نقش سبک‌های دلبستگی در اختلال انباشت با میانجی‌گری شخصیت اجتنابی و تنظیم هیجان در بین دانشجویان دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پردیس دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.22034/jmpr.2024.62951.6352

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک‌های دلبستگی با اختلال انباشت با میانجی‌گری شخصیت اجتنابی و تنظیم هیجان در بین دانشجویان دانشگاه تبریز بود. این پژوهش یک پژوهش بنیادی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 با حجم 24000 نفر بود که از میان آنها 270 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس انباشت فراست، سبک‌های دلبستگی کولینز و رید، پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون و پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS نشان داد که مسیر تاثیر سبک دلبستگی اضطرابی به شاخص اختلال انباشت با واسطه‌گری شخصیت اجتنابی و تنظیم هیجان معنی‌دار است. بنابراین، سبک دلبستگی اضطرابی با واسطه‌گری شخصیت اجتنابی و تنظیم هیجان درمجموع 0/18 از واریانس شاخص اختلال انباشت را تبیین می‌کند. از سوی دیگر، مسیر تاثیر سبک دلبستگی اجتنابی به شاخص اختلال انباشت با واسطه‌گری شخصیت اجتنابی نیز معنی‌دار است درحالی‌که مسیر تاثیر سبک دلبستگی اجتنابی به شاخص اختلال انباشت با واسطه‌گری تنظیم هیجان معنی‌دار نیست. بنابراین، سبک دلبستگی اجتنابی با واسطه‌گری شخصیت اجتنابی و تنظیم هیجان درمجموع 0/24 از واریانس شاخص اختلال انباشت را تبیین می‌کند. این یافته‌ها نقش روابط عاطفی اولیه دوران تحول را در شکل‌گیری اختلال انباشت برجسته می‌کنند و در این فرآیند، رفتارهای اجتنابی و بدتنظیمی هیجان می‌توانند نقش تسهیل‌کننده داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Attachment Styles in Hoarding Disorder with the Mediation of Avoidant Personality and Emotion Regulation Among Students of Tabriz University

نویسندگان [English]

  • Zahra Maleki Piroozian 1
  • Zeynab Khanjani 2
  • Khalil Esmaeilpour 2
  • Majid Mahmoud Alilou 2
1 PhD, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz Campus, Tabriz, Iran.
2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the relationship between attachment styles and hoarding disorder through emotion regulation and avoidant personality disorder. This study was conducted with a correlation method. The study population included students in university of Tabriz in academic year 2021_2022 (N=24000). Using random multistage method, 270 subjects were selected. They were assessed by Frost Hoarding scale, Collins & Reid attachment styles questionnaire, Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI) and Emotion regulation questionnaire by Gross and John. Data were analyzed by Structural Equation Modeling using Amos software. Results showed that the relationship between anxious attachment style and hoarding disorder through avoidant personality disorder and emotion regulation was significant. Therefore, anxious attachment style could explain.18 variances of hoarding disorder through avoidant personality and emotion regulation. On the other hand, the relationship between avoidant attachment style and hoarding disorder through avoidant personality was significant, however, the relationship between avoidant attachment style and hoarding disorder through emotion regulation was not significant. Consequently, it could be concluded that avoidant attachment style could explain.24 of variances in hoarding disorder through avoidant personality and emotion regulation. Consequently, these findings signify the role of early emotional relationships in the period in the development of hoarding disorder and in this process, avoidance behaviors and emotion dysregulation could play a facilitating role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment Styles
  • Hoarding Disorder
  • Avoidant Personality Disorder
  • Emotion Regulation