چالش‌های فرزندآوری در جوانان با تأکید بر مؤلفه‌های روان‌شناختی: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشاسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22034/jmpr.2025.65443.6611

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی چالش‌های فرزندآوری در جوانان با تأکید بر مؤلفه‌های روان‌شناختی بود. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بود که به روش پدیدار شناختی تفسیری انجام شد. نمونه پژوهش متشکل از 18 نفر از جوانان متأهل بازه سنی 18 تا 35 سال ساکن شهر تهران در سال 1402 بود که به روش هدفمند انتخاب و پس از طی مراحل اخلاقی پژوهش، از آن‌ها مصاحبه به عمل آمد. برای گردآوری داده‌­ها از ‌مصاحبه‌­های عمیق، فردی و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده‌­ها ‌مصاحبه‌­ها ‌تداوم پیدا کرد. درنهایت نتایج استخراج‌شده از مصاحبه‌­ها بر اساس رویکرد هرمنوتیک و به روش دیکلمن و همکاران (1989) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌های به دست آمده 5 مضمون اصلی و 16 مضمون فرعی را آشکار کرد. مضامین اصلی شامل «عوامل انگیزشی»، «عوامل شناختی»، «عوامل عاطفی/ هیجانی»، «عوامل رفتاری» و «تعیین‌کننده‌های فراروانی مؤلفه‌های روان‌شناختی مرتبط با فرزندآوری» بود. بر اساس یافته‌های پژوهش چنین استنباط می‌شود که عوامل انگیزشی، شناختی، عاطفی/ هیجانی و رفتاری در تعامل با کلان سیستم‌های خارج از خانواده بر تمایلات فرزندآوری و فرزندپروری زوجین تأثیر می‌گذارند؛ به همین جهت ضروری است این عوامل در مشاوره‌های پیش از ازدواج و مداخلات فردی و خانوادگی مورد توجه مشاوران، مددکاران اجتماعی و روان­شناسان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Childbearing Challenges in Youth with Emphasis on Psychological Components: A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Behzad Vahidnia 1
  • Mostafa Zarean 2
  • Ali Imanzadeh 3
1 PhD Student of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to explore the childbearing challenges in youth with emphasis on psychological components. The study was conducted based on the qualitative approach, using an interpretive phenomenological method. The research sample consisted of 18 married youth aged 18 to 35 living in Tehran in 2023, who were selected in a purposeful way, after going through the ethical stages of the research. In-depth, individual semi-structured interviews were used to collect data, and the interviews continued until data saturation. Finally, the extracted data were analyzed based on the hermeneutic approach using the analysis method proposed by Diekelmann et al. (1989). The findings revealed 5 main themes and 16 subthemes. The main themes included “motivational factors”, “cognitive factors”, “affective/emotional factors”, “behavioral factors” and “beyond psychological determinants of psychological components related to childbearing”. Based on the findings, it is concluded that motivational, cognitive, affective/emotional and behavioral factors in interaction with the macro systems outside the family affect the desire of couples to bring child and treat them. Consequently, it is necessary to pay attention to these factors in premarital counseling, individual and family interventions by counselors, social workers, and psychologists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Childbearing
  • Psychological Components
  • Youth
  • Qualitative Approach