ابراهیمی، سیما؛ فخری، محمدکاظم و حسنزاده، رمضان. (1398). تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر امیدواری، نگرشهای ناکارآمد و فرانگرانی در زنان نابارور. روان پرستاری. ۷ (۴)، ۳۲-۴۰.
اسدی، لیلا؛ صیرفی، محمدرضاو احدی، مروارید. (1402). بررسی اثربخشی درمان وجودی بر اضطراب سلامت، احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 66(1)، 147-137.
آقایی، وحیده؛ کاظمی، رضا؛ تکلوی، سمیه و نظری، وکیل. (1402). اثربخشی درمان وجودی بر نگرانی پاتولوژیک و اضطراب مرگِ پرستاران دارای تجربهی سوگ ناشی از پاندمی کووید ۱۹: یک مطالعهی نیمه تجربی. توسعه پرستاری در سلامت. ۱۴ (۲)، ۵۰-۶۱.
حاتمی، آراد و طباطبائی نژاد، فاطمه سادات. (1402). اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۲۲ (۲)، ۱۲۹-۱۴۶
حسینی کلائی، ساناز و اسدی، مسعود. (1399). اثر بخشی آموزش والدگری موفق به مادران بر سازگاری عاطفی، تحصیلی و اجتماعی دختران نوجوان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 11(43)، 120-89.
خوش خطی، نازیلا؛ امیری مجد، مجتبی؛ بزازیان، سعیده و یزدی نژاد، علیرضا. (1398). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر علائم اضطراب، افسردگی و استرس بیماران کلیوی تحت همودیالیز. نشریه پژوهش پرستاری ایران. ۱۴ (۶)، ۹-۱۷.
دریادل، جواد؛ میکائیلی، نیلوفر؛ عطادخت، اکبر و مولوی پرویز. (1401). اثربخشی درمان فراشناختی مبتنی بر ذهن آگاهی انفصالی بر فرانگرانی و تحریف شناختی بین فردی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان. مجله علوم روانشناختی، ۲۱ (۱۱۰)، ۳۶۶-۳۴۹.
دکانی، مینا؛ فخری، محمدکاظم و حسن زاده رمضان. (1400). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تحمل پریشانی و انعطاف پذیری شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجله دیابت و متابولیسم ایران. ۲۱ (۳)، ۱۸۶-۱۹۷.
روستائی، امین؛ کوشکی، مریم؛ یزدی راوندی، سعید؛ بخشی پور، باب الله و شکوه فر، امید. (1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی، خودپنداره بدنی و بهشیاری در زنان متقاضی جراحی زیبائی. تازه های علوم شناختی، ۲۳ (۲)، ۷۲-۸۴.
زارعی، مریم؛ بحرینیان، سید عبدالمجید؛ آهی، قاسم و منصوری، احمد. (1402). مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و طرحواره درمانی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی زنان دارای نشانههای وسواس فکری عملی.
سلطانی زاده، محمد؛ کاظمی، حمید؛ دارابی، ندا و قدرتی پور، سپیده. (1400). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در آتشنشانان شهر اصفهان. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 12(2)، 100-83.
شکیبایی، پریا وقیومی، پریناز. (1401). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سطح اضطراب و کیفیت زندگی زنان با اختلال مصرف مواد افیونی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی. ۱۱۶ (۶۳)، ۳۵۹-۳۷۹.
شیرالی، شیرین و دشتبزرگی زهرا. (1397). تاثیر گروه درمانی وجودی بر تحمل پریشانی، اضطراب وجودی، فرانگرانی و نگرانی سلامتی در زنان سالمند مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی. نشریه پرستاری قلب و عروق. ۷ (۴)، ۲۴-۳۳.
صدیقی، کاظم؛ صفاریان طوسی، محمدرضا و خدیوی، غلامرضا. (1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی زنان مطلقه. تحقیقات علوم رفتاری. ۱۹ (۱)، ۱۴۹-۱۶۰.
علی زاده، سارا؛ تکلوی، سمیه؛ محمود علیلو، مجید و فیضی پور، هائده. (1400). اثربخشی روان درمانی وجودی بر اضطراب مرگ و معنای زندگی بر بیماران بهبود یافته کووید-۱۹. مجله مطالعات علوم پزشکی. ۳۲ (۵)، ۳۸۸-۳۹۸.
فتی، لادن؛ موتابی، فرشته، مولودی، رضا و ضیایی، کاوه. (1389). کفایت روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه کنترل فکر» و «پرسشنامه افکار اضطرابی در دانشجویان ایرانی، روشها و مدلهای روان شناختی، 1(1)، 101-81.
فرهزاد بروجنی، شهلا؛ احمدی، رضا؛ غضنفری، احمد و شریفی، طیبه. (1400). مقایسه اثربخشی گروهدرمانی های مبتنی بر ذهن آگاهی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی درد و تحمل پریشانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجله علوم روانشناختی. ۲۰ (۱۰۰)، ۶۵۱-۶۳۵.
