نقش سخت کوشی روان­شناختی و راهبردهای مقابله ­ای مذهبی در پیش ­بینی رضایت از زندگی مادران دارای کودکان دچار نارسایی­های ذهنی و تحولی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضرتعیین نقش سخت کوشی روان­شناختی و راهبردهای مقابله­ای مذهبی در پیش­بینی رضایت از زندگی مادران دارای کودکان دچار نارسایی­های ذهنی و تحولی بود. طرح پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل مادران دارای کودکان با نارسایی­های ذهنی تحولی در سال 1397-1396 شهر تبریز بود. در این راستا به روش نمونه­گیری دردسترس تعداد 196 از این گروه از مادران انتخاب شدند و ابزارهای رضایت از زندگی داینر، راهبردهای مقابله­ای مذهبی پارگامنت و سخت­کوشی روان­شناختی کوباسا برای جمع­آوری داده­ها مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل رگرسیون همزمان نشانداد که سخت­کوشی توان پیش­بینی رضایت از زندگی را دارد، اما مقابله مذهبی توان پیش­بینی رضایت از زندگی را ندارد. سخت­رویی در غالب موارد به­عنوان عامل مهم یا روش مقابله­ای فردی در نظر گرفته می­شود که باعث تاب­آوری افراد در مواجهه با مشکلات  می­شود. در مادران دارای کودکان با نارسایی­های ذهنی و تحولی این شرایط منجر به رضایت از زندگی می­شود.طراحی و اجرای برنامه­های آموزشی سخت­کوشی برای کمک به این گروه از مادران ضروری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Psychological Hardness and Religious Coping Strategies in Predicting Life Satisfaction among the Mothers of Children with Intellectual and Developmental Disabilities

نویسنده [English]

  • Shahrooz Nemati
Ph.D, Associate Professor, Psychology & Education of Exceptional Children, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran
چکیده [English]

The aim of current study was to determine the role of psychological hardness and religious coping strategiesin predicting life satisfaction among the mothers of children with intellectual and developmental disabilities. It was conducted with a correlational design. The study population included mothers of children with intellectual and developmental disabilities in Tabriz City in 2017-2018. Using convenience sampling, 196 of the proposed mothers were selected and completed the Dienner's life satisfaction, Pargament's religious coping and Kobasa's psychological hardness inventories. Data were analyzed using Standard regression method. Findings showed that psychological hardness could predict the satisfaction of life, however, religious coping could not predict life satisfaction in mothers of children with intellectual and developmental disabilities. Hardiness is often considered an important factor in psychological resilience or an individual-level pathway leading to resilient outcomes, in hardy mothers of children with intellectual and developmental disabilities these condition led to life satisfaction. Developing and implementing of psychological hardness training program are needed.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mothers of children with Intellectual and Developmental Disabilities
  • Life Satisfaction
  • Psychological hardness
  • Religious Coping
منابع
اعتمادی، احمد؛ حاجی حسنی، مهرداد؛ نادعلیپور، حسن و نظری، ابراهیم. (1393). اثر بخشی گشتالت درمانی گروهی بر میزان اضطراب و عزت نفس دانش آموزان طلاق. مجله روانشناسی، 18(4): 438-452.
دلاور، علی. (1391). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران انتشارات رشد.
کشاورز افشار، حسن؛ حاج حسینی، منصوره و قدیمی، سمیه. (1395). اثر گشتالت درمانی بر اضطراب فراگیر و اضطراب امتحان . دانشجویان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 7(28): 85-102.
کوری، جرالد. (1387). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانیترجمه­ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: ارسباران
مشهدی، علی؛ قاسم­پور، عبدالله؛ اکبری، ابراهیم و ایل­بیگی، رضا. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش­بینی اضطراب اجتماعی دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(2)، 99-89.
منصوری، احمد؛ بخشی­پور رودسری، عباس؛ محمودعلیلو، مجید؛ فرنام، علیرضا و فخاری، علی. (1390). مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشسخوار­فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار. مجله مطالعات روانشناختی، 7(4): 55-74.
 
American psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. (5nd ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Bernstein, A., & Zolensky, M. J. (2007). Anxiety sensitivity: Selective review of promising research and future directions. Expert Review of Aerotherapeutics, 2007, 7, 97-101.
Brinker, J. K. & Dozois, D. J. (2008). Ruminative thought style and depression mood. Journal Clinical psychology, 85(1), 1-19.
Capron, D.W., Noor, A.M., Allan, N.P., Schmidt, N.B. (2017). Combined top-down and bottom-up intervention for anxiety sensitivity: Pilot randomized trial testing the additive effect of interpretation bias modification. Journal of Psychiatric Research, 85, 75-82. 
Dana, U. (2008). Alternative and complementary therapies. Journal American Medicine, 103, 235-242.
Floyd, M., Garfield, A., & Lasota, M. T. (2005). Anxiety sensitivity and worry. Journal Personality and Individual Differences, 38, 1223-1229.
Ginbur, G. S., & Drake, K. L. (2002). Anxiety sensitivity and panic attack symptomatology among low-income African-American adolescents. Journal Anxiety Disorder, 16(1), 83-96.
Goetter, E. M. (2010). An Empirical Investigation of depressive rumination: Implications for cognitive flexibility, Problem solving and depression [A Thesis of Master of Science in Clinical Psychology}. United States: Michigan.
Gote, M. A., Watkins, E. R, Simmons, J. G., Byrne M. L., Schwartz, O. S., Whittle, S. & et al. (2013). Maternal parenting behaviors adolescent depression: The mediating role of rumination. Journal Clinical child Adolescence Psychology, 42(3), 348-357.
Grazia, C. M. (2012). Gestalt counseling in the promotion of health. European Journal Integrative Medicine, 4, 5-154.
Hald-Poschardt, D., Sterzer, P., Schlagenhauf, F., Pehrs, C., Wittmann, A., Stoy, M., & et al. (2018). Reward and loss anticipation in panic disorder: An fMRI study. Journal of Psychiatry Research: Neuroimaging, 271, 111-117.
Jacbus, J. & Reilly, V. (2008). Student evaluate Carle Rogers and Perl relationship with Gloria: A brief report. Journal Humanistic Psychology, 48(2), 32-43.
Knapp, A., Blumenthal, H., Mischel, E., Badour, C., & Feldner, E. (2015). Anxiety sensitivity and its Factors in Relation to Generalized Anxiety Disorder among Adolescents. Journal  Abnormal Child Psychology, 2(7), 1-12.
Kong, T., He, Y., Auerbach, R. P., McWhinnie, C. M. & Xiao, J. (2015). Rumination and depression in chinese university students: The mediating role of over general autobiographical memory. Personality and Individual Differences, 77(1), 221-224.
Khalsa, S.S., Feinstein, G.S, Li, W., Feusner, GD., Adolphs, R., & Hurlemann, R. (2016). Panic Anxiety in humans with bilateral amygdale lesion: Pharmacological induction via cardiorespiratory interoceptive pathways. Journal of Neurosci, 36: 3559-3566.
Liza, L. (2010). Please disturb the session: A narrative analysis of 21 ST century gestalt therapists and culture. A dissertation submitted to the graduate school for the degree Doctor of philosophy. New Mexico state University.
Lyyra, P., Parviainen, T. (2018). Behavioral inhibition underlies the link between interoceptive sensitivity and anxiety-related temperamental traits. Front Psychology, 9, 1026.
Meuret, A.E., Krol, J., Ritz, T. (2017). Panic disorder comorbidity with medical conditions and treatment implications. Annu Rev clinic psycho, 13, 209-240.
Na, H-R., Kang, E-H., Lee, J-H., Yu, B.H. (2011). The genetic basis of panic disorder. Journal of Korean Med Science, 26(6), 701-710.
Nolen-Hoksema, S. (1991). Responses depression and the effects on the duration of depressive episodes. Journal Abnormal psychology, 100(4), 569-582.
Nolen-Hoeksema, S. (2000). The role of rumination in depressive disorders and mixed anxiety/depressive symptom. Journal Abnormal psychology, 109(3), 504-511.
Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E. & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination. Perspective on psychology Science, 3, 400-421
Oaklander, V. (2001). Gestalt play therapy. International Journal Play Therapy, 10(2), 45.
Parlett, M., & Denham, J. (2007). Gestalt therapy. Dryden’s Handbook of Individual Therapy. 227.
Papageorgiu, C. & Wells, A. (2004). Depression rumination: Nature, theory, and treatment. Chichedter, UK: Wiley; 21-41.
Reiss, S., Peterson, R. A., Gursky, D. M., & McNally, R.J. (1986). Anxiety sensitivity, anxiety frequency and the prediction of fearfulness. Behavior Research and Therapy, 4(3), 241-248.
Rijin, B. V., & wild, C. (2013). Humanistic and Integrative Therapies for Anxiety and Depression: Practice-Based Evaluation of Transactional Analysis, Gestalt and Integrative Psychotherapies and Person-Centered Counseling. Journal Transactional Analysis, 43(2), 150-163.
Riskind, J. H., Black, D., & Shahar, G. (2010). Cognitive vulnerability to anxiety in the stress generation process: Interaction between the Looming cognitive style and Anxiety sensitivity. Journal Anxiety Disorder, 24(1), 124-128.
Rygh, J. I., Sanderson. & W. C. (2004). Treting generalized anxity disorder: Evidenced-based strategies. Tools, and techniques. New York, Guliford press.
Sawchuk, C., Roy-Byme, P., Noonan, C., Craner, J., Goldberg, J.,  Manson, S., & Buchwald, D. (2017). Panic attacks and panic disorder in the American Indian Community. Journal of Anxiety Disorders, 48, 6-12.
Schmidt, N. B., Keough, M. E., Mitchell, M. A., Reynolds, E. K., Macpherson, L., Zvolensky, M. J., & Lejuez, C. W. (2010). Anxiety sensitivity: Prospective prediction of anxiety among early adolescents. Journal  Anxiety Disorders, 24, 503-508.
Spitzer, R. I., Kroenke, K., Williams, J. B., & Bernd, L. (2006). A Brief Measure for Assessing Generalized Anxiety Disorder the GAD-7. Arch Intern Med, 166.
Steinman, S.h.A., & Teachman, B.A. (2010) Modifying interpretations among individuals high in anxiety sensitivity. Journal Anxiety Disorder, 24, 71-8.
Wong, Q. J. & Moulds, M. L. (2009). Impact of rumination versus distraction on anxiety and maladaptive self-belifes in socially anxious individuals. Behavior Research and therapy, 47(10), 861-867.