پیش‌بینی جهت‌گیری انگیزش هدف چیرگی: نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی نقش عوامل مربوط به ادراک از ساختار کلاس درس در انگـیزش چیرگـی (تبحر) دانش­آموزان راهـنمایی با روش همبستگی انـجام گرفت. آزمودنی­های پژوهش، شامل 300 دانش­آموز (150 دانش­آموز پسر و150 دانش­آموز دختر) بودند که به وسیله­ی نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای از نواحی آموزش و پرورش تبریز انتخاب شدند. از پرسشنامه­های ساختار اهداف کلاس درس بلک بورن و پرسشنامه­ی هـدف­گرایی تحصیلی بوفارد، وزیو، رومانو، کوئینارد، بوردلیو و فـیلبو برای جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش­های آماری تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کار رفت. نتایج پژوهش نشان داد که تکالیف جالب و برانگیزاننده کلاس درس مهم­ترین پیش­بینی­کننده­ی انگیزش چیرگی (تبحر) دانش­آموزان است. این متغیر 12% درصد از واریانس انگیزش هدف چیرگی (تبحر) را تبیین می­کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Mastery Goal Orientation: Contributions of Classrooms’ Perceived Goals Structures

نویسندگان [English]

  • Rahim Badri Gargari
  • Fariba Hosseini Asl
چکیده [English]

This research was conducted to study the predictive role of classrooms’ perceived goals structures (tasks, autonomy support, mastery evaluation and instrumentality) in prediction of mastery goal orientation. 300 secondary school students, including 150 males and 150 females, were selected from districts of Tabriz Office of Education. Data were gathered through Survey of Blackborns’ Classroom Goals Structures and Academic Goal Orientation Questionnaire. Motivating task. Data were analyzed by multiple regression (stepwise) and path analysis. The results showed that motivating task was important predictive factor of students’ mastery goal orientation. In addition, it was found that 12% of the variance of mastery goal orientation was accounted by.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Achievement goal orientation
  • Mastery goal orientation
  • Classrooms’ perceived goals structures