نقش روان‌رنجورگرایی در تأثیر استرس بر توجه انتخابی بینایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده

در پژوهش حاضر، هدف تعیین تأثیر استرس بر توجه انتخابی بینایی با در نظر گرفتن نقش عامل شخصیتی روان­رنجورگرایی (N) بود. به این منظور تعداد 60 نفر دانشجوی پسر به صورت نمونه­گیری چندمرحله­ای و با رعایت متغیرهای کنترل غربالگری عصب­روانشناختی از دانشجویان دانشگاه­های شهر تهران انتخاب شدند (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودنی­های گروه­های آزمایشی که از نظر افراشتگی در عامل N با هم متفاوت بودند، پس از انجام تکالیف استرس­زای شناختی مورد آزمایش توجه انتخابی و متمرکز بینایی قرار گرفتند. توجه انتخابی و متمرکز بینایی آزمودنی­های گروه کنترل بدون انجام این تکالیف سنجیده شد. شاخص­های سنجش توجه بینایی تعداد خطاهای شمارش و خطاهای طبقه­بندی آزمودنی­ها بود. داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه (ANOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادند که استرس بـه افـزایش معـنادار خـطای شمارش و خـطای طبقه­بنـدی منجر می­شود (001/0>p) و عامل روان­رنجورگرایی (N) نیز به افزایش بیشتر خطای شمارش و خطای طبقه­بندی (0001/0>p) در آزمودنی­ها منجر می­شود. نتایج پژوهش حاصل نشان­دهنده­ی این است که استرس به کاهش توجه انتخابی و متمرکز بینایی به محرک­های خنثی در افراد منجر می­شود و عامل روان­رنجورگرایی (N) نیز این اثر منفی را تشدید می­کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Neuroticism in the Effect of Stress on Visual Selective Attention

نویسندگان [English]

  • Amirmohammad Shahsavarani
  • Seyyedkazem Rasoulzadeh 1
  • Hasan Ashayeri 2
  • Kolsum Sattari
چکیده [English]

In this research, the main goal was to study the effect of stress on visual selective attention, by moderating role of to Neuroticism (N). The sample group was selected with respect to neuropsychological screening variables by multi-session random sampling from unmarried male students of the universities in Tehran (60 individuals in three equal groups (20 individuals in each group; two experimental groups and one control group). Individuals in experimental groups administered cognitive stressful tasks and subsequently their visual selective attention was assessed. The attention of visual selective control group members' was assessed without administrating cognitive stressful tasks. Sum of errors in counting and errors in classification designated as visual attention indexes. Data were analyzed by one-way analysis of variance (ANOVA). The results indicated that stress significantly increased both counting and classification errors (p<0.0001). In addition, Neuroticism (N) aggravated the effect of stress on both counting error and classification error (p<0.0001) considerably. These results revealed that stress reduces the visual selective attention on neutral stimuli and Neuroticism (N) intensifies this negative effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual selective attention
  • stress
  • personality
  • Five-Factor model (FFM)
  • Neuroticism (N)