رابطه حس انسجام و خوددلسوزی با بهزیستی تحصیلی : نقش میانجی خودآگاهی هیجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.

3 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودآگاهی هیجانی در رابطه بین حس انسجام و خوددلسوزی با بهزیستی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 350 دانشجو از بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه حس انسجام آنتونوسکی، پرسشنامه خوددلسوزی نف، پرسشنامه خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران، فهرست مشغولیت تحصیلی سالملا-آرو و آپادیا و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو را تکمیل کردند. به منظور آزمون الگوی اثرات مستقیم و غیرمستقیم از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد داده‌ها برازش مناسبی با مدل دارد. اثر مستقیم حس انسجام و خودآگاهی هیجانی بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود اما اثر مستقیم خوددلسوزی بر بهزیستی تحصیلی معنادار نبود. همچنین اثر مستقیم حس انسجام و خوددلسوزی بر خودآگاهی هیجانی معنادار بود. اثر غیرمستقیم حس انسجام و خوددلسوزی از طریق خودآگاهی هیجانی بر بهزیستی تحصیلی معنادار بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که حس انسجام و خودآگاهی هیجانی به طور معناداری می‌توانند بهزیستی تحصیلی را پیش‌بینی نمایند. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که خودآگاهی هیجانی بین حس انسجام و خوددلسوزی با بهزیستی تحصیلی دارای نقش میانجی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Sense of Coherence, Self-Compassion and Academic Well-being: the Mediating role of Emotional Self-awareness

نویسندگان [English]

  • fatemeh mohammadi youzbashkandi 1
  • Sholeh Livarjani 2
  • Davoud Hoseini nasab 3
1 Islamic Azad University of Tabriz
2 Assistant Professor, Educational Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Professor, Educational Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study was to determine the role of mediator of emotional self-awareness in the relationship between sense of coherence and self-compassion with academic well-being in students. The present study was correlational. Using a multi-stage random sampling, 350 students were selected among undergraduate students of Tabriz University of Medical Sciences. The participants completed the questionnaires of sense of coherence by Antonovsky, self-compassion by Neff, emotional self-awareness by Grant et al, academic burnout inventory by Salmela-Aro et al, and schoolwork engagement inventory by Salmela-Aro & Upadya. In order to test the direct and indirect effects model, structural equation modeling was used. The findings indicated that the data fit the model well. The direct effect of sense of coherence and emotional self-awareness on academic well-being was significant. But the direct effect of self-compassion on academic well-being wasn't significant. Also the direct effect of sense of coherence and self-compassion on emotional self-awareness was significant. Indirect effect of sense of coherence and self-compassion with mediating role of emotional self-awareness on academic well-being was significant.  findings of the study showed that  sense of coherence and emotional self-awareness could significantly predict academic well-being. Consequntly , it can be concluded that emotional self-awareness had a mediating role between sense of coherence and self-compassion with well-being.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Academic Well-being
  • emotional self-awareness
  • sense of coherence
  • self-compassion
منابع
بشرپور، سجاد و علی عیسی­زادگان (1391). بررسی نقش صفات شخصیتی دلسوزی به خود و بخشایش در پیش­بینی شدت افسردگی            دانشجویان، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 10 (6): 461-452.
بیرامی، منصور؛ اسدی­مجره، سامره و مریم حسینی­اصل (1393). پیش­بینی تغییرات رفتارهای بهداشتی بر اساس متغیرهای احساس انسجام، خودکارآمدی کلی، خوش­بینی و بدبینی، فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، 9 (36): 36-19
ثمری، علی و فهیمه طهماسبی (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان،  فصلنامه اصول بهداشت روان، 35 و 36:  128-121
حکمی، سارا و امید شکری (1394). رابطه بین جهت­گیری­های هدف پیشرفت و بهزیستی تحصیلی: الگوی اثرات میانجیگر هیجانات پیشرفت، فصلنامه مطالعات اندازه­گیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (11): 65-31
دهقانی، سپیده؛ ایزدی­خواه، زهرا و مریم السادات اخباری (1394). پیش­بینی کیفیت زندگی روانی بر اساس طرحواره نقص/شرم  با میانجی­گری خصیصه هوش هیجانی و راهبردهای مقابله با استرس با استفاده از مدل­سازی معادله ساختاری، فصلنامه پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، 4 (2): 118-103
رضاپور، یوسف؛ عابدینی، مریم و سامره اسدی­مجره (1393). پیش­بینی تغییرات سلامت عمومی دانشجویان بر اساس مؤلفه­های هوش هیجانی و ابعاد کانون کنترل، فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، 9 (36): 55-37
