روابط ساختاری سبک‌های دلبستگی با افسردگی: نقش میانجی نظریه‌ی ذهن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاددانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین روابط ساختاری سبک‌های دلبستگی با افسردگی با توجه به نقش میانجی نظریه‌ی ذهن در دانشجویان بود. این مطالعه از نوع توصیفی ـ همبستگی بود که در راستای آن تعداد ۳۰۰ نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 96-97 به شیوه‌ی نمونه‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ای انتخاب گردیده و پرسش‌نامه‌های افسردگی بک، دلبستگی بزرگسالان‌، تکلیف داستان‌های عجیب و تکلیف تشخیص اشتباهات سهوی را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل اندازه‌گیری شده با مدل نظری برازش نسبتاً مطلوب دارد (RMSEA=0.07,CFI=0.87,IFI=0.87)‌، به نحوی که سبک‌های دلبستگی ناایمن علاوه بر نقش مستقیم، توانستند به واسطه‌ی نظریه‌ی ذهن نشانه‌های اختلال افسردگی را به طور معنی‌دار پیش‌بینی کنند. مبتنی بر این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که کیفیت رابطه با مراقبان، توانایی کودک برای درک و فهم حالات ذهنی و هیجانی دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، نقایص نظریه‌ی ذهن، ظرفیت شناختی فرد را تحت تأثیر قرار داده و فرد درکی منفی از دیگران و حالات ذهنی آن‌ها داشته و در نتیجه استعداد فرد برای ابتلا به افسردگی افزایش می‌یابد. با توجه به نتایج به دست آمده، می‌توان گفت که اتّخاد روش‌های مناسب جهت شناسایی عوامل خطر و تداوم بخش افسردگی و نهایتاً پیشگیری یا تعدیل این عوامل خطر از طریق ملاحظات بالینی، مفید و سودمند به نظر می‌رسد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Structural Relationships between Attachment Styles and Depression: The Mediational Role of Theory of Mind

نویسندگان [English]

  • zeynab khanjani 1
  • majid mahmoud alilou 2
  • zeynab ahmadi 3
1 professor of Univercity of tabriz
2 university of tabriz
3 M.A ,Graguate Student ,Clinical Psychology.Univercity of tabriz
چکیده [English]

The aim of this study was to determine the structural relationships between attachment styles and depression, regarding to meditating role of Theory of Mind in students. This study was a descriptive-correlational study and participants were 300 undergraduate students of Tabriz university in 2017-18 that selected by cluster multistage sampling and they completed Beck Depression Inventory, Adults Attachment Inventory, Strange Stories Task and Faux Pas Recognition Test. Data analysis using structural equation modeling method showed that the measured model has a relatively favorable fit with the theoretical model (RMSEA=0.07,CFI=0.87,IFI=0.87), so that insecure attachment styles, in addition to their direct role, were able to significantly predict the symptoms of depression through theory of mind. Based on these findings, it can be concluded that the quality of relation with caregivers affects the ability of child to understand the mental and emotional states of others. In addition, the deficits of theory of mind affect the cognitive capacity and the individual has a negative perception of others and their mental states and as a result, his ability to become depressed increases. According to the results, we can say that adopting appropriate methods for identifying risk factors and preventing or modifying these factors through clinical interventions seem beneficial.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attachment styles
  • depression
  • theory of mind
منابع
ابراهیمی، حجت‌الله؛ دژکام، محمود ؛ یوسفی، سمیه. (1392). رابطه‌ی تروماهای دوران کودکی و سبک‌های دلبستگی با رفتار اقدام به خودکشی در زنان مراجعه‌کننده به بیمارستان لقمان حکیم در مقایسه با جمعیت عمومی،  فصلنامه‌ی فرهنگی ـ تربیتی زنان و خانواده، 23، 69-47.
احمدی طهورسلطانی، محسن؛ دانشورپور، زهره ؛ کریمی، لطف الله. (1390). رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی و افسردگی در دانشجویان. مجله‌ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 3، 223-217.
بشارت، محمدعلی. (1384). هنجاریابی مقیاس دلبستگی بزرگسال. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
خانجانی، زینب. (1394). تحول و آسیب‌شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی. تبریز: انتشارات فروزش.
