اثربخشی راهبرد پایه‌ای درک داستان-گرامر بر پردازش واجی، پردازش معنایی و املایی، فراشناخت و حافظه فعال دانش‌آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر باهدف اثربخشی راهبرد پایه‌ای درک داستان-گرامر بر پردازش واجی، پردازش معنایی و املایی، فراشناخت و حافظه فعال دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به شیوه نمونه‌گیری  هدفمند تعداد 40 دانش‌آموز نارسا خوان از بین مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره فعال در حوزه کودک شهر اصفهان انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه 20 نفر (20 نفر آزمایش) و (20 نفر کنترل) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پردازش واجی سلیمانی و دستجردی (2010)، پردازش معنایی-املایی پرسشنامه زندی و همکاران  (1385)، مقیاس فراشناخت باکو و همکاران (2009)، پرسشنامه حافظه فعال پیکرینگ و گدرکل (2004 )، مقیاس هوشی وکسلر (2014)، آزمون عملکرد خواندن یارمحمدیان و همکاران  (1394) بود. برنامه آموزشی مبتنی بر راهبرد پایه‌ای درک داستان-گرامر راید و لینرمن (2009) در طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای بر روی گروه آزمودنی به اجرا درآمد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری و به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS 23 و تحلیل واریانس با اندازه‌های مکرر تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد که راهبرد پایه‌ای درک داستان-گرامر بر بهبود پردازش واجی  (0/001>P؛ 0/556 =F)، پردازش معنایی و املایی (0/001>P؛ 0/570 =F)، فراشناخت (0/001>P؛ 0/144 =F) و حافظه فعال (0/001>P؛ 0/464 =F) دانش آموزان نارسا خوان مقطع ابتدایی تأثیر معنی‌داری داشته است و تاثیر آن باقی مانده است(0/01>p)؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت راهبرد گرامر-داستان آموزشی مناسب برای کمک به یادگیری دانش آموزان نارسا خوان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of the Basic Strategy of Story Understandings-Story Grammar on Phonological Processing, Semantic and Orthographic Processing, Metacognition and Working Memory of Elemetay School Students with Poor Reading Ability

نویسندگان [English]

  • Mehri Amini 1
  • Mansoureh Bahramipor Esfahani 2
1 MSc student of School Counseling, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of the effectiveness of the basic strategy of story-grammar comprehension on phonetic processing, semantic and orthographic processing, metacognition and working memory on Elemetay students with dyslexia. The research method was semi-experimental and the design of two experimental and control groups with a pre-test, post-test and a 45-day follow-up period. The statistical population included all primary school students with dyslexia in Isfahan on 2022-2023year, and 40 dyslexic students were randomly selected from among the referrals to counseling centers working in the children's area of ​​Isfahan city and randomly divided into two groups of 20 people. (20 experimental subjects) and (20 control subjects) were assigned. The research tools include the phonological processing questionnaire of Soleimani and Dastjardi (2010), the semantic-orthographic processing questionnaire of Zandi et al. (2015), the metacognitive scale of Baku et al. (2009), the working memory questionnaire of Pickering and Goderkel (2004), Wechsler scale (2014), reading performance test of Yarmohamedian et al. (2014). The educational program based on the basic strategy of story-grammar comprehension by Ride and Linerman (2009) was implemented on the subject group during 8 sessions of 60 minutes. Data analysis was analyzed using statistical methods and using spss 23 and analysis of variance with repeated measures. The findings showed that the basic strategy of story-grammar understanding improves phonetic processing (P < 0.001; F = 0.556), semantic and orthographic processing (P < 0.001; F = 0.570), metacognition (F = 0.144). P < 0/01) and working memory (P < 0.001; F = 0.464) had a significant effect on students with poor reading ability And its impact remains (p < 0.01); Therefore, it can be concluded that the grammar-story strategy is suitable for helping students with dyslexia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Basic Strategy for Understanding Story-Grammar
  • Phonological Processing
  • Semantic and Orthographic Processing
  • Metacognition
  • Working Memory of Elementary School Students with Poor Reading Ability
اسماعیلی˛ وحید.؛ مهدی بیگی˛مهدی ( 1397). بررسی رابطه بین سبک‌های یادگیری و سبک‌های اسناد در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، پنجمین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی،علوم تربیتی و سبک زندگی، قزوین، موسسه آموزش عالی تاکستان- دانشگاه پیام نور استان قزوین
بخشایش، علیرضا.؛ برزگر بفروی،کاظم.؛ و مرادی عجمی، وجیهه (1395). تاثیر آموزش حافظه کاری بر عملکرد خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خواندن.فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی،6(22)، 96-110
 چوپان زیده، رویا؛  عابدی، احمد؛ و پیروز زیجردی، معصومه. (1394). بررسی اثربخشی آموزش توجه براساس برنامه فلچر بر عملکرد خواندن دانش آموزان دختر نارساخوان. ناتوانی های یادگیری, 4(4)، 36-48.
