رابطه‌ی‌ بین دلبستگی به والدین و همسالان با جدایی روان‌شناختی دانشجویان دختر و پسر جدیدالورود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین دلبستگی به پدر، مادر و همسالان و جدایی روان­شناختی دانشجویان جدیدالورود دانشگاه تبریز با روش پیماشی انجام گرفت. برای این منظور 220 دانشجوی کارشناسی ترم اول با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه­های دلبستگی والدین و همسالان (آرمسدن و گرین برگ، 1987) و پرسشنامه جدایی روان­شناختی (هافمن، 1984) را تکمیل کردند. برای ارزیابی روابط بین مقیاس­های فرعی دلبستگی والدین و همسالان (مؤلفه­ی اعتماد، ارتباط و بیگانگی) و خرده­مقیاس­های جدایی روان­شناختی (استقلال نگرشی، هیجانی، تعارضی وکنشی) از تحلیل همبستگی کانونیک بهره گرفته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بعد استقلال هیجانی از مادر  و استقلال تعارضی از پدر  در بین دانشجویان دختر و پسر  به طور معنادار متفاوت است. هم­چنین بین ارتـباط مثبت پـدر و جدایی روان­شناختی دانشجویان دختر و پسر رابطه­ی مثبتی وجود دارد، اما ارتباط منفی مادر و همسالان با فقدان استقلال تعارضی والدین و استقلال نگرشی مادر در بین دانشجویان پسر همراه بود. نتایج دیگر حاکی از آن است که در بین دانشجویان دختر،  بین اعتماد و بی­توجهی همسالان، ارتباط مثبت با پدر و اعتماد بالای او از یک طرف و فقدان استقلال تعارضی و کنشی مادر و استقلال نگرشی پدر از سوی دیگر رابطه معناداری مشاهده گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relationship between Attachment to Parents and Peers and Psychological Separation in Freshmen College Students

نویسندگان [English]

  • Shahram Vahedi
  • Ayatollah Fathi
چکیده [English]

Abstract
The aim of this study was to determine the relationship between attachment to father, mother and peers and psychological separation of freshmen students in Tabriz University. Research was done by survey method. For this purpose, 220 undergraduate students were selected by haphazard sampling and completed Inventory of Parent and Peer Attachment (Armsden & Greenberg, 1987) and Psychological Separation Inventory (Huffman, 1984). To examine the association between subscales of parent and peer attachment (trust, communication, and alienation) and subscale of psychological separation (attitudinal, emotional, conflictual and functional independence), The canonical structure coefficients were used. Results of analyses suggested that the dimensions of emotional independence from mother and conflictual independence from father have significant difference between male and female students. Also, positive communication of father was positively associated with psychological separation of male and female student, but the negative communication of mother and peers was accompanied with loss of conflictual independence from parent and attitudinal independence from mother between male students. Other results revealed that among female student, There was significant relationship between peer trust and inattention, positive communication with father and high trust of him in one side and loss of conflictual and functional independence of mother and attitudinal independence in the other side.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment styles
  • Psychological separation
  • Psychological independence
  • Freshman students