درویشی، نسا؛ محمود علیلو، مجید؛ بخشی‌پور، عباس و فرنام، علیرضا. (1392). مقایسۀ نظریۀ ذهن در مبتلایان به اختلال وسواسی- اجباری و افراد بهنجار. فصلنامه‌ی تازه‌های علوم شناختی، 15(1)، 89-77.
روزنهان، دیوید؛ سلیگمن، مارتین ؛ والکر، الاین. (1393). آسیب‌شناسی روانی، ترجمه‌ی ر. رستمی، ح. نادعلی و ع. نیلوفری، تهران: انتشارات ارجمند.
زراعت‌کار، لیلا؛ نجفی، محمود؛ رفیعی‌نیا؛ پروین. (1392). مقایسه‌ی نظریه‌ی ذهن در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی با افراد به هنجار. مجله‌ی تحقیقات علوم رفتاری، 5، 341-332.
فتی، لادن؛ بیرشک، بهروز؛ عاطف وحید، محمدکاظم؛ دابسون، کیت استفان. (1384). ساختارهای معناگذاری/طرحواره‌ها، حالت‌های هیجانی و پردازش شناختی اطلاعات هیجانی: مقایسه‌ی دو چارچوب مفهومی. مجله‌ی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 42، 326-312.
فرزادی، فاطمه؛ بهروزی، ناصر؛ شهنی ییلاق، منیجه. (1395). رابطه‌ی علی بین شیوه‌های فرزند پروری، سبک‌های دلبستگی و بی‌انضباطی با میانجی‌گری خودتنظیمی هیجانی، مهارت‌های اجتماعی و نظریه‌ی ذهن، مجله‌ی روان‌شناسی خانواده، 2، 16-3.
گنجی، مهدی. (1394). آسیب‌شناسی روانی، DSM-5 (جلد اول). تهران: انتشارات ساوالان.
ماشینچی عباسی، نعیمه؛ ‌هاشمی، تورج؛  جداری، معصومه. (1395). نظریه‌ی ذهن و لوب فرونتال. تهران: انتشارات آوای نور.
Aceti, F., Aveni, F., Baglioni, V., Carluccio, G. M. , Colosimo, D.,Giacchetti, N., Marini, I. Meuti, V., Motta, P., Zaccagni, M & Biondi, M. (2012). “Perinatal and Postpartum Depression: From Attachment to Personality”. Psychopathology, 18,328-334.
Ahrens, K, Ciechanowski, P. B & Katon, W. (2012). “Associations between adult attachment style and health risk behaviors in an adult female primary care population”. Psychosomatic Research,72,364-370.
Altin, M & Terzi S. (2010). “How does attachment styles relate to intimate relationship to aggravate the depressive symptoms?”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1008-1015.
Armsden ,GC, McCauley, E, Greenberg, MT, Burke ,PM & Mitchell, JR. (1990). “Parent and peer attachment in early adolescent depression”. Abnorm Child Psychol, 18,683-697.
Besharat, M. A. (2011). “Developmental and validation of  Adult Atachment Inventory”. Procedia- Social and Behaioral Sciences, 30, 475-479.
Boo, J. N. (2010). The relationship between adult attachment and depression as mediated by social support, self-esteem, and optimism. Dissertation in Counseling Psychology: Cliniecal Psychology, Ball State University.
Bora, E. & Berk, M. (2016). “Theory of mind in major depressive disorder: A mete-analysis”, Affective Disoeders, 191, 49-55.
Bowlby, J.(1969). Attachment and Loss: vol. I. Attachment. London: The Hogarth press and Institute of      
     psycho Analysis. 
Cusi, A. M.; Nazarov, A; MacQueen, G. M. & McKinnon, M. C. (2013). “Theory of mind deficits in patients with mild symptoms of major depressive disorder”. Psychiatry Research, 210, 672-674.
Davidson, S. & Ireland, C.A.(2009). "Substance misuse: The relationship between attachment styles, personality traits and coping in drug and nondrug users". Drugs and Alcohol Today,9(3),22-27.
Doody, G. A., Gotz, M., Johntone, E. C., Frith, C. D, & Owens, D. G. (1998). “Theory of mind and psychoses”. Psychological Medicine, 28,397-405.
