مقایسه‌ی عوامل شخصیتی در بین دانش‌آموزان دختر پرخاشگر و غیرپرخاشگر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع علّی ـ مقایسه­ای بوده که به مطالعه عوامل شخصیتی در میان دانش­آموزان دختر سال سوم دبیرستان در دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر پرداخته است. حجم نمونه مورد مطالعه 150 نفر بوده است (75 دانش­آموز پرخاشگر و 75 دانش­آموز غیرپرخاشگر) که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای و از طریق سرند کردن انتخاب شده­اند. داده­های این پژوهش، با اجرای پرسشنامه­های پرخاشگری و آزمون شخصیتی نئو جمع­آوری گردید. یافته­های مطالعه حاکی از آن بود که دو گروه پرخاشگر و غیرپرخاشگر از نظر عامل­های شخصیتی با یکدیگر تفاوت معنادار دارند، به این ترتیب که گروه پرخاشگر از نظر عامل­های N و E میانگین بالاتری نسبت به گروه غیرپرخاشگر و گروه غیرپرخاشگر از نظر عامل­های O، A و C میانگین بالاتری نسبت به گروه پرخاشگر دارند. نتایج پژوهش در راستای معدود پژوهش­های صورت گرفته در این زمینه بوده و این یافته­ها، می­توانند در زمینه­ی شناسایی و کشف عوامل مؤثر در رفتار پرخاشگرانه نوجوانان، شناخت دانش­آموزان با زمینه­ی پرخاشگری و پیشگیری از بروز یا تشدید این رفتارها کاربرد داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparison of Personality Factors among the Aggressive and Nonaggressive Female Students

نویسندگان [English]

  • Mirmahmood Mirnasab
  • Mansour Beyrami
  • Basireh Zandkarimi
چکیده [English]

The purpose of this causal-comparative research was to compare the personality factors among the junior high school female students in two groups (aggressive and nonaggressive). A total of 75 aggressive students and 75 nonaggressive students were selected by cluster random sampling and screening methods. NEO-PI-R and General Aggression Questionnaires were administered for gathering dada. The results indicated that aggressive and nonaggressive students were significantly different in personality factors. The Aggressive group did have a higher mean in E and N factors than non- aggressive ones. The non-aggressive students were significantly higher than aggressive students in C, A and O factors. The findings were supported by few studies that have been conducted in the field. The findings have some implications in recognizing effective personality factors in relation to adolescents’ aggressive behavior, identifying at risk students and preventing aggressive behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aggression
  • Personality Factors