پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی و مهارت های اجتماعی نوجوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان­شناسی دانشگاه تبریز، ایران

2 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز

چکیده

هدف از این پژوهش پیش بینی اضطراب اجتماعی بر اساس باورهای فراشناختی و مهارت اجتماعی نوجوانان مقطع دبیرستان بود. روش آن توصیفی از نوع همبستگی بود. از دو ناحیه شهر تبریز، 5 مدرسه مقطع دبیرستان به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و 217 نفر دانش آموز دختر به عنوان نمونه در پژوهش شرکت کردند. پرسشنامه های باورهای فراشناختی، اضطراب اجتماعی نوجوانان(SAS_A) و مهارت های اجتماعی نوجوانان( TISS) بر روی دانش آموزان اجراو جهت تحلیل داده­ها ازروش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.نتایج نشان داد از میان مولفه های باورهای فراشناختی، باورهای منفی درباره نگرانی و اطمینان شناختی ضعیف نقش معنی داری در پیش بینی اضطراب اجتماعی نوجوانان دارند همچنین مهارت اجتماعی بطور معنی دار می تواند اضطراب اجتماعی نوجوانان را پیش بینی کند.ینابراین، نشان داد باورهای فراشناختی از عوامل موثر در بروز اضطراب اجتماعی افراد است. لذا پیشنهاد می شود درمانگران باورهای فراشناختی دانش آموزان دارای  اختلال اضطراب اجتماعی را شناسایی و اصلاح کنند تا سبب بهبود وضعیت سلامتی ­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Social anxiety based on Adolescents’ Metacognitive Beliefs and Social Skills

نویسندگان [English]

  • jalil babapour kheiroddin 1
  • nasrin ganjei 2
1 Ph.D., Professor, Psychology, University of Tabriz, Iran
2 MA, Clinical Psychology of Children and Adolescents, University of Tabriz, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