حسینی دشت بیاض، غلامحسین.؛ جناآبادی، حسین.؛ فرنام علی. (1389). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد استدلال کمی، دانش و استدلال سیال در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پایه های اول و دوم ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،۱۲ (۶) ،۲۸-۳۵
  خمیس ابادی, مرجان؛ مهتاب خمیس ابادی و منیره پوریحیی،(1396). استراتژی معلم و روشهای تدریس وی در برطرف ساختن اختلالات یادگیری دانش اموزان مقطع ابتدایی، سومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.
خوشرو، محسن؛محمدرضایی، علی؛ و طالع پسند، سیاوش(1396). مقایسه اثربخشی راهبرد آگاهی واج شناختی و نارساخوانی داویس بر بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان دارای اختلال خواندن در پایه دوم دبستان،اولین همایش ملی آسیب های اجتماعی
راید˛ رابرت.؛ و لینمن˛ توری (2009). آموزش استراتژی به دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری. ترجمه علی اکبر ابراهیمی˛ ˛و عابدی˛ احمد (1396). اصفهان: نشر نوشته.
رحیمی پور˛ طاهره. غضنفری فیروزه˛ قدم پور˛ عزت اله (1396).ا ثربخشی آموزش راهبردهای حافظة فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی18(4)، 52-61.
زندی، بهمن؛ نعمت زاده، شهین؛ سمایی، سیدمهدی؛ و نبی فر، شیما. (1385). بررسی و توصیف خطاهای املایی دانش آموزان پایه دوم دبستان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)،6(2)، 623-638.
شریفی، علی اکبر.؛ زارع، حسین.؛ و حیدری، میترا. (1392). مقایسه حافظه فعال بین دانش آموزان نارساخوان و دانش آموزان عادی. ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 6-17.
قبادی چهارراه گشین، کاوس؛فانی، حجت ا؛ فلاحی، ویدا. (1393). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر مهارت‌های خواندن و نوشتن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 11(40)، 115-128.
کاوه، عطیه.؛ حسن زاده، رمضان؛ میرزاییان، بهرام. (1400). اثربخشی درمان‌ تحولی شنیداری با رویکرد پردازش اطلاعات شناختی در درمان نارساخوانی شناختی. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی، 10(2)،58-71.
مجیدی، عابد؛ دانش، عصمت؛خوش‌کنش، ابوالقاسم. (1389). تأثیر تکنیک خودآموزش‌دهی در کاهش مشکلات خواندن و کاهش افسردگی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. روانشناسی بالینی و شخصیت, 8(1), 11-18
میر حسینی، اکبر ؛ طوسی، اتوسا(1379). پردازش زبان در کودکان. علوم انسانی دانشگاه الزهرا.17(2)،79-96.
ناجی، الهام سادات؛ حسن زاده، سعید؛ شکوهی یکتا، محسن؛ حجازی، الهه؛ و اژه ای، جواد. (1398). اثربخشی برنامه آموزشی حافظه فعال واج محور بر حافظه فعال شنیداری و دیداری در دانش آموزان نارساخوان. مطالعات روانشناسی بالینی، 9(35 )، 173-194.
وفا زهرا˛ سادات حسینی فریده (1397). بررسی اثر بخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی. مجله ناتوانی های یادگیری ،7(3)،130-160.
 یارمحمدیان، احمد، قمرانی، امیر؛ سیفی، زهرا؛ و ارفع، مریم. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه, عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان نارساخوان. ناتوانی های یادگیری، 4(4)،101-117.
Battistutta, L., Commissaire, E., & Steffgen, G. (2018). Impact of the time of diagnosis on the perceived competence of adolescents with dyslexia. Learning Disability Quarterly, 41, 170– 178.
Bacow, T. L., Pincus, D. B., Ehrenreich, J. T., & Brody, L. R. (2009). The metacognitions questionnaire for children: Development and validation in a clinical sample of children and adolescents with anxiety disorders. Journal of anxiety disorders, 23 (6), 727-73.
Bakker, D. J. (2006). Treatment of developmentaldyslexia: a review. Pediatr Rehabil, 9(1), 3-13.
