مقایسه‌ی اثر بخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریه‌ی رفتارگرایی، شـناخت‌گرایی، و ساخت‌گـرایی در تغـییر نـگرش‌هـای اجـتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز

3 گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشگاه علامه‌طباطبایی

5 دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر، با توجّه به اهمیت و تأثیر رویـکردهای رفـتارگرایی، شـناخت­گرایی و ساخت­گرایی در حوزه­ی فعالیت­های آموزشی و با هدف مقایسه­ی تأثیر هر یک از رویکردهای مذکور بر شکل­گیری و تغییر نگرش دانش­آموزان شکل گرفته است. روش پژوهش، طرح آزمایشی دو گروهی با پیش­آزمون و پس­آزمون است. جامعه­ی آماری پژوهش، تمام دانش­آموزان پایه سوم راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 84- 1383 بود. برای نمونه­گیری از جامعه­ی هدف از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای استفاده شد و در نهایت، 12 کلاس (گروه) به­صورت تـصادفی انتخاب شدند که  کلاس­های مورد آزمون مجموعاً شامل 306 نفر دانش آموز بودند. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، یکی از درس­های تعلیمات اجتماعی سال سوّم راهنمایی براساس سه رویکرد رفتارگرایی، شناخت­گرایی و ساخت­گرایی به صورت برنامه­های آموزشی کامپیوتری طراحـی و اجرا شـده است. جمع­آوری داده­ها از طریق پرسشنامه­های نگرش­سنج انجام یافته و با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه وآزمون تبعی LSD  مورد تحلیل قرار گرفته و در سطح معنی­داری 05/0 نتایج زیر حاصل شده است: 1ـ تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد ساخت­گرایی بر شکل­گیری و تغییر نگرش دانش­آموزان بیشتر از تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد شناخت­گرایی است (001/0P£). 2ـ تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویــکرد ساخت­گرایـــی بر شـکل­گیری و تغییر نگرش دانش­آموزان بیشتر از تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتار گرایی است  (001/0P£). 3ـ تفاوت معنی­داری در شکل­گیری و تغییر نگرش دانش­آموزانی که براساس رویکرد رفتارگرایی آموزش دیده­اند با دانش­آموزانی که براساس رویکرد شناخت گرایی آموزش دیده­اند، وجود ندارد (05/0P£).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compare of Effectiveness of Instructional Design Inspired from Behaviourism, Cognitive, and Constructivism Theories in Social Attitudes Change

نویسندگان [English]

  • Seyyed mahmood Ghazi Tabatabayee 1
  • Javad Hatami 2
  • Hashem Fardanesh 3
  • Azar Majdanian 4
  • Zahra Eslami 5
چکیده [English]

This research shaped in order to compare of effectiveness of three main learning theories approach on the student’s attitude change in middle school. This article reports the findings of an experimental research with pre-test and post-test. Present research is about the all of the middle schools students in Tehran. The cluster method has been used to sampling and 12 classes have been selected randomly that included 306 students.  In order to superiority of research aims, one of the social studies lesson in the text book has been selected and designed in three different format to instruction. The prepared instructional programs have been designed computer based. The data collection has been down through the attitudinal questionnaire and in order to data analysis used one-way ANOVA and LSD post-hock test. The findings show that the constructivism based model is significantly more effective than behaviourism and cognitive models. Also the behaviourism model and cognitive model have same result, in other word that’s results are not significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instructional design
  • Psychological approach
  • Attitude change
  • Social attitude