The aim of this study was to predict social anxiety based on metacognitive beliefs and social skills of high school adolescents. Its method is descriptive-correlational. Using multi-stage cluster sampling, from two areas of Tabriz city, 5 high school schools were selected and 217 female students participated in the study as a sample. Subjects completed questionnaires of metacognitive beliefs, social anxiety adolescents (SAS_A) and social skills adolescents (TISS). Data were analyzed by multiple regression method. Results showed that among the components of metacognitive beliefs, negative beliefs about anxiety and Poor cognitive confidence have a significant role in predicting social anxiety adolescents. Also, social skills can significantly predict social anxiety adolescents. Findings showed that metacognitive beliefs are one of the effective factors in the development of social anxiety in individuals. Therefore, it is suggested that therapists identify and correct the metacognitive beliefs of students with social anxiety disorder to improve their health status.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Anxiety
  • Negative beliefs about worry
  • Poor cognitive confidence
  • social skill
منابع
استوار، صغری و رضویه، اصغر. (1382). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس (SAS-A) جهت استفاده در ایران. اضطراب اجتماعی برای نوجوانان ارایه شده در پنجمین همایش سراسری بهداشت روانی کودکان و نوجوانان.
امینی، آرزو (۱۳78). مهارت های اجتماعی نوجوانان، اعتباریابی پرسشنامهTISS . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و مینا شیری، عبدالخالق (1392). الگوی پیش بینی هراس اجتماعی بر پایه باورهای فراشناختی و توان حل مساله اجتماعی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، دوره2، شماره 2، 38-46.
جلیل پور، فرشته ( 1396). رابطه بین هوش هیجانی و حمایت اجتماعی و مهارت های اجتماعی با سلامت روانی دانش آموزان متوسطه دخترانه شهرستان بستک. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی  واحد بندر عباس.
حسنوند عموزاده، مهدی؛ روشن، رسول و حسنود عموزاده، مسعود (1392). رابطه باورهای فراشناختی، با علایم اضطراب اجتماعی (اجتناب، ترس و ناراحتی فیزیولوژیک) در جمعیت غیربالینی. مجله علمی- پژوهشی علوم شناختی و رفتاری، شماره 2، سال سوم، 70-55.
دل آور، بهارک؛ دولتشاهی، بهروز و پورشهباز، عباس (۱۳۹۱). نقش فراشناخت در تبیین علایم و نشانه های اضطراب. پژوهش های روان شناختی، دوره ۱۵، شماره ۲ ، ۸۸ ـ۱۰۰.
سیموس، گریگوریس و هاف من، استیفن ج (2013). درمان شناختی رفتاری اختلال های اضطرابی کتابی برای متخصصان. ترجمه: خمسه، اکرم (1394). تهران: ارجمند.
شیرین زاده دستگیری، صمد (1385). مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت پذیری در بیماران دچار اختلال وسواسی-اجباری، اضطراب منتشر و افراد بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.
صفائیان، سمانه (1392). مقایسه فرایند و محتوای خانواده، مهارت های اجتماعی و اختلالات رفتاری بین کودکان تک فرزند و بیش از دو فرزند. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
  فاطمی راد، محمد حسین و ناقل، صدیقه (۱۳۹۴). هراس و ترس در کودکان، قم: مطاف.
لیهی، رابرت؛ هولند، استفان ج و مک گین، لاتاک (2012). افسردگی و اختلال‎های اضطرابی. ترجمه: اکبری، مهدی و چینی‎فروشان، مسعود (1394). تهران: ارجمند.
  مجد آرا، الهه؛ حسینی، شاهرخ؛ عرب قائنی، ماریه و اسبقی، الهام (۱۳۹۶). نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین اضطراب اجتماعی و افسردگی با طرحواره های ناسازگار اولیه. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، سال دوازدهم، شماره ۴۷، ۱۸۱ـ ۲۰۳.
مدانلو جویباری، نعیمه؛ عمادیان، علیا و حسن زاده، رمضان (1394). مهارت ارتباطی به عنوان عامل زمینه ساز مهمی در پیش بینی اضطراب اجتماعی می باشد. چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
ولز، آدرین (2009). فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی. ترجمه: اکبری، مهدی، محمدی، ابوالفضل و اندوز، زهرا (1391). تهران: ارجمند.
Barrett, P., & Cooper, M. (2014). Prevention and Early Intervention of Social Anxiety Disorder. Social Anxiety: Clinical, Developmental, and Social Perspectives, 311.
Belzer, K, D. Mckee, M. B., & Liebowipz, M.R. (2005). Social Anuiety Disorder: Gueernt perspectives psychiatry, 12, 35-48.
Clark, D, D.M., M., & Wells, A. (1995). A cognitive model of social phobia in R.G. Heimberg, M.R. liebwitz, D.A. Hope. & F.R schneier (Eds), social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment (pp. 69-93). New York: Guilford press.
Ellis, D. M., & Hudson, J.L. (2010). The metacognitive  model of generalized anxiety  disorder in children and adolescents. Cognitive and Behavioral Practice,13(4), 151– 163
Harbort, J., Witthöft, M., Spiegel, J., Nick, K., & Hecht, H. (2013). The widening of the gaze cone in patients with social anxiety disorder and its normalization after CBT. Behaviour research and therapy51(7), 359-367.
Herbert, J.D., Gaudiano, B. A., Rheingold, A.A., Myers, V. H., Dalrymple, K., & Nolan, E. M. (2005). Social Skills training augments the effectiveness of cognitive behavior group therapy, 36, 125-138.
Inderbitzen, H, M., & Foster, S. L. (1992). The Teenage Inventory of Social Skills: Development, reliability and validity. Psychological Assessment, 4, 451-459.
Johns, H.J,Croley, E.P.,Guetzloe, E. (2005). ''The central role of teaching social skills''. Focuson on exceptional children. 37(8).
Judd, L.L. (1994). Social phobia: A clinical overview. Journal of clinical psychiatry, 55 (G, supple.) 5-9.
Leary, M.R. (2001). Social anxiety as an early warning system: A refinement and extension of the self-presentation theory in S.G. Hofmann & P.M & P.M. Dibartolo (Eds), from social anxiety to social phobia: multiple perspectives (pp. 321-334). Boston: Allyn & Bacon.
Merikangas, K. R., Lieb, R., Wittchen, H. U., & Avenevoli, S. (2003). Family and high‐risk studies of social anxiety disorder. Acta Psychiatrica Scandinavica108, 28-37.
Rapee, R. M. (1995). Descriptive psychopathology of social phobia. In R.G. Heimberg, M. R. Liebowitz, D.A. Hope, F.R. Schneier (Eds). Social phobia: Diagnosis assessment, and treatment (pp. 4-GG). New York: Guilford press.
Trower, D.& Gollber, p. (1989), New theoretical conceptions of social anxiety and social phobia. Clinical psychology Review, 19-35.
Wells, A. (2010). Metacognitive Therapy for anxiety and depression, Cognitive behavioral therapy book  reviews, 6 (1), 1-4.
Wells, A. Certwright-Hatton, S. (2004). A short form of metacognitons uestionnaire. Behaviour Research and therapy, 42(40): 385-396.
Wells, A., & Papageorgiou, C. (2001). Social phobic interoception: Effects of bodily information on anxiety, beliefs and self-processing. Behaviour Research and Therapy39(1), 1-11.
Zahn-Waxler, C., Crick, N.R., Shirtcliff, E.A., & Woods, K.E. (2006). The origins and development of    psychopathology in females and males. In D. Cicchetti, & D. Cohen (Eds.), Developmentalpsychopathology, Vol. 1: Theory and method (2nd ed.), (pp. 76–138). Hoboken, NJ, US: John Wiley.