صبحی، ناصر؛ غفاری، مظفر و مهری مولایی (1395). مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزی و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه­ای هوش شخصی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(17): 175-165
عبدالله­پور، محمدآزاد؛ درتاج، فریبرز و حسن احدی (1395). تحلیل ویژگی­های روان­سنجی سیاهه فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 6 (23): 120-100
عبدالله­پور، محمدآزاد و امید شکری (1394). تحلیل مشخصه­های روان­سنجی فهرست مشغولیت تحصیلی در دانشجویان ایرانی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری (مجله علوم اجتماعی و انسانی سابق)، 7 (2): 108-90
عشورنژاد، فاطمه؛ کدیور، پروین و الهه حجازی (1396). رابطۀ عامیلت، برنامه­ریزی و فرهنگ مدرسه با بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان عادی و تیزهوش: تحلیل چندسطحی، فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، 12 (47): 106-79
قنبریان، مهدیه (1396). اثربخشی تنظیم هیجان بر عملکرد اجتماعی و جرأت­ورزی دانش­آموزان دختر متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394، فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، 12 (47): 154-137
کرد، بهمن (1395). پیش­بینی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن­آگاهی و شفقت­ورزی به خود، مجله ایرانی آموزش در پزشکی، 16(34): 282-273
محمدزاده، علی­اکبر؛ پورشریفی، حمید و احمد علی­پور (1389). اعتباریابی آزمون حس انسجام-13 پرسشی آنتونوسکی در نمونه ایرانی،    کنفرانس علوم رفتاری و اجتماعی، 5: 1455-1451
مومنی، فرشته؛ شهیدی، شهریار؛ موتابی، فرشته و محمود حیدری (1392). ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی مقیاس خود شفقت­ورزی، مجله روان شناسی معاصر، 8 (2): 40-27
مهنا، سعید و سیاوش طالع­پسند (1395). رابطه بین حمایت­های محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(4): 42-31
 
Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health: How people manage stress and stay    well. Joss-bass.    
Bengtsson‐Tops, A., & Hansson, L. (2001). The validity of Antonovsky҆s sense of coherence measure in a sample of schizophrenic patients living in the community. Journal of Advanced Nursing, 33(4), 432-438.
Crawford, E. R., LePine, J. A., & Rich, B. L. (2010). Linking job demands and resources to employee engagement and burnout: a theoretical extension and meta-analytic test. Journal of Applied Psychology, 95(5), 834.
David, A. P. (2010). Examining the relationship of personality and burnout in college students: The role of academic motivation. Educational Measurement and Evaluation Review, 1, 90- 104.
Efrati‐Virtzer, M., & Margalit, M. (2009). Students’ behavioral difficulties, sense of coherence and adjustment at school: Risk and protective factors. European Journal of special needs Education, 24(1), 59-73.
Fletcher, I., Leadbetter, P., Curran, A., & O'Sullivan, H. (2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd year medical students. Patient education and counseling, 76(3), 376-379.
Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The self-reflection and insight scale: A new measure of private self-consciousness. Social Behavior and Personality: an international journal, 30(8), 821-835.
Grayson, J. P. (2008). Sense of coherence and academic achievement of domestic and international students: A comparative analysis. Higher education, 56(4), 473-492.
Grevenstein, D., & Bluemke, M. (2015). Can the Big Five explain the criterion validity of Sense of Coherence for mental health, life satisfaction, and personal distress? Personality and Individual Differences, 77, 106-111.
Hart, K. E., Wilson, T. L., & Hittner, J. B. (2006). A psychosocial resilience model to account for medical well-being in relation to sense of coherence. Journal of Health Psychology, 11(6), 857-862.
Heiman, T. (2006). Social support networks, stress, sense of coherence and academic success of university students with learning disabilities. Social Psychology of Education, 9(4), 461-478.
Holmberg, S., Thelin, A., & Stiernström, E. L. (2004). Relationship of sense of coherence to other psychosocial indices. European Journal of Psychological Assessment, 20(4), 227-236.
Hu, Q., & Schaufeli, W. B. (2009). The factorial validity of the Maslach Burnout Inventory–student survey in China. Psychological Reports, 105(2), 394-408.
Iskender, M. (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control belief about learning in Turkish university students. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(5), 711-720.
Johnson, S. J., Batey, M., & Holdsworth, L. (2009). Personality and health: The mediating role of trait emotional intelligence and work locus of control. Personality and Individual Differences, 47(5), 470-475.
Kahu, E., Stephens, C., Leach, L., & Zepke, N. (2015). Linking academic emotions and student engagement: Mature-aged distance students’ transition to university. Journal of Further and Higher Education, 39(4), 481-497.
