مقایسه‌ بیماران دختر مبتلا به سندرم ایکس شکننده و دختران عادی در حل مسائل ریاضی نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات و بدون نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی/ گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه بیماران مبتلا به سندرم ایکس شکننده و افراد عادی در حل مسائل ریاضی نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات و بدون نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات انجام گرفت. این پژوهش به‌صورت علی مقایسه‌ای صورت پذیرفت. نمونه 24 نفر از افراد ساکن در شهر تبریز بود که از میان آن‌ها 12 نفر دختر مبتلا به سندرم ایکس شکننده به­شیوه در دسترس انتخاب و 12 نفر دیگر نیز از میان دختران عادی که از نظر سن و بهره هوشی با گروه مبتلا به سندرم ایکس شکننده همتا بودند به‌عنوان گروه عادی انتخاب شد. سپس 12 سؤال ریاضی برای آزمودنی‌ها طرح شد. 6 سؤال بدون نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات بود و 6 سؤال دیگر مربوط به سؤالات نیازمند به‌روزرسانی اطلاعات بود. در تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس تک­متغیره استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد گروه مبتلا به سندرم ایکس شکننده و گروه عادی در ترکیب دو نوع سؤال باهم تفاوت دارند (001/0 P<و 93/45=F). همچنین نتایج تحلیل واریانس تک­متغیره نشان داد افراد مبتلا به سندرم ایکس شکننده در هر دو نوع سؤال با و بدون نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات به‌طور معناداری عملکرد ضعیف‌تری نسبت به همتایان عادی خود داشته و در شاخص‌های نمره کل، گزارش و انتخاب صحیح داده‌ها در مسائل بدون نیاز به به‌روزرسانی اطلاعات عملکرد بهتری نسبت به مسائل نیازمند به‌روزرسانی دارند. افراد مبتلا به سندرم ایکس شکننده در حل مسائل ریاضی نقص دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Comparison of Female with Fragile X Syndrome and Normal Female in Mathematical Problem Solving that Need Update Information and Need Not Update Information

نویسندگان [English]

  • mansour Bayrami 1
  • Mohammad Shadbafi 2
1 Ph.D, Professsor, Psychology, University of Tabriz
2 Phd Student of Psychology/ Department of psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
منابع
Baddeley, A. D., & Hitch, G. J. (1974). Working memory. In G. A. Bower (Ed.), Recent advances in learning and motivation (Vol. 8) (pp. 47–89). New York: Academic Press.
Bennetto, L., Pennington, B. F., Porter, D., Taylor, A. K., & Hagerman, R. J. (2001). Profile of cognitive functioning in women with the fragile X mutation. Neuropsychology, 15, 290–299.
Blessing, S. B., & Ross, B. H. (1996). Content effects in problem categorization and problem-solving. Journal of Experimental Psychology, Learning Memory and Cognition, 22, 792–810.
Burt, B. A., Dicky, J. J., & Ben, A. (1998). The fragile X syndrome. J Med Genet35, 579-89.
Cornish, K., Swainson, R., Cunnington, R., Wilding, J., Morris, P., & Jackson, G. (2004). Do women with fragile X syndrome have problems in switching attention: Preliminary findings from ERP and fMRI. Brain and Cognition, 54, 235–239.
Cornoldi, C., Drusi, S., Tencati, C., Giofrè, D., & Mirandola, C. (2012). Problem solving and working memory updating difficulties in a group of poor comprehenders. Journal of Cognitive Education and Psychology, 11, 39–44.
Hagerman, P. J., & Hagerman, R. J. (2004). The fragile-X premutation: a maturing perspective. The American Journal of Human Genetics74(5), 805-816.
Iglesias-Sarmiento, V., Carriedo López, N., & Rodríguez Rodríguez, J. L. (2015). Updating, executive function and performance in reading comprehension and problem solving. Anales de Psicologia, 31(1), 298–309.
Iqbal, M. A., Sakati, N., Nester, M., & Ozand, P. (1999). Cytogenetic diagnosis of fragile X syndrome: study of 305 suspected cases in Saudi Arabia. Annals of Saudi medicine20(3-4), 214-217.
Klauck, S. M., Münstermann, E., Bieber-Martig, B., Rühl, D., Lisch, S., Schmötzer, G. & Poustka, F. (1997). Molecular genetic analysis of the FMR-1 gene in a large collection of autistic patients. Human genetics100(2), 224-229.
Kotsopoulosa, D., & Leeb, J. (2012). A naturalistic study of executive function and mathematical problem-solving. Journal of Mathematical Behavior, 31, 196–208.
