منابع:
بارلو، دیوید اچ؛ دیوراند، وینسنت (1396). آسیب شناسی روانی. ترجمه فیروز بخت. تهران، انتشارات رسا.
حسنی، جعفر و هادیانفرد، حبیب. (1386). «مقایسه نگهداشت توجه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی و افراد بهنجار». مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 37(1): 159-184.
حسینزاده ملکی، زهرا؛ مشهدی، علی؛ سلطانیفر، عاطفه؛ محرری، فاطمه و غنایی چمنآباد، علی. (1392). «آموزش حافظه کاری، برنامه آموزش والدینی بارکلی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به ADHD». فصلنامه تازه های علوم شناختی، 15(4): 53-63.
حکیمیراد، الهام؛ افروز، غلامعلی؛ بهپژوه، احمد؛ غباری بناب، باقر و ارجمندنیا، علی اکبر. (1392). «اثربخشی برنامه های آموزش بازداری پاسخ و حافظه فعال بر بهبود مهارتهای اجتماعی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی». مجله مطالعات روان شناختی، 4(9): 10-29.
علیپور، احمد؛ برادران، مجید و ایمانیفر، حمیدرضا. (1394). «مقایسه کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه، ناتوانی یادگیری و کودکان بهنجار بر اساس مولفه های آزمون هوشی وکسلر کودکان». مجله ناتوانی های یادگیری، 4 (3): 74-89.
قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی، هیوا. (1391). «اثربخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی». مجله ناتوانی های یادگیری، 1(2): 98-115.
کسائیان، کوثر؛ کیامنش، علیرضا و بهرامی، هادی. (1392). «مقایسه عملکرد حافظه فعال و نگهداری توجه دانش آموزان با و بدون ناتوانی های یادگیری». مجله ناتوانی های یادگیری، 3 (4): 112-123.
عابدی، احمد؛ کاظمی، فرشته؛ شوشتری، مژگان و گلشنی، فرشته. (1393). «اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر میزان توجه دیداری و شنیداری دانش آموزان پسر پیش دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی». مجله ناتوانی های یادگیری، 2(7): 133-152.
عبدی، حسن؛ کسائیان، امیر؛ کیانزاده، اصغر؛ طیبی ثانی، سید مصطفی و فهیمینژاد، علی. (1390). «مقایسه زمان واکنش ساده و انتخابی ورزشکاران دختر و پسر». مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 17(4): 294-300.
محمدی، زهرا؛ کاظمی، آمنه سادات؛ رضایی، امید و فشارکی، محمد. (1394). «اثربخشی آموزش بهسازی توجه و حافظه کاری بر میزان عملکرد پیوسته کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی». مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 25 (4): 263-268.
علیرضایی مطلق, مرجان؛ مرادی, علیرضا؛ ولی اله، فرزاد. (2008). بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی با کودکان عادی. فصلنامه کودکان استثنایی, 8(3), 271-280.
مولوی، پرویز؛ فرشباف مانیصفت، فرناز؛ انصار حسین، سروین و طاهر، محبوبه. (1392). «مقایسه انعطاف پذیری شناختی و حافظه کوتاه مدت دیداری در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه با کودکان عادی». ششمین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، اردیبهشت 1392.
ناجیان، عسل و نجاتی، وحید. (2017). تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی. فصلنامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی، 6(4)، 1-12.
نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل. (1392). «اثربخشی توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی». مجله ناتوانی های یادگیری، 2(3): 91-115.
مهوش ورنوسفادرانی, عباس؛ محکی، فرهاد؛ ابراهیمی، مجتبی. (2016). اثربخشی بهبود حافظه کاری بر مشکلات شناختی٫ بی توجهی اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مطالعات ناتوانی, 6, 118-123.
Abdi, A., ARABANI, D. A., Hatami, J., & Parand, A. (2014). The Effect of cognitive computer games on working memory, attention and cognitive flexibility in students with attention deficit/hyperactivity disorder.
Abikoff, H., Nissley-Tsiopinis, J., Gallagher, R., Zambenedetti, M., Seyffert, M., Boorady, R., & McCarthy, J. (2009). Effects of MPH-OROS on the organizational, time management, and planning behaviors of children with ADHD. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 48(2), 166-175.
Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of experimental child psychology, 106(1), 20-29.
Atkinson, R. C., & Shiffrin, R. M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. Psychology of learning and motivation, 2(4), 89-195.
Baddeley, A. (2003). Working memory: looking back and looking forward. Nature Reviews Neuroscience, 4(10), 829-839.
Best, J. R. (2010). Effects of physical activity on children’s executive function: Contributions of experimental research on aerobic exercise. Developmental review, 30(4), 331-351
Best, J. R., & Miller, P. H. (2010). A developmental perspective on executive function. Child development, 81(6), 1641-1660
Bj, S. (2007). Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry. Behavioral science/clincal psychiatry. 10th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 385-387.
