تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش‌آموزان (مدل فلنر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه تبریز

2 دانشیار گروه روان‏شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کفایت اجتماعی در قالب مدل چهار بعدی کفایت اجتماعی فلنر بود. 40 دانش‌آموز ضعیف در عملکرد تحصیلی (معدل تحصیلی زیر 12) در دو گروه مساوی آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایشی مهارت‌های اجتماعی در 12 جلسه آموزش داده شد و در پایان از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. دو ماه بعد از هر دو گروه آزمون پیگیری به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مـهارت‌های اجتماعـی، نـگرش، جرأت‌مـندی، مـدیریت استرس و خودکارآمدی دانش‌آموزان را بهبود بخشیده است و این تغییر در طول زمان خود را حفظ کرده است. در نتیجه آموزش مهارت‌های اجتماعی کفایت اجتماعی را ارتقا بخشیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Teaching Social Skills on Competence of Students (Felner Model)

نویسندگان [English]

  • Mansour Beyrami 1
  • Alireza Moradi 2
چکیده [English]

This research aims at investigating the effects of teaching the social skills on social competence in the form of 4-dimensional model of Felner's social competence. Forty poor students were placed in two equal experimental control groups (their GPA was below 12). First, both groups passed the pretest. Then the social skills were taught to the experimental groups passed the post-test. After 2 months, a follow-up test was administered to both groups. The results showed that teaching the social skills improve the attitude, assertiveness management and self-efficacy of the students. This change was held constant over the time.
It can be concluded that teaching the social skills can promote the social competence.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Skills
  • Social Competence
  • Attitude
  • Assertiveness
  • Stress Management
  • Self-efficacy