Kimhy, D., Vakhrusheva, J., Jobson-Ahmed, L., Tarrier, N., Malaspina, D., & Gross, J. J. (2012). Emotion awareness and regulation in individuals with schizophrenia: implications for social functioning. Psychiatry research, 200(2), 193-201.
Lackaye, T. D., & Margalit, M. (2006). Comparisons of achievement, effort, and self-perceptions among students with learning disabilities and their peers from different achievement groups. Journal of learning disabilities, 39(5), 432-446.
Landgraf, A. (2013). Under Pressure: Self-Compassion as a Predictor of Task Performance and Persistence.
Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement: Do individual differences make a difference? Personality and individual differences, 40(3), 521-532.
Langeland, E., & Wahl, A. K. (2009). The impact of social support on mental health service users’ sense of coherence: A longitudinal panel survey. International journal of nursing studies, 46(6), 830-837.
Lutz, A., Slagter, H. A., Dunne, J. D., & Davidson, R. J. (2008). Attention regulation and monitoring in meditation. Trends in cognitive sciences, 12(4), 163-169.
Mazerolle, S. M., Monsma, E., Dixon, C., & Mensch, J. (2012). An assessment of burnout in graduate assistant certified athletic trainers. Journal of athletic training, 47(3), 320-328.
Meyer, L. P. (2016). The Role of Mindfulness, Self-Compassion, and Emotion Regulation as Protective Factors Again Disordered Eating in a Sample of University Students. West Virginia University.
Neff, K. D. (2011). Self‐compassion, self‐esteem, and well‐being. Social and personality psychology compass, 5(1), 1-12.
Neff, K. D., Hsieh, Y. P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, achievement goals, and coping with academic failure. Self and identity, 4(3), 263-287.
Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2(2), 85-101.
Parker, J. D., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A., & Wood, L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: Predicting the successful transition from high school to university. Personality and Individual differences, 41(7), 1329-1336.
Pekrun, R., Götz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Positive emotions in education.
Qinyi, T., & Jiali, Y. (2012). An analysis of the reasons on learning burnout of junior high school students from the perspective of cultural capital theory: a case study of Mengzhe Town in Xishuangbanna, China. Social and Behavioral Sciences, 46, 3727-3731.
Reina, V. R., Buffel, T., Kindekens, A., De Backer, F., Peeters, J., & Lombaerts, K. (2014). Enhancing engagement through a community school approach as the key to increase academic achievement. Social and Behavioral Sciences, 116, 2078-2084.
Reyes, D. (2012). Self-compassion: A concept analysis. Journal of holistic nursing, 30(2), 81-89.
Rieffe, C., Oosterveld, P., Miers, A. C., Terwogt, M. M., & Ly, V. (2008). Emotion awareness and internalizing symptoms in children and adolescents: The Emotion Awareness Questionnaire revised. Personality and Individual Differences, 45(8), 756-761.
Rieffe, C., Terwogt, M. M., Petrides, K. V., Cowan, R., Miers, A. C., & Tolland, A. (2007). Psychometric properties of the Emotion Awareness Questionnaire for children. Personality and Individual Differences, 43(1), 95-105.
Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., & Breso, E. (2010). How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress & Coping, 23(1), 53-70.
Salmela-Aro, K., & Upadaya, K. (2012). The schoolwork engagement inventory. European Journal of Psychological Assessment.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European journal of psychological assessment, 25(1), 48-57.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and psychological measurement, 66(4), 701-716.
Sulea, C., Van Beek, I., Sarbescu, P., Virga, D., & Schaufeli, W. B. (2015). Engagement, boredom, and burnout among students: Basic need satisfaction matters more than personality traits. Learning and Individual Differences, 42, 132-138.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual differences, 52(3), 433-437.
Tartas, M., Walkiewicz, M., Budzinski, W., Majkowicz, M., & Wojcikiewicz, K. (2014). The sense of coherence and styles of success in the medical career: a longitudinal study. BMC medical education, 14(1), 254.
Tirch, D. D. (2010). Mindfulness as a context for the cultivation of compassion. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 113-123.
Togari, T., Yamazaki, Y., Takayama, T. S., Yamaki, C. K., & Nakayama, K. (2008). Follow-up study on the effects of sense of coherence on well-being after two years in Japanese university undergraduate students. Personality and Individual Differences, 44(6), 1335-1347.
Van Rijn, S., Schothorst, P., van't Wout, M., Sprong, M., Ziermans, T., van Engeland, H., & Swaab, H. (2011). Affective dysfunctions in adolescents at risk for psychosis: emotion awareness and social functioning. Psychiatry research, 187(1), 100-105.
Yamac, A. (2014). Classroom Emotions Scale For Elementary School Students. International Journal of Education, 4(1), 150-63.