پیش‌بینی قلدری براساس ویژگی‌های شخصیتی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در دانش‌‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان

3 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی قلدری براساس ویژگی‌های شخصیتی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی در دانش‌‌آموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با هدف پیش‌بینی عضویت گروهی طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم، شهر خشکبیجار در سال تحصیلی 98-97 بود. از میان آنها 200نفر باروش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس قلدری ایلی‌نویز (2001)، پرسشنامه‌ی شخصیتی هگزاکو اشتون و لی (2001)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تابع تشخیص گام به گام استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد در بین مولفه های ویژگی‌های شخصیتی، توافق پذیری، باوجدانی و صداقت – تواضع و در بین مولفه‌های راهبرد تنظیم شناختی هیجان، سرزنش خود، سرزنش دیگران و تمرکز بر نشخوار فکری و همچنین در بین مولفه‌های تحمل پریشانی، ارزیابی، تنظیم و جذب به ترتیب بیشترین سهم را بر روی تابع تشخیص و قدرت تمیز بین طبقات را داشتند. پیش‬بینی عضویت گروهی برای طبقه بندی صحیح دانش‌آموزان در ویژگی‌های شخصیتی 5/64 %، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان 63% و برای تحمل پریشانی 5/64 % بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، قلدری در دانش‌آموزان بیشتر به عنوان ابزاری برای دست‌یابی به اهدافی خاص و برای رهایی از افکار و هیجان‌های پریشان کننده صورت می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Bullying based on Personality Traits, Cognitive Emotion Regulation and Distress Tolerance in Students

نویسندگان [English]

  • sajad khorsand khatibani 1
  • Mahnaz Khosrojavid 2
  • Abbas Abolghasemi 3
1 MA, Psychology, Gilan University (Corresponding author, email: sajadkhorsand1366@gmail.com)
2 PhD, Associate Professor, Psychology Department of Psychology, Gilan University
3 PhD, Professor, Psychology Department of Psychology, Gilan University
چکیده [English]

