسفه‌ی هم‌سخنی مارتین بوبر، نامه‌ی فلسفی، ج 2، ش 2، 43-58.
- صیاد منصور، علیرضا؛ و طالب‌زاده، حمید (1393). مسئولیت اخلاقی در اندیشه امانوئل لویناس: انفعال من در برابر دیگری؛ نشریه‌ی پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز، سال 8، شماره پیاپی 14، 165-182.
- علیا، مسعود (1388). کشف دیگری همراه با لویناس. تهران: نشر نی.
- فرخزاد، فروغ (1386). ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد. تهران: انتشارات مروارید.
- کافمن، ویلیام (1388). مارتین بوبر: آیا مواجهه با خدا ممکن است؟ ترجمه‌ی مرتضی کریمی. مجله هفت آسمان، شماره 43، 141-168.
- کری، جرالد (1394). نظریه و کاربست مشاوره و روان‌درمانی (ویراست نهم)؛ ترجمه‌ی یحیی سیدمحمدی. تهران: نشر ارسباران.
- کلارکسون و مک‌کیون (1395). فردریک سولومون پرز: زندگی؛ در بنیادهای روان‌درمانی گشتالت، ترجمه‌ی حسن بلند، تهران: انتشارات ارجمند؛ صص 9-40.
- مهرگان، امید (1380). مارتین بوبر و فلسفه دیالوگ. کتاب ماه ادبیات و فلسفه، آبان، 70-77.
ب)منابع انگلیسی
 
-Andeson, R., & Cissna, K. N. (1997). The Martin Buber-Carl Rogers dialogue : a new transcript with commentary. Albany: State University of New York Press.
-Arnett, R. C. (1982). Rogers and Buber: Similarities but fundamental differences, The Western Journal of Speech Communication, 46, 358-372.
- Arnett, R. C. (1981). Toward a phenomenological dialougue, The Western Journal of Speech Communication, 45, 201-212.
- Bloom, D. (2013). Situated ethics and the ethical world of Gestalt therapy. In Francesetti, G., Gecele, M. and Roubal, J., (eds.), Gestalt Therapy in clinical practice. From Psychopathology to the aesthetics of contact, Milan: FrancoAngeli.
- Brownell, P. (2010).Gestalt Therapy: A guide to contemporary practice. New York: Springer Publishing Company.
- Buber, M. (1999). Martin Buber on psychology and psychotherapy: Essays, letters, and dialogue (J. B. Agassi, Ed.). Syracuse, NY, US: Syracuse University Press.
- Gaines. J. (1979). Fritz Perlz: Here and now. Millbrara, CA: Celestial Arts.
- Jacobs, L. (1989). Dialogue in gestalt theory and therapy. The Gestalt Journal, 12(1), 25-67.
- Naranjo. C. (1993). Gestalt Therapy: The attitude and practice of an atheoretical experientialism. Nevada City: Gateways/IDHHB Pub.
- Raphael B, Emmerson B. (1991). Are patients clients or people? Medical Journal of Australia, 154, 183-4.
-Parlett, M. (2005). Contemporary Gestalt Therapy: Field Theory. In A. Woldt and S. Toman (eds.), Gestalt Therapy: History, theory, and practice (pp. 41–64). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Perls, F. (1969). In and out the garbage pail, Lafayette, CA: Real People Press.
- Schulz, F. (2013). Roots and shoots of Gestalt Therapy field theory: Historical and theoretical developments. Gestalt Journal of Australia and New Zealand, 10, 1, 24–47.
- Schulz, F. (2004). Relational Gestalt Therapy: Theoretical foundations and dialogical elements [PDF File]. Retrieved August 1, 2018, from  http://www.friedemannschulz.com/RelationGestaltTheraphy.pdf
- Shedler, J. (2006). That was then, this is now: An introduction to contemporary Psychodynamic Theory [PDF File]. Retrieved July 5, 2018, from  http://www.jonathanshedler.com/PDFs/Shedler%20%282010%29%20Efficacy%20of%20Psychodynamic%20Psychotherapy.pdf.
- Wysong, J. (1982). An oral history of gestalt therapy : interviews with Laura Perls, Isadore From, Erving Polster, Miriam Polster. Highland, NY: Gestalt Journal Press.
-Yontef, G. (2002). The Relational Attitude in Gestalt Therapy Theory and Practice, International Gestalt Journal, 25(1), 15-34.
- Yontef, G. (1993). Awareness, dialogue and process: Essays on gestalt therapy. Highland, NY: Gestalt Journal Press.
-Yontef. G., Schultz, F. (2016). Dialogue and experiment, British Gestalt Journal, 25(1), 9–21.