Boot, W. R., Champion, M., Blakely, D. P., Wright, T., Souders, D., & Charness, N. (2013). Video games as a means to reduce age-related cognitive decline: attitudes, compliance, and effectiveness. Frontiers in psychology, 4, 31.
Brefczynski-Lewis, J. A., Lutz, A., Schaefer, H. S., Levinson, D. B., & Davidson, R. J. (2007). Neural correlates of attentional expertise in long-term meditation practitioners. Proceedings of the national Academy of Sciences, 104(27), 11483-11488.
Brown, T. E. (2009). ADD/ADHD and impaired executive function in clinical practice. Current Attention Disorders Reports, 1(1), 37-41
Bush, G., Spencer, T. J., Holmes, J., Shin, L. M., Valera, E. M., Seidman, L. J., . . . Mick, E. (2008). Functional magnetic resonance imaging of methylphenidate and placebo in attention-deficit/hyperactivity disorder during the multi-source interference task. Archives of General Psychiatry, 65(1), 102-114
Castellanos, F. X., & Tannock, R. (2002). Neuroscience of attention-deficit/hyperactivity disorder: the search for endophenotypes. Nature Reviews Neuroscience, 3(8), 617-628.
Chang, Y.-K., & Etnier, J. L. (2009). Effects of an acute bout of localized resistance exercise on cognitive performance in middle-aged adults: A randomized controlled trial study. Psychology of Sport and Exercise, 10(1), 19-24.
Clark, L., Blackwell, A. D., Aron, A. R., Turner, D. C., Dowson, J., Robbins, T. W., & Sahakian, B. J. (2007). Association between response inhibition and working memory in adult ADHD: a link to right frontal cortex pathology? Biological psychiatry, 61(12 1395-1401. (
Colcombe, S. J., Erickson, K. I., Raz, N., Webb, A. G., Cohen, N. J., McAuley, E., & Kramer, A. F. (2003). Aerobic fitness reduces brain tissue loss in aging humans. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 58(2), M176-M180.
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34(3), 241-253.
Fabiano, G. A., Pelham Jr, W. E., Coles, E. K., Gnagy, E. M., Chronis-Tuscano, A., & O'Connor, B. C. (2009). A meta-analysis of behavioral treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical psychology review, 29(2), 129-140.
Faraone, S. V., Biederman, J., Weber, W., & Russell, R. L. (1998). Psychiatric, neuropsychological, and psychosocial features of DSM-IV subtypes of attention-deficit/hyperactivity disorder: results from a clinically referred sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 37(2), 185-193
Gapin, J., & Etnier, J. L. (2010). The relationship between physical activity and executive function performance in children with attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of Sport and Exercise Psychology, 32(6), 753-763.
Glass, A. L., & Holyoak, K. (1974). The effect ofsome andall on reaction time for semantic decisions. Memory & Cognition, 2(3), 436-440.
Goldstein, S., & Goldstein, M. (1998). Managing attention deficit hyperactivity disorder in children: A guide for practitioners: John Wiley & Sons Inc
Hawi, Z., & Lowe, N. (2007). Molecular genetic aspects of attention deficit hyperactivity disorder. Handbook of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. New York: John & Wiley Sons, 129-135.
Hillman, C. H., Pontifex, M. B., Raine, L. B., Castelli, D. M., Hall, E. E., & Kramer, A. F. (2009). The effect of acute treadmill walking on cognitive control and academic achievement in preadolescent children. Neuroscience, 159(3), 1044-1054.
Hötting, K., & Röder, B. (2013). Beneficial effects of physical exercise on neuroplasticity and cognition. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(9), 2243-2257
Howlin, P. (1998). Behavioural approaches to problems in childhood: Cambridge University Press.
Kesler, S. R., Lacayo, N. J., & Jo, B. (2011). A pilot study of an online cognitive rehabilitation program for executive function skills in children with cancer-related brain injury. Brain Injury, 25(1), 101-112
Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in cognitive sciences, 14(7), 317-324
Klingberg, T., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2002). Training of working memory in children with ADHD. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 24(6), 781-791.
Lubar, J. F. (1995). Neurofeedback for the management of attention-deficit/hyperactivity disorders.
Medina, J. A., Netto, T. L., Muszkat, M., Medina, A. C., Botter, D., Orbetelli, R., . . . Miranda, M. C. (2010). Exercise impact on sustained attention of ADHD children, methylphenidate effects. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 2(1), 49-58.
Monastra, V. (2003). Attention deficit hyperactivity disorder: Children may benefit from “brain wave” training. Pain and Central Nervous System, 4, 3-27.
Mikami, A. Y., Huang-Pollock, C. L., Pfiffner, L. J., McBurnett, K., & Hangai, D. (2007). Social skills differences among attention-deficit/hyperactivity disorder types in a chat room assessment task. Journal of abnormal child psychology, 35(4), 509-521.
