رابطه بین شوخ طبعی و اختلالات روانی در دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی شهر اصفهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ی بین شوخ­طبعی و اختلالات روانی دانش­آموزان دوره­ی پیش­دانشگاهی شهر اصفهان بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی دانش­آموزان دوره­ی پیش­دانشگاهی شهر اصفهان در سـال تحصیلی 1386-1385 بودنـد کـه با روش نمـونه­گـیری تصادفی خوشـه­ای چند مرحلـه­ای 214 دانش­آمـوز (105 دختـر و 109 پسر) بـه عنـوان نمونـه­ی آمـاری انتخاب شـدند. در مـورد آنها پرسشنامه­ی شوخ­طبعـی (SHQ) و نـسخـه­ی تجدیـدنـظـر شـده­ی90 نشانه­ای (SCL-90-R) اجرا شد. نتایج ضریب همبستگـی پیرسون نشان داد که بین کل شوخ­طبعی با شاخص کلی علایم روانی و ابعاد شکایات جسمانی، وسواس - اجبار، حساسیـت بین فردی، افسردگی، اضطراب، فوبیا، افکار پارانوئیدی، روان­پریشی­گرایی و سؤالات اضافی رابطه­ی معنی­دار منفی وجود دارد، اما بین کـل شوخ­طبعی با بُعد خصومت رابـطه­ی مـعنی­داری مشاهده نـشد. عـلاوه براین، مقایسه­ی میانگین­ها نشان داد که بین دانش­آموزان دختر و پسر از لحاظ میزان کل شوخ­طبعـی، شاخص کلـی علایم روانی و ابعاد وسواس-اجبار، حساسیت بین فردی، خصومت، افکار پارانوئیـدی و روان­پریـشی­گرایی تفاوت معنی­داری وجود نداشت، اما از لحاظ ابعاد شکایات جسمانی، افسردگی، اضطراب، فوبیا و سؤالات اضافی تفاوت میان آنها معنی دار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Sense of Humor and Mental Disorders in Pre-University Students City Isfahan

نویسنده [English]

  • Mahdieh sadat Khoshouei
چکیده [English]

The main purpose of the present study was to examine the relationship between sense of humor and mental disorders in Pre-University students in Isfahan. The statistical population comprises all the Pre-University students’ Isfahan in the academic year 2006-2007. 214 students (105 girls and 109 boys) were selected as the sample group using randomized cluster sampling. The Sense of Humor Questionnaire (SHQ) and Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R) were administered. The results of Pearsons correlation coefficient showed that there is a meaningful and negative relation between the global of sense of humor with rate of global severity index and dimensions of somatization, obsessive-compulsive, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, phobic, paranoid ideation, psychoticism and additional Items but there is not a meaningful relation between the global of sense of humor and hostility dimension. Also, comparison of the means showed that girls and boys were not significantly different in the global of sense of humor, rate of global severity index and obsessive-compulsive, interpersonal sensitivity, hostility, paranoid ideation and psychoticism dimensions but, they were significantly different in the somatization, depression, anxiety, phobic and additional Items.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sense of humor
  • Mental disorders