نقش مؤلفه ­های مهارت­های فراشناختی و نگرش به درس ریاضی در پیش ­بینی مدیریت تکالیف دانش­ آموزان دختر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش مولفه­های مهارت­های فراشناختیو نگرش به درس ریاضی در پیش بینی مدیریت تکالیف دانش­آموزان دختر پایه اول متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94- 93 بود. طرح پژوهشی توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر مقطع اول متوسطه به تعداد 4852  نفر  بود. حجم نمونه 358 نفر بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحله­ای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از سه ابزار اندازه گیری (پرسشنامه حالت  فراشناخت انیل و عابدی، پرسشنامه نگرش به درس ریاضی نیومن و پرسش نامه مدیریت تکالیف خو) استفاده گردید. جهت تحلیل داده­ها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین مولفه­های فراشناخت  شامل مولفه آگاهی و کنترل ونظارت، بطور مثبت مدیریت تکالیف درسی را تبیین می­کند ()و می توان نتیجه گرفت که آگاهی، قوی­ترین متغیری است که توانایی پیش بینی و تبیین مدیریت تکالیف را دارد و دومین متغیر پیش بینی کننده،متغییر کنترل ونظارت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Role of Components of Metacognitive Skills and Mathematics Attitude in Predicting Female Students’ Homework Management

نویسندگان [English]

  • farnaz hoveyda 1
  • yousef adib 2
1 MA student, Psychology, Islamic Tabriz Azad University, Tabriz, Iran
2 PhD, Professor, Educational sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran (Corresponding author email: farnaz.hoveyda2015@gmail.com)
چکیده [English]

The present research aimed to determine the role of components of metacognitive skills and mathematics attitude in predicting female high school students' homeworkmanagement in Urmia City in the academic year 2015-2016. The study population included female high school students (N=4852). Using multistage cluster sampling, 358 subjects were selected. Data were collected by O’Neil & Abedi’s State Metacognition Inventory, Newman’s Mathematics Attitude Questionnaire and Xu’s homework Questionnaire. Data were analyzed by regression analysis method. Results showed that homework management was predicted by two components of metacognitive skills (awareness and control). The results suggested that among components of metacognition, the two components (awareness and control) significantly predicted homework management positively (. It can be concluded that awareness is the strongest variable in predicting and explaining homeworkmanagement, followed by the component awareness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Component of Metacognitive skills
  • Mathematics attitude
  • Assignment management
منابع فارسی:                                                                                                                                                                                               
جعفر بیگی کندری، ربابه(1387) . بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر حل مسائل درس زیست وخودکارآمدی و 
   پیشرفت تحصیلی  دانش آموزان دختر سال سوم تجربی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
جوادی، مرضیه؛ کیوان آرا، محمود؛یعقوبی،مریم؛حسن زاده،اکبر و عبادی،زهرا(1390). رابطه بین آگاهی های فراشناختی از
    راهبردهای مطالعه و وضعیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،:11(9) صص42 -52.
حیدرزاده، فرهاد(1390)  بررسی فعا لیت های فوق برنامه مدارس شبانه روزی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 91-90 .
       پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز.
زکی، محمدعلی.(1390) مطالعه نگرش به درس ریاضی و رابطه ی آن با اضطراب امتحان در بین دانش آموزان دختر و پسر
        دبیرستان های   شهراصفهان. مطالعات روان شناختی دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی الزهرا  8(1) :صص3-7.
سیف،علی اکبر.(1391) روان شناسی پرورشی نوین_روان شناسی یادگیری و آموزش،تهران: نشر دوران،ویزایش هفتم.
شیربیگی،ناصر؛ وکیلی،ناهید.(1392) بررسی نگرش دانش آموزان به تکالیف درسی و ارتباط آن با راهبردهای مدیریت       
      تکالیف،مجله مطالعات آموزش یادگیری،(:5(2صص65-92.
عباباف،زهره(1387).مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی،رشته تحصیلی و     
      جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه ریزی درسی،فصل نامه نوآوری آموزشی،8(25): صص150-119.
فردانش،هاشم(1389).مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران، انتشارت سمت.
لواسانی،غلامعلی؛حجازی،الهه؛و خندان،فرح (1390). بررسی اثر بخشی روش یادگیری مشارکتی بر اضطراب ریاضی و رفتار کمک                                
      طلبی.مجله ی روان شناسی،4(15): صص60-75 .
ملکیان،فرامرز؛نریمانی،مریم ؛و صاحب جمعی،ساغر .(1389)نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در انگیزه پیشرفت فراگیران نظام
       آموزشی مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات،فصل نامه برنامه ریزی درسی دانش پژوهش درعلوم تربیتی دانشگاه آزاد
       واحداصفهان،4(25): صص21-3.
محبی،هاشم .(1392) بررسی مقایسه ای تاثیر روش یادگیری مشارکتی و سنتی بر نگرش به ریاضیات، اضطراب ریاضی و
         حل مساله  ریاضی دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی شهر تبریز.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی و    
        تربیتی گروه روانشناسی،دانشگاه آزاد تبریز.
نامور روان سلفی،سهیلا(1390). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر سواد علمی دانش آموزان دختر در درس علوم پایه سوم    
       راهنمایی.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه تبریز.
هرگنهان ،بی ار و السون ، متیواچ . (1385) .مقدمه ای بر نظریه های یادگیری.ترجمه ی سیف،علی اکبر.تهران:نشر دوران.
 
