رابطه سوء تعبیر نشانه‌های بدنی با اضطراب اجتماعی: نقش میانجی تئوری ذهن ناایمن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه تبریز

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه تبریز

چکیده

هدف این پژوهش تعیین رابطه سوء تعبیر نشانه­های بدنی با نشانه­­های اضطراب اجتماعی با توجه به اثرات میانجی تئوری ذهن ناایمن بود. در راستای این هدف، 300 دانشجوی دانشگاه تبریز به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند.از پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانور، پرسشنامه حساسیت اضطرابی ریس و همکاران و پرسش­نامه تئوری ذهن ناایمن ویتوچیک برای اندازه­گیری متغیرها استفاده شد.تحلیل داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که تئوری ذهن ناایمن قادر است رابطه بین سوءتعبیر نشانه­های بدنی و نشانه­های اضطراب اجتماعی را وساطت نماید. به نحوی که بین سوءتعبیر نشانه­های بدنی و اضطراب اجتماعی و همچنین بین سوءتعبیر نشانه­های بدنی و تئوری­ذهن ناایمن رابطه مثبت و بین تئوری­ذهن ناایمن با اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنی­دار وجود دارد. مبنی بر این یافته­ها می­توان بیان داشت که اضطراب اجتماعی از عوامل ادراکی-شناختی تاثیر پذیرفته و این عوامل نقش علی و زمینه­ساز در بروز این اختلال محسوب می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Misinterperation of Somatic Symptoms and Social Anxiety Symptons: Mediating Role of Insecure Theory of Mind

نویسندگان [English]