Bhome, A, McWilliams, A. Gary Price, Norman A. Poole, Robert J. Howard, Stephen M. Fleming, Jonathan D. Huntley, (2022). Metacognition in functional cognitive disorder, Brain Communications, Volume 4, Issue 2, fcac041
Bauch A, Friedrich CK and Schild U (2021) Phonemic Training Modulates Early Speech Processing in Pre-reading Children. Front. Psychol. 12:643147. doi: 10.3389/fpsyg.2021.643147
Cerni, T., Job, R. (2023). Spelling processing during handwriting and typing and the role of reading and visual-motor skills when typing is less practiced than handwriting. Read Writ.
Dębska, A., Chyl, K., Dzięgiel, G., Kacprzak, A., Łuniewska, M., Plewko, J., Marchewka, A., Grabowska, A., & Jednoróg, K. (2019). Reading and spelling skills are differentially related to phonological processing: Behavioral and fMRI study. Developmental cognitive neuroscience, 39, 100683.
Daucourt MC, Schatschneider C, Connor CM, Al Otaiba S and Hart SA (2018) Inhibition, Updating Working Memory, and Shifting Predict Reading Disability Symptoms in a Hybrid Model: Project KIDS. Front. Psychol. 9:238. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00238
Dominguez O, Carugno P. (2023). Learning Disability. [Updated 2023 Mar 19]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK554371/
Drueke, B., Gauggel, S., Weise, L. et al. (2022). Metacognitive judgements and abilities in patients with affective disorders. Curr Psychol.
Faísca, L., Reis, A. & Araújo, S. (2023) Cognitive subtyping of university students with dyslexia in a semi-transparent orthography: what can weaknesses and strengths tell us about compensation?. J Cult Cogn Sci. https://doi.org/10.1007/s41809-023-00124-4
Franceschini, S., & Bertoni, S. (2019). Improving action video games abilities increases the phonological decoding speed and phonological short-term memory in children with developmental dyslexia. Neuropsychologia, 130, 100-106.
Fiorenzo Laghi, Sara Pompili, Dora Bianchi, Antonia Lonigro & Roberto Baiocco (2020) Dysfunctional metacognition processes as risk factors for drunkorexia during adolescence. Journal of Addictive Diseases, 38:3, 291-300, DOI: 10.1080/10550887.2020.1756709
Jeffries, S., & Everatt, J. (2004). Working memory: its role in dyslexia and other specific learning difficulties. Dyslexia, 10(3), 196-214.
Hebert, M., Kearns, D. M., Hayes, J. B., Bazis, P., & Cooper, S. (2018). Why Children With Dyslexia Struggle With Writing and How to Help Them. Language, speech, and hearing services in schools, 49(4), 843–863.
Gazzaniga, M. S. (2017). Cognitive Neuro Science: The Biology of the Mind, United States of Americaby: w. w Norton & Company.
Grover, S., Wen, W., Viswanathan, V. et al. (2022). Long-lasting, dissociable improvements in working memory and long-term memory in older adults with repetitive neuromodulation. Nat Neurosci 25, 1237–1246.
Gupta S K, Venkatesan S. (2017). Efficacy of Training Program on Executive Functions in Children with Learning Disability. Journal of Behavioral and Social Sciences, 2(2), 238-291.
Kraft, B., Jonassen, R., Stiles, T. C., & Landrø, N. I. (2017). Dysfunctional Metacognitive Beliefs Are Associated with Decreased Executive Control. Frontiers in psychology, 8, 593.
Kim ST, Park CI, Kim HW, Jeon S, Kang JI and Kim SJ (2021) Dysfunctional Metacognitive Beliefs in Patients With Obsessive–Compulsive Disorder and Pattern of Their Changes Following a 3-Month Treatment. Front. Psychiatry 12:628985. doi: 10.3389/fpsyt.2021.628985
Knoop-van Campen, C., Segers, E., & Verhoeven, L. (2018). How phonological awareness mediates the relation between working memory and word reading efficiency in children with dyslexia. Dyslexia (Chichester, England), 24(2), 156–169.
Kofler, M. J., Spiegel, J. A., Soto, E. F., Irwin, L. N., Wells, E. L., & Austin, K. E. (2019). Do Working Memory Deficits Underlie Reading Problems in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)?. Journal of abnormal child psychology, 47(3), 433–446.
McBride-Chang, C. (2000). Models of speech perception and phonological processing in reading. Child Development, 67, 1836-1856
Muter, V. (2002). Early reading development and dyslexia. London: Blackwell.
