پیش‌بینی خود مدیریتی براساس عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی با نقش واسطه اخلاق تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان (نویسنده مسئول) yaghobi41@yahoo.com

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بو علی سینا، همدان

4 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

چکیده

هدف این پژوهش پیش­بینی خودمدیریتی بر اساس عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی با نقش واسطه­ای اخلاق تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 1397-1398 بودندکه براساس روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای 275 نفر (64 پس و 177 دختر) از بین آنها انتخاب شدند. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های خودمدیریتی هاوثون و نک (2002) ، فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (2002)، اخلاق تحصیلی و عدالت آموزشی گل­پرور (1389) استفاده شد. با استفاده از ضریب همبستگی و روش مدل­یابی معادلات ساختاری به آزمون فرضیه‌ها پرداخته شد. نتایج حاکی از آن بود که عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی با میانجی­گری اخلاق تحصیلی از توانایی پیش­بینی خودمدیریتی در دانشجوبان برخوردار است. نتایج نشان داد بین عدالت آموزشی با خودمدیریتی رابطه معنادار وجود نداشت (03/0-β= ). بین فرسودگی تحصیلی با خودمدیریتی رابطه معنادار وجود داشت(30/0-­­ β=). بین عدالت آموزشی و خودمدیریتی با واسطه اخلاق آموزشی رابطه معنادار وجود داشت (01/0, p<75/3z=) و بین فرسودگی تحصیلی و خودمدیریتی نیز با واسطه اخلاق آموزشی رابطه معناداری وجود داشت (01/0p<، 61/5=z). به طور کلی نتایج نشان داد که متغیرهای عدالت­آموزشی، فرسودگی و اخلاق تحصیلی نقش معناداری در پیش­بینی خودمدیریتی دانشجویان دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting of Self-management Based on Educational Justice and Academic Burnout by Mediating of Academic Ethics

نویسندگان [English]