کردزنگنه، مجتبی (۱۳۹۴). پیش بینی رضایت شغلی بر اساس ترس از ارزیابی مثبت و منفی و تحمل پریشانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد رودهن، دانشکده روانشناسی.
گودرزی، محمد؛ شهبازی، مسعود؛ سودانی، منصور و پیریائی، حسن. (1402). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و تاب آوری در دانش آموزان پسر با اعتیاد به تلفن همراه. رویش روان شناسی. ۱۲ (۱۰)، ۷۹-۸۸.
مرادی، آسیه؛ احمدیان، علی؛ محمدی، عیسی و قویدل کلور، رقیه. (1402). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشخوار فکری و اضطراب مرگ زنان مبتلا به سرطان سینه. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 18(72)، 256-249.
موسوی، سید ابوالفضل؛ پورحسین، رضا؛ زارع مقدم، علی؛ رضائی، راضیه؛ حسنی اسطلخی، فرشته ومیربلوک بزرگی، عباس. (1399). درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی. رویش روان شناسی. ۹ (۴)، ۱۳۳-۱۴۴.
نیک بقا، م؛ تابش مفرد، ن، ناصری منش، م، و کرمی ص. (1402). تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر حساسیت اضطرابی، نقص در پردازش هیجانی و تحمل پریشانی پرستاران با علائم اختلال اضطراب فراگیر. روان پرستاری. ۱۱ (۱)، ۵۲-۶۴.
Adams, M. (2019). Existential‐phenomenological therapy: Method and practice. The Wiley world handbook of existential therapy, 167-180.
Beck AT, Steer RA, Brown GK. (1996). Manual for the Beck Depression Inventory II. San Antonio: The Psychological Corporation.
Borkovec, T. D., & Roemer, L. (1995). Perceived functions of worry among generalized anxiety disorder subjects: Distraction from more emotionally distressing topics?. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 26(1), 25-30.
Carlton, C. N., Sullivan-Toole, H., Strege, M. V., Ollendick, T. H., & Richey, J. A. (2020). Mindfulness-Based Interventions for Adolescent Social Anxiety: A Unique Convergence of Factors. Frontiers in psychology, 11, 1-7.
Colaizzi, P. (2002). Psychotherapy and existential therapy. Journal of Phenomenological Psychology, 33(1), 73-112.
Crane, R. (2017). Mindfulness-based cognitive therapy: Distinctive features. Routledge.
Díaz-Castela, M., Martínez, J. A. M., López, L. J. G., & Fernández, L. E. (2023). The state of psychological treatments for social anxiety disorder in children and adolescents: An Umbrella Review. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 10(1), 20-30.
Doorley, J. D., Kashdan, T. B., Alexander, L. A., Blalock, D. V., & McKnight, P. E. (2019). Distress tolerance in romantic relationships: A daily diary exploration with methodological considerations. Motivation and Emotion, 43(3), 505-516.
Esbjørn, B. H., Lønfeldt, N. N., Nielsen, S. K., Reinholdt-Dunne, M. L., Sømhovd, M. J., & Cartwright-Hatton, S. (2015). Meta-worry, worry, and anxiety in children and adolescents: relationships and interactions. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 44(1), 145-156.
Francis, S. E., Shawyer, F., Cayoun, B. A., Grabovac, A., & Meadows, G. (2024). Differentiating mindfulness-integrated cognitive behavior therapy and mindfulness-based cognitive therapy clinically: the why, how, and what of evidence-based practice. Frontiers in Psychology, 15, 1342592.
Garcia, K. M., Carlton, C. N., & Richey, J. A. (2021). Parenting Characteristics among Adults With Social Anxiety and their Influence on Social Anxiety Development in Children: A Brief Integrative Review. Frontiers in psychiatry, 12, 614318.
Garey, L., Smit, T., Clausen, B. K., Redmond, B. Y., Obasi, E. M., Businelle, M. S., & Zvolensky, M. J. (2024). Anxiety sensitivity and distress tolerance in relation to smoking abstinence expectancies among Black individuals who smoke. Journal of Studies on Alcohol and Drugs, 85(2), 244-253.
Halldorsson, B., Waite, P., Harvey, K., Pearcey, S., & Creswell, C. (2023). In the moment social experiences and perceptions of children with social anxiety disorder: A qualitative study. British Journal of Clinical Psychology, 62(1), 53-69.
Hofmann, S. G., & Gómez, A. F. (2017). Mindfulness-Based Interventions for Anxiety and Depression. The Psychiatric clinics of North America, 40(4), 739–749.
Jabeen, M., & Dildar, S. (2023). Impact of family functioning, distress tolerance, and resilience in adolescents. Journal of Research and Reviews in Social Sciences Pakistan, 6(1), 2130-2143.
