بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز

چکیده

براساس پژوهش، هوش هیجانی، توانایی فرد را در مقابله با استرس­ها و اقتضاهای محیطی افزایش می­دهد (بار- اون، 1997). در این پژوهش به روش نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل، به تعداد 20 نفر از دانش­آموزان دارای معدل تحصیلی پایین­تر از 12، طی 10 جلسه مهارت­های هوش هیجانی آموزش داده شد. با استفاده از پرسشنامه­های ASRI، خودکارآمدی شرز و GHQ به صورت پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری تأثیر آموزش هوش هیجانی بر قدرت ابراز وجود، خودکارآمدی و سلامت عمومی دانش­آموزان بررسی شد نتایج بیانگر تاثیر معنی­دار این آموزش­ها بر متغیرهای وابسته بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effects of Emotional Intelligence Training on Assertion, Self-efficacy Mental Heath

نویسنده [English]

  • Mansour Bayrami
چکیده [English]

The research shows that that an emotional intelligence increases individuals' capabilities against stress and any other environmental factors (Bar-on-1997). Subexpremental method was used in this study. Forty poor students were placed in two equal experimental and control group, (their GPA was below 12). The educational intervention involved 10 sessions of teaching emotional intelligence skills. Self-efficacy and general health of the students were surveyed by using ASRI questionnaire, Shirzs, self-efficacy, and GHQ as pre-test and post-test with considering the effect of emotional intelligence on the power of assertiveness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Intelligence
  • Assertiveness
  • Self-efficacy
  • General health