اثربخشی روش‌های آموزش مستقیم، آموزش شناختی اخلاق، شفاف‌سازی ارزش-ها، و تلفیقی بر قضاوت اخلاقی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر روش­های آموزش مستقیم، شفاف­سازی ارزش­ها، شنـاختی اخـلاق و تلـفیقی بر قـضاوت اخـلاقی دختران دبیرستانـی صورت گرفت. شرکت­کننده­های این پژوهش را 116 نفر از دانش­آموزان دختر اول دبیرستانی ناحیه چهار تبریز تشکیل می­دادند که به صورت تصادفی خوشه­ انتخاب شدند و در 5 گروه 23 نفری جایگزین شدند. 4 گروه یکی از روش­های آموزشی را دریافت نمودند و یک گروه هم به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. به منظور جمع­آوری داده­ها از آزمون قضاوت اخلاقی DIT (آزمون مباحث معین) جیمز رست استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها ازروش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که روش­های آموزشی باعث افزایش و بالا رفتن قضاوت اخلاقی دانش­آموزان می­شود. از بین روش­های آموزشی، آموزش شناختی اخلاق بیشترین تأثیر را داشت. همچنین روش آموزش مستقیم، برخلاف پیش­بینی­ها جزو روش­های مؤثر بود و از نظر تأثیر دومین روش مؤثر در بین روش­های مورد استفاده بود. روش آموزش تلفیقی نیز توانست سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد. در نهایت روش شفاف­سازی ارزش­ها کم­اثرترین روش آموزشی برای افزایش قضاوت اخلاقی شناخته شد. در نتیجه، آموزش توانسته است سطح قضاوت اخلاقی را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Direct, Cognitive Moral Education, Value Clarification and Combinational Methods on the Moral Judgment

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Farid
  • Esmaeil Saadipoor
  • yousef Karimi
  • Mohammadreza Falsafi Najad
چکیده [English]

The aim of present study was to investigate the effectiveness of 4 educational methods on the moral judgment of senior female students. Participants of the study were 116 female senior students which selected via cluster random sampling. Participants assigned into 4 interventional and 1 control groups. The Defining Issues Test (DIT), was used for collecting data from the level of student’s moral judgment. This test was invented by j-rest and Minnesota group. The DIT is the famous and applying test for collecting data in the moral judgment field. Analysis of covariance was used for analyzing of collected data. After 60 days education, analysis of data revealed that; educational methods can enhance the moral judgment of female students, and cognitive moral education was the most effective method in enhancing of the moral judgment. The direct method was the best method. Finally the value clarification method was the worst and low influential method in enhancing moral judgment in the female students. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive moral education
  • Value clarification
  • Combinational methods
  • Moral judgment