Jiang, S. S., Liu, X. H., Han, N., Zhang, H. J., Xie, W. X., Xie, Z. J., ... & Huang, X. B. (2022). Effects of group mindfulness-based cognitive therapy and group cognitive behavioural therapy on symptomatic generalized anxiety disorder: a randomized controlled noninferiority trial. BMC psychiatry, 22(1), 481.
Kara, A. (2022). A review of childhood anxiety. Journal of Clinical Trials and Experimental Investigations, 1(3), 64-70.
Katz, D., Rector, N. A., & Laposa, J. M. (2017). The interaction of distress tolerance and intolerance of uncertainty in the prediction of symptom reduction across CBT for social anxiety disorder. Cognitive Behaviour Therapy, 46(6), 459-477.
Khawaja, N. G., McMahon, J., & Strodl, E. (2011). Intolerance of uncertainty and meta-worry: Relative importance in discriminating GAD. Behaviour Change, 28(4), 181-194.
Lachman, V. D. (2016). Moral resilience: managing and preventing moral distress and moral residue. Medsurg Nursing, 25(2), 121-125.
Lacovou, S., & Weixel-Dixon, K. (2015). Existential therapy: 100 key points and techniques. Routledge.
Lafontaine, M. F., Turcotte, S., Denis, I., & Foldes-Busque, G. (2023). Investigating the relationship between the five-factor model of distress tolerance, anxiety and anxiety sensitivity. Anxiety, Stress, & Coping, 36(3), 353-365.
Morris, P. E., Vargo, L. A., & Buckner, J. D. (2024). Social Anxiety and Cannabis-Related Problems: The Serial Roles of Distress Tolerance and Cannabis Use Motives. Substance Use & Misuse, 59(7), 1133-1140.
Nordahl, H., Strand, E. R., Hjemdal, O., & Nordahl, H. M. (2024). Is meta-worry relevant to interpersonal problems? Testing the metacognitive model of generalized anxiety disorder in an analogue-and a clinical sample of GAD. Cognitive Behaviour Therapy, 1-12.
O’Bryan, E. M., Davis, E., Beadel, J. R., & Tolin, D. F. (2023). Brief adjunctive mindfulness-based cognitive therapy via Telehealth for anxiety during the COVID-19 pandemic. Anxiety, Stress, & Coping, 36(1), 124-135.
Olson, C. M. (2021). Familial factors in the development of social anxiety disorder. Journal of Psychosocial Nursing and Mental Health Services, 59(7), 23-34.
Pearcey, S., Gordon, K., Chakrabarti, B., Dodd, H., Halldorsson, B., & Creswell, C. (2021). Research Review: The relationship between social anxiety and social cognition in children and adolescents: a systematic review and meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 62(7), 805-821.
Puklek M. (1997). Sociocognitive aspects of social anxiety and it's developmental trend in adolescence [Dissertation]. University of Ljubljana.
Rask, C. U., Duholm, C. S., Poulsen, C. M., Rimvall, M. K., & Wright, K. D. (2024). Annual Research Review: Health anxiety in children and adolescents—developmental aspects and cross‐generational influences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 65(4), 413-430.
Ren, Y., & Li, M. (2020). Influence of physical exercise on social anxiety of left-behind children in rural areas in China: The mediator and moderator role of perceived social support. Journal of Affective Disorders, 266, 223-229.
Salmon, P., & Loo, J. L. (2023). Mindfulness-based cognitive therapy. In Tasman’s Psychiatry (pp. 1-19). Cham: Springer International Publishing.
Segal, Z., Williams, M., & Teasdale, J. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford press.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
Van Deurzen, E., & Iacovou, S. (2013). Existential perspectives on relationship therapy. Bloomsbury Publishing.
Vente, W., Majdandžić, M., & Bögels, S. M. (2022). Intergenerational transmission of social anxiety in childhood through fear of negative child evaluation and parenting. Cognitive Therapy and Research, 46(6), 1113-1125.
Vos, J. (2019). A review of research on existential‐phenomenological therapies. The Wiley world handbook of existential therapy, 592-614.
Vos, J., Craig, M., & Cooper, M. (2015). Existential therapies: a meta-analysis of their effects on psychological outcomes. Journal of consulting and clinical psychology, 83(1), 115.
Wells, A. & Davies, M.I. (1994). TheThought Control Questionnaire: A measure of individual differences in the control of unwanted thoughts. Behaviour Research and Therapy, 32, 871–878.
Wells, A. (2005). The metacognitive model of GAD: Assessment of meta-worry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder. Cognitive therapy and research, 29, 107-121.
Yu, M., Lv, F., Liu, Z., & Gao, D. (2023). How negative automatic thoughts trigger Chinese adolescents’ social anxiety: The mediation effect of meta-worry. Current Psychology, 42(25), 21489-21498.
Zuhri, M. N. (2023). Cognitive psychology development in the early adolescence. Journal of Education on Social Issues, 2(1), 44-51.