The purpose of this study was to predict bullying based on personality traits, cognitive emotion regulation strategies and distress tolerance in students. This study was conducted with a correlational method. The study population consisted of male high school students in Khoshkibijar city in 2018-2019. Using convenience sampling method, 200 were selected. Data were collected using Illinois Bullying Scale(2001), Hexaco Ashton & Lee Personality Inventory(2001), Garnefski & Craig (2006) Cognitive Emotion Regulation Strategies Questionnaire, and Simmons & Gaher Distress Tolerance Scale (2005). In this study, data were analyzed by stepwise discriminant function analysis. Findings showed that among the components of personality traits - agreeableness, conscientiousness and honesty - humility and among the components of cognitive emotion regulation strategy; self-blame, blaming others and focusing on rumination as well as among the components of distress tolerance; evaluation, adjustment, and imbibition had the highest contribution to the detection and distinguishing ability between classes, respectively. The prediction of group membership for correct classification of students in personality traits was 64.5%, cognitive emotion regulation strategies 63% and for distress tolerance 64.5%. Therefore, it can be concluded that bullying is more often used as a means of achieving specific goals and releasing distracting thoughts and emotions in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bullying
  • Cognitive Emotion Regulation Strategies
  • Distress Tolerance
  • Personality Traits
منابع
اسمری برده زرد؛ یوسف، رسولی؛ رویا و اسکندری، حسین (1396). اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش مهارت‌های اجتماعی – هیجانی وکاهش افسردگی در دانش آموزان قلدر. مطالعات روانشناختی، 13 (3): 94-77.
چالمه, رضا (1392). کفایت روانسنجی مقیاس قلدری ایلی نویز در دانش آموزان ایرانی: بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی. فصلنامه علمی - پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی،3(11), 39-52.
خضری، ستاره و معنوی پور، داوود (1395). ویژگی های روانسنجی پرسشنامه هگزاکو در میان دانش آموزان. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، 4(4): 60-50.
ولی زاده شفق، شهاب؛ آزادمرد، شهنام؛ ابوالقاسمی، عباس؛ حاجیلو، جلیل. (1396). نقش ابعاد شخصیتی و سبک‌های دلبستگی در پیش بینی رفتارهای سازگارانه نوجوانان زورگو. فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی مدرسه، 6(3): 153-136.
کاظمی، صدیقه (1394).  مقایسه عملکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و ویژگی های شخصیتی در نوجوانان قلدر و عادی مدارس شهرستان قایم شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
نوری سیلابی، فریده (1396). پیش‌بینی قلدری بر اساس مدل زیستی شخصیتی گری و تحمل پریشانی در دانش‌آموزان پسر مقاطع متوسطه شهرستان سلماس سال تحصیلی 96-95. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
هاشمی، زهرا و جوکار، بهرام (1392). مدل‌یابی علّی تاب‌آوری هیجانی: نقش دلبستگی به والدین و همسالان، راهبردهای مقابله‌ای و تنظیم شناختی هیجانات. مطالعات روانشناختی، 9(1): 38-9 .
هوایی، آزاده؛ کاظمی، حمید؛ حبیب اللهی، اعظم؛ و ایزدیخواه، زهرا. (1395). اثربخشی مداخله تنظیم هیجان بر میزان تحمل پریشانی و مشکلات تنظیم هیجان در زنان مبتلا به سردرد تنشی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 24(10): 851-841.
Ashton, M. C., & Lee, K. (2009). The HEXACO-60: A short measure of the major dimensions of personality. Journal of Personality Assessment, 91, 340–345.
Baldry, A. C., & Farrington, D. P. (2005). Protective Factors as Moderators of Risk Factors in Adolescence Bullying. Social Psychology of Education, 8(3), 263–284. 
Book, A. S., Volk, A. A., & Hosker, A. (2012). Adolescent bullying and personality: An adaptive approach. Personality and Individual Differences, 52(2), 218–223.
Byrne, H., Dooley, B., Fitzgerald, A., & Dolphin, L. (2015). Adolescents’ definitions of bullying: the contribution of age, gender, and experience of bullying. European Journal of Psychology of Education, 31(3), 403–418. 
Cohen, J. R., Danielson, C. K., Adams, Z. W., & Ruggiero, K. J. (2016). Distress Tolerance and Social Support in Adolescence: Predicting Risk for Internalizing and Externalizing Symptoms Following a Natural Disaster. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 38(4), 538–546. 
Den Hamer, A. H., & Konijn, E. A. (2016). Can emotion regulation serve as a tool i combating cyberbullying? Personality and Individual Differences, 102, 1–6.
Diepenhorst, A. (2014). Big Five Personality Traits and Bullying. Tilburg University.
Desatnik, A., Bel-B. T., Nolte, T., Crowley, M., Fonagy, P., & Fearon, P. (2017). Emotion regulation in adolescents: An ERP study. Biological Psychology, 129, 52–61.
Elliotta, S. N., Hwangb, Y. S., Wang, J. (2019). Teachers’ ratings of social skills and problem behaviors as concurrent predictors of students’ bullying behavior. Journal of Applied Developmental Psychology60(8), 119-126.
Finn, C., Zimmermann, J., & Neyer, F. J. (2017). Personality development in close relationships. Personality Development Across the Lifespan, 357–369. 
Fugate, J. M. B., O’Hare, A. J., & Emmanuel, W. S. (2018). Emotion words: Facing change. Journal of Experimental Social Psychology, 79, 264–274
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2014). Bully victimization and emotional problems in adolescents: Moderation by specific cognitive coping strategies? Journal of Adolescence, 37(7), 1153–1160.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., Ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32(2): 54-449.
Howell, A. N., Leyro, T. M., Hogan, J., Buckner, J. D., & Zvolensky, M. J. (2010). Anxiety sensitivity, distress tolerance, and discomfort intolerance in relation to coping and conformity motives for alcohol use and alcohol use problems among young adult drinkers. Addictive Behaviors, 35(12), 1144–1147.
Hunter, S. C., & Boyle, J. M. E. (2004). Appraisal and coping strategy use in victims of school bullying. British Journal of Educational Psychology,74(1): 83–107.
Kelly, E. V., Newton, N. C., Stapinski, L. A., Conrod, P. J., Barrett, E. L., Champion, K. E., & Teesson, M. (2019). A Novel Approach to Tackling Bullying in Schools: Personality-Targeted Intervention for Adolescent Victims and Bullies in Australia. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 59(4):508-518.
Mitsopoulou, E., Giovazolias, T. (2015). Personality traits, empathy and bullying behavior: A meta-analytic approach. Aggression and Violent Behavior, 21, 61-72.
Moon, B., Hwang, H.W., & McLuskey, J.D. (2011). Causes of school bullying. Empirical Test of a General Theory of Crime, Differential Association Theory, and General Strain Theory. Crime and Delinquency, 57(6), 849-877.
Raio, C. M., Orederu, T. A., Palazzolo, L., Shurick, A. A., & Phelps, E. A. (2013). Cognitive emotion regulation fails the stress test. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110(37), 15139–15144.
Rigby, K., & Smith, P. K. (2011). Is school bullying really on the rise? Social Psychology of Education, 14(4), 441–455. 
Sampasa K, H., Chaput, J. P., Hamilton, H. A., & Colman, I. (2018). Bullying involvement, psychological distress, and short sleep duration among adolescents. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 53(12):1371-1380.
Sittichai, R., Smith, P.K. (2018). Bullying and Cyberbullying in Thailand: Coping Strategies and Relation to Age, Gender, Religion Victim Status. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1): 24-30
Smokowski, P. R., & Kopasz, K. H. (2005). Bullying in school: An overview of types, effects, family characteristics, and intervention strategies. Children & Schools, 27(2), 101–110.
Volk, A. A., Schirallia, K., Xiab, X., Zhaoc, J., Dane, A. V.(2018)  Adolescent bullying and personality: A cross-cultural approach. Personality and Individual Differences, 125, 126–132
Volk, A. A., Provenzano, D. A., Farrell, A. H., Dane, A. V., & Shulman, E. P. (2019). Personality and bullying: Pathways to adolescent social dominance.Current Psychology. 18, 1-12.
Volk, A. A., Veenstra, R., & Espelage, D. L. (2017). So you want to study bullying? Recommendations to enhance the validity, transparency, and compatibility of bullying research. Aggression and Violent Behavior, 36, 34–43.
Yang, F., & Zhang, L. (2018). Problem behavior patterns of victims of school bullying in rural China: The role of intrapersonal and interpersonal resources. Children and Youth Services Review, 93, 315–320.
Zvolensky, M.J., Vujanovic, A.A., Bernstein, A., Leyro, T. (2010). Distress Tolerance: Theory, Measurement, and Relations to Psychopathology. Current Directions in