نقش عواطف مثبت و منفی در رضایت و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 دانشگاه پیام نور

3 دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عواطف مثبت و منفی در رضایت و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی طراحی گردید. بدین منظور نمونه­ای به حجم 250 نفر عضو هیات علمی به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای از سه دانشگاه دولتی انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه­های استاندارد مقیاس عاطفه مثبت و منفی واتسون، کلارک و تلگن، رضایت شغلی برایفیلد و روتس  و عملکرد شغلی پاترسون جمع­آوری گردید. نتایج نشان داد که بین عواطف مثبت با رضایت و عملکرد شغلی رابطه مثبت و بین عواطف منفی با رضایت شغلی رابطه منفی وجود دارد. در عین حال بین عواطف منفی و عملکرد شغلی رابطه معنی­داری دیده نشد. از میان روابط بین متغیرهای فوق، متغیرهای عواطف مثبت با عملکرد شغلی دارای بالاترین ضریب همبستگی بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Positive and Negative Emotions in the Job Satisfaction and Performance of Academic Staff

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Ghasemzadeh alishahi 1
  • Mehdi Abbasi 2
  • Manzar Maleki 3
چکیده [English]

The present study was designed with the aim of surveying the function of positive and negative emotions in the job satisfaction and performance of academic staff. In order to achieve the aim, a sample of 250 academic staff from three state universities was selected using stratified random sampling method. The data were gathered through standard questionnaires of Watson, Clark and Telgan (1988) positive and negative emotion scale, Brifield and Rots (1951) job satisfaction, and Paterson (1990) job performance. The results indicated that there holds a positive relation among positive emotions, job satisfaction and job performance and a negative relation between negative emotions and job satisfaction, However, no significant relation was observed between emotions and job performance. From among the relations among the above-mentioned variables, positive emotions and job performance held the highest correlation coefficient.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive and negative emotions
  • Job satisfaction and job perormanc