  • majid Mahmoudaliloo 1
  • aysan Farzi 2
1 Ph.D, Professor, Psychology, University of Tabriz
2 - M.A, Psychology, University of Tabriz
منابع
 انجمن روانپزشکی آمریکا (1381). متن تجدیدنظرشده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی .DSM-IV-TR  ترجمه محمد رضا نیکخو و هامایا آوادیس یانس. تهران: انتشارات سخن، چاپ چهارم.پایان­نامه کارشناسی ارشد، داشگاه تبریز.
انصاری، زهره؛ خلیلی فدردی، ﺻﺎﻳﻤﻪ و ﺻﺎﻟﺤﻲ، جواد (1391). راﺑﻄﻪی ﺳﻮﮔﻴﺮی ﺗﻔﺴﻴﺮ و اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن. اندیشه و رفتار، 6(24).
بافنده قراملکی (1390). حسن بررسی نظریه ذهن در اسکیزوفرنیک های دارای علایم مثبت و منفی و مقایسه آن با افراد سالم ، رساله دکتری ، دانشگاه تبریز.
بساک نژاد، سودابه (1389). رابطه پردازش پس رویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب شناختی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 4(4).
بیرامی، منصور؛ اکبری، ابراهیم؛ عبدالله، قاسم­­پور و عظیمی، زینب (1390). ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ اﺿﻄﺮاﺑﯽ ﻓﺮاﻧﮕﺮاﻧﯽ و ﻣﺆﻟﻔﻪ­ﻫﺎی ﺗﻨﻈیم ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ در داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺎ ﻧﺸﺎﻧﮕﺎن ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎعی  ﺑﻬﻨﺠﺎر. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 2(2).
خلیلی، صائمه (1391). رابطه سوگیری تفسیر و اضطراب اجتماعی در دانشجویان. اندیشه و رفتار، 6(24).
خیر، محمد و صغری، استوار (1386) . ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیری­شناختی در نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13(3).
Amir, A.T., Foa, E.B., & Coles, M.E. (1998). Negative Interpretation Bias in Social  Phobia. Behaviour Research and Therapy, 36, 945-957.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Association.
Anderson, R.E., & Hope, D.A. (2009). The relationship among social phobia,    physiological reactivity, and anxiety sensitivity in an adolescent population. Journal of Anxiety Disorders, 23, 18-26.
Antony MM. (1997). Assessment and treatment of social phobia. Can J Psychiatry. 42(8):826-34.
Barrett P, Cooper M. (2014). Prevention and Early Intervention of Social Anxiety Disorder. Soc Anx Clin Dev Soc Persp. 311-30.
Beckham. E.  & Beckham.C., (2004). A Personal Guide to Coping
Beidel, D.C., & Alfano, C.A. (2011). Child anxiety disorders: A guide to research and treatment (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group.
Bögels, L. Alden, D.C. Beidel, L.A. Clark, D.S. (2010). Social anxiety disorder: Questions and answers for the DSM-V.
Clark, DM, & Wells, AA. (1995). Cognitive model of social phobia. In Heimberg RG, Liebowitz MR, Hope DA, & Schneier FR (Eds.), Social phobia: diagnosis, phobia: diagnosis,assessment and treatment, New York: Guilford Press; 69–93.
Cox, B. J. Enns, M.W., Walker, J. R., Kjernisted, K., & Pidlubny, S. R. (2001). Psychological vulnerabilities in patients with major depression vs panic disorder. Behavior Research and Therapy, 39, 567-573.
Cebula, K.R. & Wishart, J.G. (2008). Social cognition in children with Down syndrome. International Review of Research in Mental Retardation, 35, 43-86.
Erwin,B.A.Himberg, R.G. Marx, B.P.&Franklin, M.E. (2006).Tramatic and  Socially Stressfullife  Events Among personswith Social Anxiety Disorder. Juornal of Anxiety Disorder.20: 896-914.
Farmer AS, Kashdan TB. (2015). Stress sensitivity and stress generation in social anxiety disorder: a temporal process approach. J Abnorm Psychol. 124(1), 102-14.
Felmingham KL, Stewart LF, Kemp AH, Carr AR. (2016). The impact of high trait social anxiety on neural processing of facial emotion expressions in females. Biological Psychology. May,1;117:179-86.
Floyd, M., Garfield, A., & Marcus, T. (2005). Anxiety sensitivity and worry. Personality and Individual Differences, 38, 1223–1229
Furmark, T. (2002). Social phobia: Overview of community surveys. Acta Psychiatrica Scandinavica, 105, 84–93
Haller SP, Cohen Kadosh K, Scerif G, Lau JY. (2015). Social anxiety disorder in adolescence: How developmental cognitive neuroscience findings may shape understanding Psychiatry. 49(3), 227-35.   
 Hezel DM, McNally RJ (2014). Theory of mind impairments in social anxiety disorder. 2014 Jul; 45(4):530-40. doi: 10.1016/j.beth.2014.02.010. Epub 2014 Mar 1.
Hofmann, S. (2007). Perception of control over anxiety mediates the relation between catastrophic thinking and social anxiety in social phobia. Behavior Research and Therapy. 43, 885-895
Kaplan and sadocks (2015). Synopsis of psychiatry; Updated with DSM-5. 11th .ed. Translated by Rezaee F, Tehran: Arjmand press;.
Kashdan, T.B., Barrios, V., Forsyth, J., & Steger, M.F. (2006). Experiential avoidance as a   generalized psychological vulnerability: comparisons with coping and emotion regulation strategies. Behavior research and therapy. 44, 1301-1320.
Lampe, L., Slade, T., Issakidis, C., & Andrews, G. (2003). Social phobia in the Australian National Survey of Mental Health and Well-Being (NSMHWB). Psychological Medicine, 33, 637–646.
Morrison, J.M. (2009). Empathy and theory of mind in schizophrenia and anxiety disorders. (unpublished master of science dissertation). McGill University, Montreal  
Ost, LG. Jerremalm, A. Johansson, j. (1982). Individual Response Pallerns and the effect of diffrentbehavioral methods in the treatment of social phobia. Behaviour Research and Therapy .19(1):1-16
Parrish DE, Oxhandler HK, Duron JF, Swank P, Bordnick P. Feasibility of Virtual Reality Environments for Adolescent Social Anxiety Disorder. Res Soc Work Pract.
Premack, D. & Woodruff, G. (1978). Does the chimpanzee have a theory of mind?  Behaviour & Brain .Sciences, 4, 515–526.
Philippot, P. & Douilliez, C. (2005). Social phobics do not misinterpret facial expression of emotion. Behaviour Research and Therapy, 43, 639–652
 Philippot, P. & Douilliez, C. (2005). Social phobics do not misinterpret facial expression of emotion. Behaviour Research and Therapy, 43, 639–652
Razza, R.A. & Blair, C. (2009). Association among false-belief understanding, executiv  function, and social competence: A longitudinal analysis. Journal of Applied  Developmental Psychology, 30 (3), 332-343
Rheingold, A.A., Herbert, J.D., & Franklin, M.E. (2003). Cognitive bias in adolescents  with social  anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 6, 639-655
Reiss, S., Peterson, R.A., Gursky, D.M., & Mcnally, R.J. (1986). Anxiety Sensivity, anxiety frequency and the predictions of fearfulness. Behaviour Research and Therapy, 24, 1-8.
Reiss, S., Peterson, R.A., Gursky, D. M.,& Mcnally, R.J. (1986). Anxiety Sensivity, anxiety frequency and the predictions of fearfulness. Behaviour Research and Therapy, 24, 1-8.
Staugaard SR. (2010). Threatening faces and social anxiety: a literature review. Clin Psychol Rev. 30(6), 669-90.
Washburn D, Wilson G, Roes M, Rnic K, Harkness KL. (2016). Theory of mind in social anxiety disorder, depression, and comorbid conditions. J Anxiety Disord. 37: 71-7.
Wells A. (2007). Brief cognitive therapy for social phobia: a case series. Behaviour Research and Therapy. 39, 713–720.
Wittchen, H.-U., Stein, M.B., & Kessler, R.C. (1999). Social fears and social phobia in a community sample of adolescents and young adults: Prevalence, risk factors and co-morbidity. Psychological  Medicine, 29, 309–323.
Zimmerman J, Morrison AS, Heimberg RG. (2015). Social anxiety, submissiveness, and shame in men and women: a moderated mediation analysis. Br J Clin Psychol. 54(1), 1-15.
Zinberg, R. E., Barlow, D. H., & Brown, T.A. (1997). Hierarchical Structure and general factor station of the Anxiety Sensivity Indes: Evidence and implications. Pasychological Assessment, 9,277-284.
Zvolensky, M. J., Schmidt, N. B., Bernstein, A., & Keough, M. E. (2006). Risk factor research and prevention programs for anxiety disorders: a translational research framework. Behaviour Research and Therapy, 44, 1219–1239.