Feeny, J. A. & Noller, Patricia. (1990). “Attachment styles a predictor of adult romantic relationships”. Personality and Social Psychology, 29,281-291.
Fletcher, P. C. , Happe, F. , Frith, U. , Baker, S. C. ,Dolan, R. J. ,Frackowiak, R. S. J. & Frith, C. D. (1995). “Other minds in the brains: a functional imaging study of theory of mind in story comprehension”. Cognition, 57, 109-128.
Hart, J. R., Venta, A. & Sharp, C. (2017). “Attachment and thought problems in an adolescent inpatient sample: The mediational role of theory of mind”. Comprhensive Psychiatry, 78,38-47.
Hentze, Ch. Walter, H. Schramm, E. Drost, S. Schoepf, D. Fangmeier, Th. Mattern, M. Normann, C. Zobel, I. & Schnell, K. (2016). “Functional Correlates of childhood maltreatment and symptom severity during affective theory of mind tasks in chronic depression”. Psychiatry Research: Neuroimaging, 250, 1-11.
Hunefeldt, Th. Laghi, F. Ortu, F. & Belardinelli, M. O. (2013). “The relation between theory of mind and attachment-related anxiety and avoidance in Italian adolescents”. Adolescence, 36,613-621.
Iies, J., Slade, P. & Spiby, H. (2011). “Posttraumatic stress symptoms and postpartum depression in couples after childbirth: The role of partner support and attachment”. Anxiety Disorders. 25, 520-530.
Jolliffe, T. & Baron-Cohen, S. (1999). “The strange stories test: A replication with high-functioning adults with autism or asperger syndrome”. Autism and Developmental Disorders, 29, 395-404.
Kettle, J. W., O'Brien-Simpson, L. & Allen, N. B. (2008). “Impaired theory of mind in first-episode schizophrenia: Comparison with community university and depressed controls”. Schizophrenia Research, 99, 96-102.
Khaledian, M. Hassan Pour, S. Khairkhah, Z. & Ghalandari, S. (2013). “The Relationship between Attachment Lifestyle with Depression and Life Expectancy”. Education & Information Management, 2, 573-580.
Koelkebeck, K. Liedtke, C. Kohl, W. Alferink, J. & Kret, M. E. (2017). “Attachment style moderates theory of mind abilities in depression”. Affective Disorders, 213,156-160.
Korver-Nieberg, N. Fett, A, Kathrin J. Meijer, C. J, Koeter, M. WJ, Shergill, S. S, De Haan, L. & Krabbendam, L. (2013). “Theory of mind, insecure attachment and paranoia in adolescents with early psychosis and healthy controls”. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 47, 737-745.
Korver-Nieberg, N., Berry, K., Meijer, C. J. &  De Haan, L.(2014). “Adult attachment and psychotic phenomenology in clinical and non-clinical samples: a systematic review”. Psychol Psychother-T, 87,127–154.
Lacerda, A. L., Keshavan, M. S., Hardan, A. Y., Yorbik, O., Brambilla, P., Sassi, R. B., et al. (2001). “Anatomic evaluation of the orbitofrontal cortex in major depressivedisorder”. Biological Psychiatry, 55, 353- 358.
Laranjo, J., Bernier, A., Meins, E., & Carlson, S. M. (2014). “The roles of maternal mind-mindednessand infant security of attachment inpredicting preschoolers’ understanding of visualperspective taking and false belief”. Experimental Child Psychology,125, 48-62.
Lorenzini, N. Phil, M. & Fonagy, P. (2013). “Attachment and personality disorders: a short review”. Lifelong Learning in Psychiatry, 11, 155-166.
Main, M. ,Kaplan, N. & Cassidy, J. (1985). Security in infancy childhood and adulthood: A move to level of representation, In. I Brethertion & E. waters (Eds), Growing points in attachment theory and research, monographs of the society for reach in child development, 209.
Malekpour, M.(2007). "Effects of Attachment on Early and Later Development". British Journal of Developmental   Disabilities, 53 (105),81-95.
Meins, E. (1999). “Sensitivity, Security and Internal Working Models: Bridging the Transmission Gap”. Attachment & Human Development, 1, 325-342.
