تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس خوش‌بینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با میانجی‌گری بهزیستی مدرسه و سرزندگی تحصیلی .

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد سنندج

2 گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ،سنندج ،ایران

3 دانشیار،گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تنکابن

چکیده

هدف از پژوهش، تدوین مدل درگیری تحصیلی بر اساس خوش­بینی تحصیلی و انگیزش پیشرفت با میانجی­گری بهزیستی مدرسه و سر زندگی تحصیلی بود. این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان روانسر که در سال تحصیلی 97-96 (560 نفر) مشغول به تحصیل بوده­اند، در مطالعه اول تعداد 225 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی– مورگان و روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انگیزش پیشرفت عبدخدایی (1385)، مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین­چاری و دهقانی­زاده (1391)، پرسشنامه بهزیستی مدرسه کانیو و ریمپلا (2002)، مقیاس خوش­بینی تحصیلی اسچننموران و همکاران (۲۰۱۳) و درگیری تحصیلی پنتریچ و همکاران (MSLQ) بود. نتایج نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با داده­های گردآوری شده برازش دارد و ضریب مسیر بین متغیرها معنادار بود

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Desogmomg a Model of Academic Engagement Based on Academic Optimism and Achievement Motivation through Mediating of School Wellbeing and Academic Bouncy

نویسندگان [English]