Milton, H. (2010). Effects of a computerized working memory training program on attention, working memory, and academics. Adolescents With Severe ADHD/LD, psychology journal, 1(14), 120-122
McCloskey, G., Perkins, L. A., & Van Diviner, B. (2008). Assessment and intervention for executive function difficulties: Taylor & Francis
McNab, F., Varrone, A., Farde, L., Jucaite, A., Bystritsky, P., Forssberg, H., & Klingberg, T. (2009). Changes in cortical dopamine D1 receptor binding associated with cognitive training. Science, 323(5915), 800-802.
Nazifi, M. (2011). Rasoul-zadeh Tabatabie K, Azad-Fallah P, Moradi AR. Sustained Attention and Response Inhibition in Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Compared to Normal Children. Journal of Clinical Psychology, 3(2), 55-64.
Nejati, V., Pouretemad, H., & Bahrami, H. Attention Traningin rehabilitation of children with developmental stuttering. NeuroRehabilition 2013; 32: 297-303. 41. Nejati V. Attention registration test: design and evaluation psychological characteristics. Journal of Behavoral Sciences,(Accepted published).
Nigg, J. T., Willcutt, E. G., Doyle, A. E., & Sonuga-Barke, E. J. (2005). Causal heterogeneity in attention-deficit/hyperactivity disorder: do we need neuropsychologically impaired subtypes? Biological psychiatry, 57(11), 1224-1230
Olesen, P. J., Westerberg, H., & Klingberg, T. (2004). Increased prefrontal and parietal activity after training of working memory. Nature neuroscience, 7(1), 75-79.
Overtoom, C., Verbaten, M., Kemner, C., Kenemans, J., Van Engeland, H., Buitelaar, J., . . . Maes, R. (2003). Effects of methylphenidate, desipramine, and L-dopa on attention and inhibition in children with attention deficit hyperactivity disorder. Behavioural brain research, 145(1-2), 7-15.
Pennington, B. F., & Ozonoff, S. (1996). Executive functions and developmental psychopathology. Journal of child psychology and psychiatry, 37(1), 51-87.
Reiff, M. I. (2001). Natural outcome of ADHD with developmental coordination disorder at age 22 years: A controlled, longitudinal community-based study. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 22(3), 205.
Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical psychology review, 26(4), 466-485
Shaffer, R. J., Jacokes, L. E., Cassily, J. F., Greenspan, S. I., Tuchman, R. F., & Stemmer, P. J. (2001). Effect of Interactive Metronome® training on children with ADHD. American Journal of Occupational Therapy, 55(2), 155-162.
Sonuga-Barke, E. J., Brandeis, D., Cortese, S., Daley, D., Ferrin, M., Holtmann, M., . . . Döpfner, M. (2013). Nonpharmacological interventions for ADHD: systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials of dietary and psychological treatments. American journal of psychiatry, 170(3), 275-289.
Spencer, T., Biederman, J., Wilens, T. E., & Faraone, S. V. (1998). Adults with attention-deficit/hyperactivity disorder: a controversial diagnosis. The Journal of clinical psychiatry, 59, 59-68.
Stevens, J., Quittner, A. L., Zuckerman, J. B., & Moore, S. (2002). Behavioral inhibition, self-regulation of motivation, and working memory in children with attention deficit hyperactivity disorder. Developmental Neuropsychology, 21(2), 117-139
Stranahan, A. M., Khalil, D., & Gould, E. (2007). Running induces widespread structural alterations in the hippocampus and entorhinal cortex. Hippocampus, 17(11), 1017-1022.
Stroth, S., Hille, K., Spitzer, M., & Reinhardt, R. (2009). Aerobic endurance exercise benefits memory and affect in young adults. Neuropsychological rehabilitation, 19(2), 223-243.
Swanson, J., Posner, M. I., Cantwell, D., Wigal, S., Crinella, F., Filipek, P., . . . Nalcioglu, O. (1998). Attention-deficit/hyperactivity disorder: Symptom domains, cognitive processes, and neural networks.
Tannock, R., Ickowicz, A., & Schachar, R. (1995). Differential effects of methylphenidate on working memory in ADHD children with and without comorbid anxiety. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34(7), 886-896
Valera, E. M., & Seidman, L. J. (2006). Neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder in preschoolers. Infants & Young Children, 19(2), 94-108.
Verret, C., Guay, M.-C., Berthiaume, C., Gardiner, P., & Béliveau, L. (2012). A physical activity program improves behavior and cognitive functions in children with ADHD: an exploratory study. Journal of attention disorders, 16(1), 71-80
Westerberg, H., Jacobaeus, H., Hirvikoski, T., Clevberger, P., Östensson, M.-L., Bartfai, A., & Klingberg, T. (2007). Computerized working memory training after stroke–a pilot study. Brain Injury, 21(1), 21-29.
Ziereis, S., & Jansen, P. (2015). Effects of physical activity on executive function and motor performance in children with ADHD. Research in developmental disabilities, 38, 181-191.