Meins, E. Fernyhough, Ch. Wainwright, R. Gupta, M. D. Fradley, E. & Tuckey, M. (2002). “Maternal Mind- Mindedness and Attachment Security as Predictors of Theory of Mind Understanding”. Child Development, 6, 1715-1726.
Meins, E., Fernyhough, C., De Rosnay, M., Arnott, B., Leekam, S. R., & Turner, M. (2012). “Mind-mindedness as a multidimensional construct: Appropriate and nonattuned mind-related comments independently predict infant-mother attachment in a socially diverse sample”. Infancy, 17, 393-415.
Meins, E., Fernyhough, C., Fradley, E., & Tuckey, M. (2001). “Rethinking maternal sensitivity: Mothers’ comments on infants’ mental processes predict security of attachment at 12 months”. Child Psychology and Psychiatry, 42, 637-648.
Morley, T. E. & Moran, G. (2011). “The origins of cognitive vulnerability in eraly childhood: Mechanisms linking early attachment to later depression”. Clinical Psychology Review, 31, 1071-1082.
Nejati, V. Zabihzadeh, A. Maleki, Gh. & Tehranchi, A. (2012). “Mind reading and mindfulness deficits in patients with major depression disorder”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 32, 431-437.
Pereg, D. & Mikulincer, M. (2004). “Attachment style and the regulation of negative effect”. Pers Soc Psychol Bull, 30, 20-67.
Priceputu, M. (2012). “Attachment style-from theory to the integrative intervention in anxiousand depressive sypmtomathology”. Procedia Social and Behavioral Sciences, 33, 934-938.
Rahimian, E, Asgharnezhad Farid, AA & Rahiminezhad, A. (2007). “Relationship between attachment style and mental health in adult survivors of the Bam earthquake”. Psychological Research, 11, 27-40.
Rajkumar, R. P. (2014). “Childhood attachment and schizophrenia: the attachment-developmental-cognitive (ADC) hypothesis”. Med Hypotheses, 276, 81-83.
Reiner, I., Bakermans-Kranenburg, M. J., Van IJzendoorn, M. H. & Fremmer-Bombik, E. (2016). “Adult attachment representation moderates psychotherapy treatment efficacy in clinically depressed patients”. Affective Disorders, 195, 163-171.
Stone, V. E., Baron-Cohen, S. & Knight, R. T. (1998). “Frontal lobe contributions to theory of mind”. Cognitive Neuroscience, 10, 640-656.
Symons, D. (2004). “Mental state discourse, theory of mind, and the internalization of self-other understanding”. Developmental Review, 24, 159-188.
Vanwoerden, Salome, Kalpakci Allison H. & Sharp, Carla. (2015). “Experiential avoidance mediates the link between maternal attachment style and theory of mind”. Comprehensive Psychiatry, 57,117-124.
Wang, Y. G., Wang, Y. Q. , Chen, Sh. L., Zhu, Ch. Y. &Wang, K. (2008). “Theory of mind disability in major depression with or without psychotic symptoms: A componentialview”. Psychiatry Research, 161, 153-161.
Wolkenstein, L. Schonenberg, M. Schirm, E. & Hautzinger, M. (2011). “I can see what you feel, but I can not deal with it: Impaired theory of mind in depression”. Affective Disorders, 132, 104-111.
Yagmurlu, B. Berument, S. K. & Celimli, S. (2005). “The role of institution and home contexts in theory of mind development”. Applied Developmental Psychology, 26, 521-537.
Yamada, K. Inoue, Y. & Kanba, Sh. (2015). “Theory of mind ability predicts prognosis of outpatients with major depressive disorder”. Psychiatry Research, 230, 604-608.                                                                                                                                                      
Zabihzadeh, A. Aleki, G. Richman, M. J., Hatami, A. J. Alimardani, Z. & Heidari, M. (2017). “Affective and cognitive theory of mind in borderline personality disorder: The role of comorbid depression”. Psychiatry Research, 257, 144-149.
Zwick, J. C. & Wolkenstein, L. (2017). “Facial emotion recognition, theory of mind and the role of facial mimicry in depression”. Affective Disorders, 210, 90-99.