بررسی میزان بی‌انضباطی‌های دانش‌آموزان در شرایط اعمال منابع مختلف اقتدار معلم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت معلم آذربایجان

2 دانشگاه تبریز

چکیده

یکی از عوامل مرتبط با معلم که موجب ایجاد و تداوم مشکلات انضباطی دانش­آموزان می­شود، انتخاب و اعمال منابع نامناسب اقتدار از سوی معلم می­باشد. براساس طبقه­بندی منابع اقتدار اجتماعی توسط فرنچ و راون حداقل پنج منبع اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص، مرجع و تنبیهی را می­توان برای معلمان تعریف کرد. برای آگاهی از اثرات اعمال این منابع اقتدار بر میزان بی­انضباطی­های دانش­آموزان در قالب یک طرح پژوهشی پیمایشی به بررسی نظرات 491 نفر از دانش­آموزان دبیرستانی پرداخته شد. یافته­های پژوهش نشان می­دهند که میانگین بی­انضباطی دانش­آموزان در شرایط کاربست اقتدار تنبیهی دارای بالاترین و سپس بیشترین بی­انضباطی­ها به ترتیب در شرایط کاربست اقتدار قانونی، تشویقی، تخصص و کمترین میزان بی­انضباطی در شرایط کاربست اقتدار مرجع رخ می­دهد. همچنین پسرها نسبت به دخترها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی بی­انضباطی بیشتری از خود نشان می­دهند. بخش دیگری از نتایج نشان داد که هرچه سطح تحصیلی پدران بالاتر برود میزان بی­انضباطی­های آنها در شرایط اعمال اقتدار تنبیهی افزایش پیدا می­کند. علاوه بر این بین سطح پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان با میزان بی­انضباطی در شرایط کاربست منابع مختلف اقتدار معلم رابطه­ی معناداری به دست نیامد. براساس یافته­های این تحقیق می­توان نتیجه­گیری کرد که بهتر است معلمان بیشترین استفاده را از منبع اقتدار مرجع نمایند و در مورد دانش­آموزان پسر و فراگیرانی که از سطح پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار هستند و نیز به طبقات بالای اجتماعی تعلق دارند، از اقتدار تنبیهی حداقل استفاده را نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Implementation of Teacher’s Various Authority Resources on Students’ Misbehaviors Rate

نویسندگان [English]

  • javad Mesrabadi 1
  • Rahim Badri 2
  • ُShahram Vahedi 2
چکیده [English]

The selecting and using inappropriate authority resources by teachers is a factor, which increase students’ misbehaviors. According to the social authority category developed by French & Raven, in this study, teacher’s authority resources classified to five domains: expert, referent, legitimate, reward and coercive authority. The sample consisted of 491 high school students, which selected through cluster random sampling. The results revealed that the highest rate of misbehaviors was in coercive authority implementation condition. This rate decreased in the legitimate implementation condition, reward and expert authority implementation condition. The lowest student’s misbehaviors rate was seen in the referent authority implementation condition. Also, the rate of misbehaviors among boys were higher than girls in coercive authority implementation condition. Another part of the results showed that the more the fathers’ education, the higher indiscipline in punitive authority situation by the students. In addition, between the levels of academic achievement and the amount of indiscipline in terms of application of various sources of teacher authority significant relationship was found. Based on the findings, it can be concluded that teachers had better use the authority source of reference and among male students and they who have high academic achievement levels and high socioeconomic class, the punitive authority should be in minimal level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Classroom management
  • Discipline
  • Student misbehavior
  • Teacher’s authority