منابع انگلیسی:
 
Aiken, L. and Dreger, R. (1961). The effect of attitude on performance in mathematics.
         Journal of Educational Psychology,52(8), 16- 24.
Begley, S. (1998). Homework doesn’t help. Journal availbility Newsweek, 131 (13), 50-51
Bessoondyal,H.( 2005).Gender and other factors impacting on mathematics achievements at thesecondary              
           level in Mauritius sciences and Mathematics Education Centere,Curtin University of Technology.
Bradford, S. Bell., & Steve, W. J. (2008). Active learning: Effects of core training design elements on self regulatory processes, learning and adaptability. Journal of Applied psychology, 93(2), 296-316.
Coutinho, S. A. (2007). The realationship between goals, metacognition, and academic success.  Northern  llionois, University of  U.S.A: Educate, 7(1),39-52.
 
Cooper,  H.,  Robinson,  J.  C.,  &Patall,  E.  A.  (2007).  Does  homework improve  academic
         achievement?Review  of  Educational  Research,1(76) ,62 -78.    
 
Cooper,  S.  S.  &Moulding.  L.  R.  (2007).  Metacognitive  developmentinprofessional
        educators.The Researcher, 21(1). 32- 40.
 
Corno,  L.  (2000).  Looking  at  homework  differently.  The  Elementary School Journal, 100(14), 529–548.  
 
Epstein, J. L., & Van-Voorhis, F. L. (2001). More than minutes:  teachers roles in designing home
        work.Educational psychologist,3(36),181-193.
Feurer, E, Sassu, R, Cimeli, P,Roebers, M(2015).Development of Meta-Representations,Procedural 
      Metacognition and the Relationship to Theory of Mind,Journal of Educational  Psychology ,5(1),20-35.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: Anew area ofcognitive-developmental inquiry.      
      American psychologist,34(10),906-911. 
 
Forsberg  L. (2007).  Homework  as  serious  family  business:  Power  and subjectivity in negotiations                                                                                                                                                                  
      about  school assignments in Swedish families. British Journal Sociology of Education, 28(2),209-222.
 
Geary,D.C.(2010).Mathematical disabilities:Reflection on cognitive,neuro psychological,
     andgeneticcomponents.learning and Individual Differences,20(2), 130-133.   
Gill, B., &Schlossman, S. (1996). A sin against childhood:  progressive Education and the crusade to
      abolishhome work,73(6),1897-1941.
Goodykoontz,E(2009),February-March0.Factors that Affect College Students”Atitudes  Toward Mathematics,
     Paper Presented at the Research inMaa. Understanduate Mathematics:  EduationConference .Retrived
     From  sigma.Maa,54(9),158-174.
Harris, S, Nixon, J, &Rudduck, J. (1993). Schoolwork, homework and gender.Gender and Education,5) (3,14- 28.    
 
Hong,  E.,  &  Milgram,  R.  M.  (1999).  Preferred  and  actual  homework style:a cross-cultural examination
      Educational Research,5 ( 41),  251-265.
Kargar, M., Rohani, A. T. &Bayat, S. (1390). Relationship between mathematical thinking,
      mathematics anxiety and mathematics attitudes among University Students. Procedia
       Social and Behavioral Sciences,4( 8), 537–542.
 
Killoran,  I.  (2003).  Why  is  your  homework  not  done?  How  theories of development  affect  your approachin  the  classroomJournal  of  Instructional Psychology,8(30),309-315.
 
Leone,  C.  M.,  &  Richards,  M.  H.  (1989).  Classwork  and  homework  in early adolescence the ecology of
           achievementJournal of Youth and  Adolescence,18(89),531-548.
Scanlon .D. (2010). Metacognitive processes. Teaching excellence in adult literacy, 4(3), 1-4.
         Stewart,  P.  W. 
Veenman,  M.  V.J.Vanhout,  A.  M.  &Afflerbach.  A.  (2006).  Metacognition  and  learning: conceptual and         methodological consideration. SpringerScience.Inc,8 (1) ,3-14.
Warton,  P.  M.  (2001).  The  forgotten  voices  in  homework:  views  of  studenets.EducationalPsychologist,36(3),155-165.
Xu,  J.  (2004).  Family  help  and  homework  management  in  urban  and rural secondary
           schools. Teachers College Record,22 (106), 1786-1803.
Xu, J. (2008). Validation of scores on the homework management scale for high school students.Educational
          and Psychological Measurement,3( 68), 304-324.
Xu, J., & Wu, H. (2013). Self-regulation of homework behavior: Homework management at the secondary school level. Journal of Educational Research, 5(106), 1–13.
Zan,r and P.Di Martino,(2007).Attitude Toward Matchematics: Overcomaing the Positive, Negative Dicholotomy, The Montana Mathematics Enthousiast, Monograph,1(3), 157-168.