بررسی رابطه دست برتری با سبک‌های شناختی وابسته و نابسته به زمینه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه دست برتری و سبک­های شناختی وابسته و نابسته به زمینه در دانش­آموزان پسر پایه اول دورهدوم متوسطه شهر قروهبود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 220 نفر از دانش­آموزان به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. از آزمودنی­ها خواسته شد آزمون دست برتری چاپمن و آزمون گروهی اشکال نهفته را تکمیل کنند. جهت تحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد.نتایج نشان داد که بین سبک­های شناختی دانش­آموزان راست برتر و چپ برتر تفاوت معنی­داری وجود دارد، بدین معنی که سبک­شناختی دانش­آموزان چپ برتر در مقایسه با دانش­آموزان راست برتر بیشتر نابسته به زمینه است. نتایج این مطالعه مؤید یکی از نظریه­ها در سبب­شناسی چپ برتری است که توسط گشویند-بهان-گالابوردا در سال 1982 عنوان شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigate the Relation of Handedness with Field Dependence and Field Independence Cognitive Styles

نویسندگان [English]

  • Reza Rahimi
  • Ahmad Alipour
  • Hossein Zareh
  • Nasrollah Erfani
چکیده [English]

This research was aimed to investigate the relation of handedness and field dependence and field independence cognitive styles in high school boys students in Ghorveh city. Method in this study comparative causal method was used and 220 students were selected by cluster random sampling. All the subjects were asked to complete the Chapman Handedness Inventory and the Group Embedded Figures Test (GEFT) for analysis of data was used from Pierson correlation test and regression test. The results showed that there is a significant difference between cognitive styles of right-handed and left-handed students, meaning that cognitive styles of  left-handed students is more field-independent compared with right-handed students.The results of this study confirm one of the theories in the etiology of left-handedness which was proposed by Geshwind-Behan-Galaburda in 1982. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Handedness
  • Cognitive styles