مقایسه‌ی حافظه‌ی بصری و کلامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه با کودکان سالم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

به منظور مقایسه­ی حافظه­ی فـعال کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش­فعالی با کودکان سالم، 13 دانش­آموز پسر مبتلا به نوع غالب نقص توجه و 15 کودک مبتلا به نوع غالب بیش­فعال / تکانشگر، پس از تشخیص روانشناس بالینی با استفاده از پرسشنامه مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و آزمون حافظه­ی بصری کیم کاراد و مقیاس حافظه­ی وکسلر بر روی آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نیز 14 کودک سالم تشکیل می­دادند. تحلیل واریانس داده­های به دست آمده نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و غالب بیش فعال/ تکانشگر در حافظه­ی بصری در سطح (05/0>P) تفاوت معنی­داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و بیش فعال / تکانشگر در سه خرده­مقیاس (کنترل ذهنی، حافظه­ی منطقی و حافظه­ی تداعی) و نمره­ی کل­ حافظه­ی کلامی وکسلر در سطح (05/0>P) تفاوت معنی­دار وجود دارد. اما در زمینه خرده مقیاس حافظه عددی تنها بین گروه کنترل و گروه غالباً بیش­فعال/ تکانشگر در سطح (05/0>P) تفاوت معنی­دار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Visual and Verbal Memories in Children with ADHD and Normal Children

نویسندگان [English]

  • Jalil Babapour Kheiroddin
  • Issa Hekmati
  • Mohsen Soudmand
چکیده [English]

The purpose of present study was to compare the working memory in ADHD (predominantly inattention, predominantly hyperactive/impulsive) and normal children. For this reason, 13 subjects with predominantly inattention, 15 subjects with predominantly hyperactive/impulsive, and 14 normal primary school children were selected after clinical psychologist diagnosis, and in the base of teacher form of child screen inventory (CSI-4), then four subscales from Wechsler memory scale were administered. Results revealed that normal group obtained higher scores than predominantly inattention and predominantly hyperactive/impulsive groups in three Wechsler memory subscales (mental control, logic memory and association memory), but in numeric memory there was significant difference between control and hyperactive/ impulsive group and not inattention group. Also this study showed there isn’t significant difference between ADHD’s subtypes in any subscales of Wechsler memory scales.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The purpose of present study was to compare the working memory in ADHD (predominantly inattention
  • predominantly hyperactive/impulsive) and normal children. For this reason
  • 13 subjects with predominantly inattention
  • 15 subjects with predominantly hyperactive/impulsive
  • and 14 normal primary school children were selected after clinical psychologist diagnosis
  • and in the base of teacher form of child screen inventory (CSI-4)
  • then four subscales from Wechsler memory scale were administered. Results revealed that normal group obtained higher scores than predominantly inattention and predominantly hyperactive/impulsive groups in three Wechsler memory subscales (mental control
  • logic memory and association memory)
  • but in numeric memory there was significant difference between control and hyperactive/ impulsive group and not inattention group. Also this study showed there isn’t significant difference between ADHD’s subtypes in any subscales of Wechsler memory scales