تیپ‌های انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسه‌ی عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

این پژوهش نیمرخ­های انگیزشی دانشجویان و تفاوت نیمرخ گروه­های مختلف را از نظر عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی مورد مطالعه قرار داد. جامعه­ی آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه تبریز بودند. 370 دانشجو از دانشکده­های مختلف با روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. پرسشنامه­ی انگیزش تحصیلی، پرسشنامه اهداف جامعه­پسند، مقیاس نگرش کلاسی و پرسشنامه­ی راهبردهای یادگیری به منظور جمع­آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل خوشه­ای سلسله­مراتبی، تـحلیل واریانس چـندمتغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی استفاده شد. نتایج پژوهش، چهار گروه از دانشجویان: (الف) دارای جهت­گیری انگیزش درونی (ب) دارای جهت­گیری­های درونی و درون­فکنی شده (ج) جهت­گیری انگیزشی چندگانه بالا (د) جهت­گیری بی­انگیزشی را شناسایی کرد. از طرفی نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان خوشه «انگیزش چندگانه» از لحاظ شناختی، عاطفی و اجتماعی نسبت به سه گروه دیگر، عملکرد سازگارانه­تری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Types of Learning Motivation in University of Tabriz Students: Comparison of Cognitive, Emotional, and Social Performance of Students

نویسندگان [English]

  • Rahim Badri
  • Samad Moradi
  • hamed Hosseinpour
چکیده [English]

This study examined students’ profiles regarding motivation orientations and tested whether profile groups differed on cognitive, affective and social outputs. Study was performed on Tabriz university students. The sample consisted of 370 students, which were randomly selected. The instrumentals employed in the study were The Academic Motivation Scale, Prosocial Goals, Classroom Attitudes and Learning Strategies Questionnaires. Hierarchical cluster analysis method, MANOVA and post Hoc Tests were used to determine the optimal cluster structure of students. The results revealed that 4 profiles: (a) students with high level of autonomous motivation (b) students with high level of interojected regulation and internal motivation, (c) students with high levels of both autonomous and controlled motivations and (d) students with low levels of both controlled and autonomous motivation but high levels of amotivation. In addition, it was found that students in the high autonomous/high controlled group reported the highest degree of cognitive, affective and social outputs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Person-oriented analysis
  • Motivation orientations
  • Cognitive-emotional-social outputs
  • Hierarchical cluster analysis
  • Internal Motivation
  • Autonomous motivation