بررسی تأثیر شن بازی درمانی بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان دبستانی با استفاده از نرم‌افزار مشاهده‌گر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سمنان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شن بازی درمانی در کاهش اختلالات اضطرابی دختران دبستانی شهرستان بابل صورت گرفته است. در چهارچوب روشی نیمه­آزمایشی و فقط با گروه آزمایش، 20 دختر 7 تا 10 ساله که در پرسش­نامه اضطراب اسپنز نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین کسب نموده بودند با تشخیص روانپزشک به عنوان نمونه داوطلب انتخاب شده سپس 10 جلسه تحت تأثیر متغیر مستقل شن بازی درمانی قرار گرفتند. به منظور بررسی تأثیر شن­بازی درمانی بر کاهش اختلالات اضطرابی کودکان از نرم­افزار مشاهده گر استفاده شد تا تغییر رفتارهای اضطرابی از جلسه اول تا جلسه دهم مشخص شود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه­های متعدد، مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­ها و نتایج حاصل از تفاوت نمرات اضطراب در جلسات مختلف نشان­دهنده تأثیرگذاری تکنیک شن­بازی درمانی بر کاهش اضطراب گروه آزمایش بوده و نتایج آماری نشان می­دهد که فرضیه پژوهش در سطح (01/0p<) معنادار و شن بازی درمانی بر کاهش اضطراب دانش­آموزان دختر دبستانی مؤثر است. احتمالاً کار با سینی شن به کودک این فرصت را می­دهد تا در محیطی امن به جستجو و کشف ترس­هایش بپردازد و با بازآفرینی رویدادها به ترس­هایش عینیت بخشد، نسبت به آنها به شناخت و بینش برسد و برای حل مسائل مختلف راه­حل پیدا کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Sand Play therapy in Reducing Anxiety in Primary School Children by Using Observer Software

نویسندگان [English]

  • Seyyedeh masoumeh Seyyedi
  • Shahrokh Makvand Hosseini
  • Farahnaz Kiyan Ersi
چکیده [English]

In this study, we examined the effect of sand play therapy in reducing anxiety in primary school girls by observer software. Using a quasi experimental design with experimental group, a sample consisting of 20 elementary school girls who had scored one standard deviation above the mean on spense anxiety questioner voluntarily participated in experimentalprogram. The experimental group underwent 10 sessions of “sandplay therapy” as the independent factor. Data was analyzed with repeated measures analysis of variance (GLM). Finding and the results of the difference in anxiety scores in different sessions shows the effect of sandplay therapy on reducing the experimental group’s anxiety, and statistical results shows that the hypothesis at (p<0/01) is significant, and so sandplay therapy reduces female primary school students’s anxiety. Working with a sand tray will probably give the child the opportunity to discover her phobias in a safe environment, make them concrete by reproduction of the incidents, have more knowledge about them, and find some solutions to solve different problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sandplay therapy
  • Anxiety disorder
  • Primery school children