نقش واسطه‌ای خوددلسوزی در رابطه با تنظیم هیجانی و سازگاری روانی- اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ـ کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور تفت، یزد، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر نقش واسطه­ای خوددلسوزی در رابطه با تنظیم هیجانی و سازگاری روانی- اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری بود. مطالعه حاضر، از نوع توصیفی - همبستگی بود. تعداد 250 نفر از دانش­آموزان دارای اختلالات یادگیری شهرستان مهریز به­شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی دراین پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل  مقیاس خودکارآمدی تحصیلی چمرس و همکاران (2001)؛ پرسش­نامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003)؛ پرسش­نامه سازگاری دانش­آموزان سینها و سینگ (1993) و مقیاس خوددلسوزی ریس و همکاران (2011) بود. برای بررسی مدل پژوهش از روش دو مرحله­ای پیشنهاد شده توسط اندرسون و گربینگ (1988) و ویرایش بیست و دوم نرم­افزار مدل­سازی معادلات ساختاری AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که تنظیم هیجان و سازگاری روانی- اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه معنادار دارد. به این معنی که تنظیم هیجان و سازگاری روانی- اجتماعی پیش­بینی­کننده متغیر مستقل است. هم­چنین خوددلسوزی هم توانست نقش واسطه­ای بین تنظیم هیجان و سازگاری روانی- اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mediating Role of Self-compassion in Relatoinship between Emotional Regulation Psychosocial Adjustment and Academic Self-efficacy in Students with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • pouya Heydari 1
  • hamed Aboee Mehrizi 2
1 - M.A, Educational Psychology, Payame Noor Taft University, Yazd, Iran
2 - M.A, General Psychology, Nonprofit university Science and art, Yazd, Iran
منابع
اردلان، ا؛ چاری، م. (1390). پیش­بینی سازگاری براساس مهارت­های ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(17)، 28-2.
حسینچاری، م؛ مهریور، آ؛ کمالی، ف. (1394). شاخص­های روانسنجی مقیاس خودکارآمدی در تنظیم هیجانی. فصلنامه اندازه­گیری تربیتی، 6(22)، 113-85 .
 حیدری، م؛ امینی، ش؛ شیروانی، ع. (1393). هم­چنین اهمیت سازگاری در زندگی و نقش آن بر خودکارآمدی تحصیلی، دانش­آموزان با احساس خودکارآمدی بالا تا اندازه­ای به خاطر اعتمادشان. دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 9(2)، 102-89 .
 خانزاده، ع؛ طاهر، م؛ فلاح، س؛ سیدنوری، س. (1396). پیش­بینی خودکارآمدی و حرمت خود براساس خوددلسوزی. دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 14(1)، 42-33.
 رضویان شاد، م. (1384). رابطـه هوش هیجانی با سازگاری اجتمـاعی و پیشرفت تحصیلی ­موزان، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز.
 رنجبر، ف؛ کاکاوند، ع؛ دانش، ع. (1391). مقایسه خودکارآمدی، اختلال هیجانی و احساس تنهایی در دانش آموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی. روانشناسی کاربردی، 5(4)، 58-42.
 زارع، م؛ آقازیارتی، ع؛ ملک شیخی، س؛  شریفی، م. (1396). اثربخشی آموزش ذهن­آگاهی در مقایسه با تنظیم هـیجان بر سازگاری دانش­آموزان نوجوان دچار اختلال کاسـتی توجه/فزون­کشی. فصلنامه روان­شناسی کاربردی، 13(1)، 18-11.
زارعان، م؛ اسداله پور، ا؛ بخشی پور رودسری، ع. (1386). رابطه هوش هیجانی و سبک های حل مسئله با سلامت عمومی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 13 (۲) :172-166.
 زاهد، ع؛ رجبی، س؛ امیدی، م. (1391). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی­های یادگیری، 1(2)، 62-42.
سپهوندی، م؛ منصوری، ل. (1396). بررسی رابطه بین نگرش مذهبی و خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی دانشجویان. پژوهشنامه تربیتی، 52 ،140-121.
 سلطانی مجد، ا؛ تقی‌زاده, م؛ زارع، ح. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان پسر سال اول دبیرستان. پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری، 4(2)، 31-41.
 شریف­زاده، م؛ حسینی، س؛ طاهری، م. (1394). اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان دبیرستان. دومین کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان، تهران.
 شیخ الاسلامی، ع؛ قمری، ح؛ محمدی، ن. (1395). اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر خودکارآمدی ادراک شده زنان سرپرست خانوار تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره). فصلنامه مددکاری اجتماعی، 5(2)، 19-13.
 صدوقی، م. (1397). رابطه خودکارآمدی و تاب­آوری تحصیلی با سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی 11(2)، 14-7.
 فرخی، ص؛ رضایی، ف، غلامرضایی، س. (1397). اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر اجتناب تجربه­ای و همجوشی شناختی در بیماران مبتلا به درد مزمن. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 3(4)، 40-29.
محمدزاده، ج؛ هواسی، ز؛ کاظمی، ن. (1395). بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای خودکارآمدی با سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ایلام. فصلنامه تحقیقات روانسنجی کودک و نوجوان، 3 ،126-108.
مرادیان، ج؛ عالی پور، س؛ شهنی، م. (1393). رابطه علی بین سبک های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان. مجله روانشناسی خانواده. 1(1)، 74-63.
مشهدی، ع؛ قاسم­پور، ع؛ اکبری، ا؛ ایل بیگی، ر؛ حسن­زاده، ش. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش­بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی. 14(2)، 99-89 . 
