پیش‌بینی رضامندی شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه تبریز

چکیده

هدف مطالعه­ی حاضر پیش­بینی رضایت شغلی معلمان براساس باورهای دینی و سلامت روانشناختی آنها بود. تعداد 100 نفر از دبیران نواحی پنج­گانه­ی آموزش و پرورش شهر تبریز به شیوه­ی ­تصادفی خوشه­ای انـتخاب و با استفاده از پرسشنامه­های رضامندی شـغلی، باورهای دینـی و سلامت روا­ن­شناختی داده­های مورد نیاز جمع­آوری شد.  جهت تحلیل داده­ها از روش رگرسیون چندگانه استفاده شد. تحلیل نتایج نشان داد که متغیرهای سلامت روانشناختی و باورهای دینی 40 درصد از تغییرات رضامندی شغلی معلمان را پیش­بینی می­کنند. در این میان سلامت روان­شناختی حائز سهم 27 درصدی و باورهای دینی دارای 13 درصد بود. مبتنی بر این یافته­ها می­توان عنوان کرد که سلامت روانشناختی و باورهای دینی نقش برجسته در رضامندی شغلی معلمان ایفا می­کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Prediction of Teachers’ Occupational Satisfaction Based on Religious Belief and Psychological Health

نویسنده [English]

  • Yusef Rezapour
چکیده [English]

The present study aimed to predict the teachers’ occupational satisfaction based on their religious believes and psychological health. Therefore, using a random cluster method, 100 teachers were selected from five areas of Tabriz Education District. They were assessed by occupational satisfaction inventory, religious and psychological health questionnaires. Data wee analyzed by multiple regression method. Findings demonstrated that psychological health and religious belief could predict 40% of the changes observed in teachers’ occupational satisfaction. In addition, the results revealed that both psychological health and religious belief share 27% and 13% the obtained changes, respectively. In sum, the target paper suggests that psychological health and religious play a substantial role in the prediction of teachers’ occupational satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Occupational satisfaction
  • Psychological health
  • Religious belief