Kwon, H., Menon, V., Eliez, S., Warsofsky, I. S., White, C. D., Dyer-Friedman, J & Reiss, A. L. (2001). Functional neuroanatomy of visuospatial working memory in fragile X syndrome: relation to behavioral and molecular measures. American Journal of Psychiatry, 158(7), 1040-1051.
Lasker, A. G., Mazzocco, M. M., & Zee, D. S. (2007). Ocular motor indicators of executive dysfunction in fragile X and Turner syndromes. Brain and Cognition63(3), 203-220.
Lee, K., Ng, E. L., & Ng, S. F. (2009). The contribution of working memory and executive functioning to problem representation and solution generation in algebraic word problem. Journal of Educational Psychology, 101, 373–387.
Lee, N. R., Maiman, M., & Godfrey, M. (2016). Chapter One-What can Neuropsychology Teach Us about Intellectual Disability? Searching for Commonalities in the Memory and Executive Function Profiles Associated With Down, Williams, and Fragile X Syndromes. International Review of Research in Developmental Disabilities51, 1-40.
Mandel, J. L., & Biancalana, V. (2004). Fragile X mental retardation syndrome: from pathogenesis to diagnostic issues. Growth hormone & IGF research14, 158-165.
Marzocchi, G. M., Lucangeli, D., De Meo, T., Fini, F., & Cornoldi, C. (2002). The disturbing effect of irrelevant information on arithmetic problem solving in inattentive children. Developmental Neuropsychology, 21(1), 73–92.
Mayer, R. E., & Hegarty, M. (1996). The process of understanding mathematical problems. In R. J. Sternberg, & T. Ben-Zeev (Eds.), the nature of mathematical thinking (pp. 29–53). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Mayer, R. E., Larkin, J. H., & Kadane, J. B. (1984). A cognitive analysis of mathematical problem-solving ability. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Miyake, A., Friedman, N., Emerson, M., Witzki, A., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex frontal lobe tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100.
Murphy, M. M., & Mazzocco, M. M. (2009). The trajectory of mathematics skills and working memory thresholds in girls with fragile X syndrome. Cognitive Development24(4), 430-449.
Murphy, M. M., Mazzocco, M. M., Gerner, G., & Henry, A. E. (2006). Mathematics learning disability in girls with Turner syndrome or fragile X syndrome. Brain and cognition61(2), 195-210.
Passolunghi, M. C., & Pazzaglia, F. (2004). Individual differences in memory updating in relation to arithmetic problem solving. Learning and Individual Differences, 14, 219–230.
Passolunghi, M. C., & Siegel, L. S. (2001). Short term memory, working memory: And inhibitory control in children with specific arithmetic learning disabilities. Journal of Experimental Child Psychology, 80, 44–57.
Passolunghi, M. C., & Siegel, L. S. (2004). Working memory and access to numerical information in children with disability in mathematics. Journal of Experimental Child Psychology, 88, 348–367.
Passolunghi, M. C., Cornoldi, C., & Di Liberto, S. (1999). Working memory and intrusions of irrelevant information in a group of specific poor problem solvers. Memory and Cognition, 27, 779–790.
Rassmussen, C., & Bisanz, J. (2005). Representation and working memory in early arithmetic. Journal of Experimental Child Psychology, 91, 137–157.
Riley, M. S., & Greeno, J. C. (1988). Developmental analysis of understanding language about quantities and of solving problems. Cognition and Instruction, 5(1), 49–101.
Rivera, S. M., Menon, V., White, C. D., Glaser, B., & Reiss, A. L. (2002). Functional brain activation during arithmetic processing in females with fragile X Syndrome is related to FMR1 protein expression. Human Brain Mapping, 16(4), 206-218.
Roberts Jr, R. J., & Pennington, B. F. (1996). An interactive framework for examining prefrontal cognitive processes. Developmental neuropsychology, 12(1), 105-126.
Schalock, R. L., Luckasson, R. A., Shogren, K. A., Borthwick-Duffy, S., Bradley, V., Buntinx, W. H. E., et al. (2007). The renaming of mental retardation: Understanding the change to the term intellectual disability. Intellectual and Developmental Disabilities, 45, 116–124.
Shelton, A. L., Cornish, K., Kraan, C., Georgiou-Karistianis, N., Metcalfe, S. A., Bradshaw, J. L, & Fielding, J. (2014). Exploring inhibitory deficits in female premutation carriers of fragile X syndrome: through eye movements. Brain and cognition85, 201-208.
Swanson, H. L., Jerman, O., & Zheng, X. (2008). Growth in working memory and mathematical problem solving in children at risk and not at risk for serious math difficulties. Journal of Educational Psychology, 100(2), 343–379.
Webb, T. P., Bundey, S., Thake, A., & Todd, J. (1986). The frequency of the fragile X chromosome among schoolchildren in Coventry. Journal of medical genetics23(5), 396-399.