Norman E (2020) Why Metacognition Is Not Always Helpful. Front. Psychol. 11:1537. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01537
Naumann, J., Richter, T., Christmann, U., & Groeben, N.  (2010). Working memory capacity and reading skill moderate the effectiveness of strategy training in learning from hypertext. Learning and Individual Differences, 18, 197-213.
Noushad, P.  (2008). Cognitions about cognitions: The theory of met cognition. On line submission, 1-16.
Randazzo M, Greenspon EB, Booth JR and McNorgan C (2019) Children With Reading Difficulty Rely on Unimodal Neural Processing for Phonemic Awareness. Front. Hum. Neurosci. 13:390. doi: 10.3389/fnhum.2019.00390
Re AM, Capodieci A, CornoldiC. (2015). Effect of training focused on executive functions (attention, inhibition, and working memory) in preschoolers exhibiting ADHD symptoms. Frontiers in Psychology; 1-9. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01161
Provazza S, Adams A-M, Giofrè D and Roberts DJ (2019) Double Trouble: Visual and Phonological Impairments in English Dyslexic Readers. Front. Psychol. 10:2725. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02725
Rodríguez, C., & Villarroel, R. (2017). Predicting handwriting difficulties through spelling processes. Journal of Learning Disabilities, 50(5), 504-510
Peterson, D.K. (2002). Prediction of poor and superior word reading. Working Papers, 50, 17- 32.
Pickering, S. J., & Gathercole, S. E. (2004). Distinctive working memoryprofiles in children with varying special educational needs. EducationalPsychology, 24, 393–408.
Sableski, M. K. (2023). Developing a Mindset: The Role of Clinical Practice in Preservice Teachers’ Understandings about Dyslexia.
Schelbe, L. Pryce, J., Yaacov Petscher, Hank Fien, Christopher Stanley, Brian Gearin, and Nadine Gaab (2021). Dyslexia in the Context of Social Work: Screening and Early Intervention Families in Society. The Journal of Contemporary Social Services, 3(1), 1-17.
Soleimani Z, Dastjerdi Kazemi M. (2010). Phonological Awareness Test and Psychometric Properties. 2nd ed. Iran: Research Institute for Education Studies.
Sigala N, Kaldy Z and Reynolds GD (2022) Editorial: The cognitive neuroscience of visual working memory, Volume II. Front. Syst. Neurosci. 16:1017754. doi: 10.3389/fnsys.2022.1017754
Shaul, S. and Rom, Z. (2019) The Differences in Semantic Processing of Pictures and Words between Dyslexic and Typical-Reading University Students. Psychology, 10, 235-255. doi: 10.4236/psych.2019.102018.
Sousa, S., Santos, S. (2017). Development of a word reading test: IDentifying students at-risk for reading problems. Learning and Individual Differences, 30, 56-96.
Swanson, H. L. (2012). Cognitive profile of adolescents with math disabilities: are the profiles different from those with reading disabilities? Child Neuropsychol, 18(2), 125-143. doi:10.1080/09297049.2011.589377
Silvia Roncoli & Jackie Masterson (2016) ‘Unexpected’ spelling difficulty in a 10-year-old child with good reading skills: An intervention case study, Writing Systems Research, 8:2, 143-166, DOI: 10.1080/17586801.2016.1159539
Tsesmeli SN, Koutselaki D. (2013). Spelling Performance and Semantic Understanding of Compound Words by Greek Students With Learning Disabilities. Journal of Learning Disabilities, 46(3), 241-251. doi:10.1177/0022219412449442
Trichur R. Vidyasagar, Kristen Pammer, (2010). Dyslexia: a deficit in visuo-spatial attention, not in phonological processing, Trends in Cognitive Sciences, 14(2), 57-63,
Waterfield Judith (2015) Dyslexia: Implications for Learning, Teaching and Support, Planet, 6:1, 22-24, DOI: 10.11120/plan.2002.00060022
Winstone, L. (2018). Organizational culture in cote dlvoire:  analysis of types and firm performance. Journal of African business, 8(1), 99-112
van Rijthoven, R., Kleemans, T., Segers, E. et al. (2021). Semantics impacts response to phonics through spelling intervention in children with dyslexia. Ann. of Dyslexia, 71, 527–546 https://doi.org/10.1007/s11881-021-00233-1
Zilvinskis, J., Barber, R. E., Brozinsky, J. L., Hochberg, S. R., & Weston, M. (2023). Mediation Effects of Academic Advising Behaviors for First-Year Students with Learning Disabilities and Mental Health Disorders. Journal of Postsecondary Education & Disability, 35(4).