  • Abolgasem Yaghobi 1
  • Hossein Mohagheghi 2
  • Mosayeb Yarmohamadi 3
  • Fatemeh Behjameh 4
1 Ph.D, Professor, Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina (Corresponding Author), Email:yaghobi41@yahoo.com
2 Ph.D, Associate Professor, Department, Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University
3 Ph.D, Associate Professor of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali sina University, Hamedan
4 M.A, Educational Psychology
منابع
آیرملو، محمد (1394). ارتباط بین انگیزش شغلی با مهارت­های خودمدیریتی و رفتار شهروندی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، آذربایجان شرقی.
ابیلی، خدایار؛ خباره، کبری؛ مزاری، ابراهیم و بیژن گرایلی (1395). نقش خودرهبری و خود مدیریتی بر سرمایه­های انسانی سازمان­های خدمات دولتی (مطالعه موردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی). مجله مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت: دانشگاه تهران، 8(1)، 93-112.
افرازنده، سیده­سارا؛ میرزایی، طیبه؛ پورابولی، سکینه و بتول سبزواری (1395). ارتباط عدالت آموزشی و رفتارهای مدنی تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. فصلنامه اخلاق پزشکی، 10(35)، 119-140.
بهنام وشانی، حمیدرضا؛ شیردل­زاده، سارا؛ قائمی، نصرت و حسین کریمی مونقی (1390). تأثیر آموزش حل مسأله بر خودمدیریتی و هموگلوبین گلیکوزیله نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 18(4)، 288-295.
پورآتشی، مهتاب و اصغر زمانی (1396). تأثیر عوامل آموزشی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان مهندسی کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصاد در توسعه کشاورزی ایران، 42(2)، 163-151.
جلالوندی، مازیار؛ امیریان، پیمان؛ توحیدنیا، محمدرسول و علی نعمتی­کیونانی (1394). ارزیابی وضعیت عدالت آموزشی از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی کرمانشاه در سال 1393. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 11(1)، 51-60.
جمشیدی، محمدحسین (1381). نظریه عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی، شهید صدر. چاپ اوّل، تهران: انتشارات پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
حبیبی کلیبر، رامین و جعفر بهادری خسروشاهی (1395). اثربخشی خودمدیریتی بر از خود بیگانگی تحصیلی، تعلل­ورزی تحصیلی و زورگویی دانش­آموزان دوره متوسطه. دوماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(5)، 371-380.
حیدرزاده، اعظم؛ دهقان، مه­لقا؛ شاه محمدی پور، پریسا؛ طاهری، زینب و منصوره عزیزی­زاده فروزی (1393). رابطه بین عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. فصلنامه مرکز مطالعات توسعه آموزش علوم پزشکی، 7(4)، 305-299.
رویایی، زهرا؛ شکری، امید؛ باقریان، فاطمه و مسعود شریفی (1396). تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، 12(1).
شفیع­پور مطلق، فرهاد (1395). تعیین رابطه بین عدالت، پویایی آموزشی با بهبود اخلاق آموزشی ادراک شده. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، 2(11)، 76-69.
صمدی، سارا؛ گل­محمدی، علی­اکبر و عرفان خسروی (1391). تبیین عدالت آموزشی در فراگیران نیروی انتظامی. فصلنامه توسعه منابع انسانی، 25(7)، 90-80.
عرب­زاده، مهدی (1395). تأثیر روان­درمانی مثبت­نگر بر توانایی­های خودمدیریتی سالمندان. نشریه سلامت و مراقبت، 18 (3)، 228-236.
قدم­پور، عزت­اله؛ فرهادی، علی و فاطمه نقی بیرانوند (1395). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 8(2)، 60-68.
قنبری­طلب، محمد و محبوبه فولادچنگ (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3 (4)، 21-38.
گل­پرور، محسن (1389). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیزکاری از فریبکاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، 1(5): 67-57.
مرزوقی، رحمت­اله؛ حیدری، معصومه و الهام حیدری (1392). بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی توان­بخشی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10(3)، 216-210.
مک‌ گراو، فلیپ (2008)، خویشتن‌شناسی و عزت­نفس، ترجمه: رضایی، اقدس، تهران: نشر نواندیش.
هاشمی شیخ­شبانی، سیداسماعیل؛ بذر افکن، حسام و محسن عزیزی (1392). ساختار عاملی پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاخ در دانشجویان دختر. مجله مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان، 34، 175-204.
Aikman, Sh. (2011). Educational and indigenous justice in Africa. International Journal of Educational Development, 31, 15–22.
Brouwers, A.  & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16, 239-253.
Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H., & Lee, S.M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202-210.
Chudzicka-Czupała, A. (2014). Psychological and moral determinants in accepting cheating and plagiarism among university students in Poland. Journal of Applied Psychology, 12(1), 75-98.
Cramm, J.M.1., Hartgerink, J.M., De Vreede, P.L., Bakker, T.J., Steyerberg, E.W., Mackenbach, J.P., &  Nieboer, A.P. (2012). The relationship between older adults self-management abilities, well-being and depression. National Institutes of Health, 9(4), 353-360.
Garrison, D.R. (2015). Self-Directed Learning toward a Comprehensive Model. Adult Education Quarterly, 48 (1), 18-33.
Houghton, J.D. & Neck, C.P. (2002). The Revised Self-leadership Questionnaire: Testing a Hierarchical Factor Structure for Self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691.
Lee, S., Choia, & Y., Chaeb, H. (2017). The effects of personality traits on academic burnout in Korean medical students. Journal of Integrative Medicine Research; 207-213(6).
Martin, A.J, & Marsh, H.W. (2008). Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83.
Neck, C.P., & Manz, C.C. (2013). Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence. 6th ed. Upper Saddle River: Pearson Education.
Neuman, Y. (1990). Quality of learning experience and students college outcomes, International   Journal of Educational Management, 7, 1-16.
Schaufeli, W.B., Martnez, I., Marqus-Pinto, A. Salanova, M., & Bakker, A. (2002). Burnout and engagement in University students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Studies, 33, 464-481.
Ufuk, B., & Ünsal, S. (2015). Effects of Teachers' Organizational Justice Perceptions on Intention to Quit: Mediation Role of Organizational Identification. Educational Sciences: Theory & Practice. ISSN 1303-0485 eISSN 2148-7561.
Zhang Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality & Individual Differences, 43, 1529–1540.