  • homeyra Ahmadi 1
  • Houshang Jadidi 2
  • javad khalaatbari 3
1 Ph.D, Student, Educational Psychology, Azad University of Sanndaj
2 , Department of Educational Psychology, Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
3 Ph.D, Associate Professor, Psychology, Azad University, Tonekabon
منابع
آزفنداک، کژال و عبداله­پور، محمد آزاد (1397) . رابطه خوش­بینی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با مشغولیت تحصیلی در دانشجویان. جامعه­شناسی آموزش و پرورش، شماره 7: 63-78.
آهی، قاسم؛ منصوری، احمد؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1395). مدل­یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز. مجله دست آوردهای دروان شناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره چهارم، سال 23، شماره 2: 69-90.
دستجردی، رضا (1390). بررسی نقش صفات شخصیت،بهزیستی مدرسه، هویت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در پیش­بینی بهزیستی روانشناختی دانش­آموزان با عملکردتحصیلی بالا و پایین. رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی.
سماوی، سیدعبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم و جاودان، موسی (1395). بررسی رابطه درگیری­های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. مجله دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری سال چهارم، شماره هفتم: 71-93.
سیف، علی­اکبر (1396). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
فرهادی، علی؛ قدمپور، عزت­اله و خلیلی گشنیگانی، زهرا (1395) پیش­بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله دوماهنامه علمی پژوهشی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(4): 260-265.
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ ولی­اله، فرزاد؛ عرب­زاده، مهدی و کاوسیان، جواد (1392). بررسی نقش واسطه­ای هیجان­های تحصیلی در ارتباط میان اهداف پیشرفت و راهبردی خودگردانی یادگیری: ارائه الگوی ساختاری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 5(2): 136-113.
مکتبی، غلامحسین؛ فرامرزی، حمید و فرزادی، فاطمه (1396). رابطه علی ساختار توانمندساز با بهزیستی مدرسه با میانجی­گری مؤلفه­های خوش­بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان سال سوم دبیرستان­های شهرستان اهواز. فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، 12(47): 107-146.
وکیلی، سمیرا؛  نقش، زهرا و رمضانی خمسی، زهرا (1397). نقش واسطه­گری درگیری تحصیلی در رابطه بین هیجان تحصیلی و پیشرفت. پژوهش در نظام­های آموزشی. ویژه­نامه بهار: 615-628.
Beard, K.S., Hoy, W.K., & Hoy, A.W. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct, Teaching and Teacher Education, 26(5), 1136-1144.
Coleman, W., & Miskel, C. (2014). Educational administration theory, research and practice: McGraw-Hill.
Collie, R., Martin, A.J., Bottrell, D., Armstrong, D., Ungar, M., & Liebenberg, L. (2017). Social support, academic adversity and academic buoyancy: A person-centered analysis and implications for academic outcomes. Educational Psychologist, 37, 550–564.
Datu, J.A.D. (2018). Flourishing is associated with higher academic achievement and engagement in Filipino undergraduate and high school students. Journal of Happiness Studies, 19, 27–39. http://dx.doi.org/10.1007/s10902-016-9805-2.
Datua, Jesus Alfonso D., King, Ronnel B... (2018).Subjective well-being is reciprocally associated with academic engagement: A two-wave longitudinal study. Journal of School Psychology.69: 100-110. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.05.007.
Elmelid, A., Stickley, A., Lindblad, F., Schwab-Stone, M., Henrich, C.C., & Ruchkin, V. (2015). Depressive symptoms, anxiety, and academic motivation in youth: Do schools and families make a difference? Journal of Adolescence, 45, 174–182. http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.08.003.
 Finlay KA. (2008). quantifying school engagement: Research report. National Center for School Engagement. Denver, CO.
Fiorilli, C., De Stasio, S., Di Chiacchio, C., Pepe, A., & Salmela-Aro, K. (2017). School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement. International Journal of Educational Research, 84, 1–12. https://doi.org/ 10.1016/j.ijer.2017.04.001.
Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. (2007). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Rev Educ Res Mar 1; 74(1):59-109.
Gilmore, T.R. (2014). Change, Principal Trust and Enabling School Structures: An Analysis of Relationships in Southern Alberta Schools, NASP Bulletin, 87(637), 4-19.
Glaser-zikuda, M., Stuchikova, I; & Janik, T. (2013). Emotional aspects of learning and teaching: reviewing the field − discussing the issues, Orbis Scholae, 7 (2) 7−22.
Heffner, A. L., & Antaramian, S. P. (2016). The role of life satisfaction in predicting student engagement and achievement. Journal of Happiness Studies, 17, 1681–1701. http://dx.doi.org/10.1007/s10902-015-9665-1.
Hejazi,E.Rastegar,Ahmed and jahromi,Reza (2010).predicting Model of mathematical academic achievement: The role of achievement goals and academic engagement dimensions. Quarterly Journal of Educational Innovations. No.28year 5, p.29-46 persian.
Hoy, W. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students, Journal of Educational Administration, 50 (1), 76-97.
Lindfors, P., Minkkinen, J., Rimpelä, A., & Hotulainen, R. (2018). Family and school social capital, school burnout and academic achievement: A multilevel longitudinal analysis among Finnish pupils. International Journal of Adolescence and Youth, 23, 368–381. https://doi.org/10.1080/02673843.2017.1389758.
  Linnebrink E.A. & pintrich,P.R.(2007).The role of self-efficacy belief in student engagement and learning in the classroom. Reading and writing quarterly.19, 119-130.
Martin AJ, Marsh HW. (2010). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. J Sch Psychol 46(1): 53-83.
Martin, A. J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring “everyday” and “classic” resilience in the face of academic adversity. School Psychology International, 34, 488–500.
Martin, A. J. (2014). Academic buoyancy and academic outcomes: Towards a further understanding of students with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology, 84, 86–107.
Martin, A. J., Yu, K., Ginns, P., & Papworth, B. (2017). Young people’s academic buoyancy and adaptability: A cross-cultural comparison of China with North America and the United Kingdom. Educational Psychology, 37, 930–946.
Mehdipour, M. F; Gholamali Lavasani,M; & Hejazi Moughari, E. (2016). Structural modeling on the relationship between basic psychological meeds, academic engagement,and test anxiety. Journal of Education and Learning 5, 4- 44.
Memarian A. (2011). Effectiveness of multidimensional interventions Martin on motivation and academic engagement School students in Isfahan [dissertation]. Tehran: Payam Noor University; [Persian].
Ng, Z. J., Huebner, S. E., & Hills, K. J. (2015). Life satisfaction and academic performance in early adolescents: Evidence for reciprocal association. Journal of School Psychology, 53, 479–491. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2015.09.004.
Oriol, X; Amutio, A; Mendoza, M; Costa, S.D; & Miranda, R. (2016). Emotional creativity as predictor of intrinsic motivation and academic engagement in university students: The mediating role positive Emotions. Journal Front Psychology, (7).
Lewis, A. D., Huebner, E. S., Malone, P. S., & Valois, R. F. (2011). Life satisfaction and student engagement in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 40, 249–262. http://dx.doi.org/10.1007/s10964-010-9517-6.
Li, Y., & Lerner, R. M. (2011). Trajectories of school engagement during adolescence: Implications for grades, depression, delinquency, and substance use. Developmental Psychology, 47, 233–247. http://dx.doi.org/10.1037/a0021307.
Ouweneel, E; Le Blanc, P. M; & Schaufeli, W.B. (2011). Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions personal resources, and study engagement. Journal of Positive Psychology, (6), 2, 142-153.
Paloș, Ramona. Maricuţoiu, Laurenţiu P., Costea, Iuliana (2019).Relations between academic performance, student engagement and student burnout: A cross-lagged analysis of a two-wave study. Studies in Educational Evaluation.60: 199-204. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2019.01.005.
Pekrun, R; Goatz, T; Frenzel, A.C; Barchfeld, P; & Perry, R.P. (2011). Measuring emotions in student's learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36- 48.
Putwain DW, Connors L, Symes W, Douglas- Osborn E. (2012). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping. May 1; 25(3):349-58.
Reeve, J. (2013). “How Students Create Motivationally Supportive Learning Environments for Themselves: The Concept of Agentic Engagement”. Journal of Educational Psychology, 105(3): 579-595.
Reeve, J. and Tseng, M. (2011). Agency as a fourth aspect of student engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, 36: 257–267.
Rhoads. (2009). Enabling Structure and Collective Efficacy: A Study of the Perceptions of Elementary School Divisions of American Schools in Mexico, Seton Hall University
Samdal‚O‚. Wold, B., & Bronis. M. (2012). Relationship between students Perception of School Environment, their satisfaction with school and perceived academic achievement, An International study.school Effectivess and school Improvement, 10, 296-320.
Sinden, J., Hoy, W., & Sweetland, S. (2012). An analysis of enabling school structure, Journal of Educational Administration, 42(4).
Tetzner, J., & Becker, M. (2018). Think Positive? Examining the Impact of Optimism on Academic Achievement in Early Adolescents. Journal of Personality, 86(2), 283–295. doi:10.1111/jopy.12312.
Tschannen-Moran, M., Bankole, R.A., Mitchell, R.M. & Moore J.r, D.M. (2013). Student academic optimism: A confirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51 (2), 150-175.
Ware, H., & Kitsantas. (2014). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of Professional commitment, The Journal of Educational Research, 100(5), 303-310
Yun, S., Hiver, P., & Al-Hoorie, A. H. (2018). ACADEMIC BUOYANCY. Studies in Second Language Acquisition, 1–26. Doi: 10.1017/s0272263118000037.
Zhang Y., Qin X. & Ren P., (2018).Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm, Computers in Human Behavior. doi: 10.1016/j.chb.2018.08.018.