مطهری نژاد، ف؛ سید، س؛ رضایی، ع؛ حیدریه، س؛ نوروزی، ر. (1394). ارتباط خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 25(132)، 333-329.
ویسکرمی، ح؛ رضایی، ف، منصوری، ل. (1396). اثربخشی آموزش خوددلسوزی شناختی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش­آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 15(1)، 51-42.
Abesha, A. G. (2012). Effects of Parenting Styles, Academic Self-Efficacy, and Achievement Motivation on the Academic Achievement of University Students in Ethiopia By.
Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G.V., & Pastorelli, C. (1999). Self-efficacy beliefs as shapers of children’s aspirations can career trajectories. Child Development, 72 (1), 187-206.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy : the exercise of control., Freeman, New York .Baron, R.A. & Byrne , D. 1997. Social Psychology. New York: Allyn and Bacon.
Becker, S.P. (2014). External validity of children's self-reported sleep functioning: associations with academic, social, and behavioral adjustment. Sleep Medicine, 15(9), 1094-1100.
Bell MA, Wolfe CD. (2010). Emotion and Cognition: An Intricately Bound Development Process, Child Development, 75,366-370.
Chemers, M. M., Hu, L., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93, 55-64.
Chiu, Y.L., & Tsai, C.C. (2014). The roles of social factor and internet selfefficacy in nurses' web-based continuing learning. Nurse Education Today, 34(3), 446-450.
Granefski, N., & Kraaij, V. (2015).Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific Sample. Pers Indiv Diff, 40, 1659-69.
Gross, J.J., & John, O.P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and wellbeing. Journal of personality and social psychology, 85(2), 348.
Hayes, S.C., Luoma, J.B., Bond, F.W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44(1), 1-25.
Iskender, M. (2009). The relationship between self-compassion, self-efficacy, and control belief about learning in Turkish university students. Social Behavior and Personality, 37, 711-720.
Jacobs, M., Snow, J., Geraci, M., Meena Vythilingam, M. Blair, R.J. Charney, D.S., Pine, D.S., & Blair, K.S. (2008). Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social pohobia; Journal of Anxiety Disorder, Vol. 87, 9-24.
Judge, T.A., & Bono, J.E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits-self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability-with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86, 80-92.
Lai, C.S (2014). College freshmen's self-efficacy, effort regulation, perceived stress and their adaptation to college. Asian journal of humanities and social sciences, 2(2), 107-117.
Lin, S.P. (2006). An exploration of Chinese international student’s social self-efficacy. Unpublished ph.D. thesis.ohio state university.
Liran, B. H., & Miller, P. (2017). The role of psychological capital in academic adjustment among university students. Journal of Happiness Studies, 8, 1-15.
McBrien, J., Dooley, K., & Birman, D. (2017). Cultural and academic adjustment of refugee youth: Introduction to the special issue. International Journal of Intercultural Relations, 60, 104-108.
Neff, K.D. (2011). Self-compassion, selfesteem, and well-being. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1-12.
Ozer, E.A., & Akgun, O.E. (2015). The effects of irrational beliefs on academic motivation and academic self-efficacy of candidate teachers of computer and instructional technologies education department. Journal of Social and Behavioral Sciences, 197, 1287-1292.
Pettus, K.R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. Unpublished Ph.D. Thesise, Carolina University.
Reid, D.K., & Valle, J.W. (2004). The discursive practice of LD: Implications for instruction and parent-school relations. Journal of Learning Disabilities, 37, 466–481.
Rice, K.G., & Dellow, J.P. (2002). Perfectionism and self-development: Implications for college adjustment. Journal of Counseling and Development, 80:188-196.
Schiff, R., Bauminger, N., & Toledo, I. (2009). Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities.Journal of Learning Disabilities, 42, 3–13. 
Schutte, N.S., Malou, J.M., Thorsteinsson, E.B., Bhullar, N., & Rooke, S.E. (2007). A meta-anaylitic investigation of the relationship between emotional intelligence and health; Personality and Individual Differences, Vol. 42, 921-933.
Seidman, L.J., Biederman, J., & Stephan, A. (2006). Neuropsychological functioning in girlswith Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder with and without learning disabilities. Cognition, 102(3), 361-395.
Singh, B & Udainiya, R. (2009). Self-efficacy and well-being of adolescents. Journal of the Indian academy of applied psychology, 35(2), 227-232.
Terry, L.M. & Leary, R.M. (2011). Self-compassion, self-regulation and health. Journal of Self and Identity, 10 (3), 352-362.
Turki, J & Majed al-qaisy, L.M. (2012). Adjustment problems and self-efficacy among gifted students in salt pioneer center. International journal of education & sciences, 4(1), 1-6.
Williams, J.E. )1996(. Gender-related worry and emotionality test anxiety for high achiving students. Psychology in the School, 33,159-162.
Wren AA, Somers TJ, Wright MA, Goetz MC, Leary MR, Fras AM, Huh BK, Rogers LL, Keefe FJ. (2012). Self-compassion in patients with persistent musculoskeletal pain: relationship of self-compassion to adjustment to persistent pain. Journal Pain Symptom Manage. 43(4):759-70.
Yusliza M.Y. (2012). Self-Efficacy, Perceived Social Support, and Psychological Adjustment in International Undergraduate Students in a Public Higher Education Institution in Malaysia, Journal of Studies in International Education, 16(4)353-371.
Zychowski, L.A. (2007). Academic and social predictors of college adjustment among first-year students: Do high school friendships make a difference? Unpublished Ph.D.Thesis, Indiana University of Pennsylvania.